– Vi vill leverera på ett grönt sätt. Det innebär inte bara att byta bränsle i våra lastbilar, utan vi måste göra mer än så. Vi måste komma på nya mer hållbara lösningar, säger Catherine Löfquist.

Vi måste hela tiden produktutveckla och tänka nytt

E-handeln ökar och med den leveranser av alla paket, något som bidrar till ökade koldioxidutsläpp. Det är en nödvändig ekvation att lösa.

– Det vi håller på med, leveranser, kommer oavsett vad vi gör att finnas och växa i framtiden. Bara för att vi skulle lägga ner så skulle inte problemet lösas. Därför är det ännu viktigare att vi produktutvecklar och tänker nytt. Vi måste göra det bästa vi kan för att fortsätta arbeta så hållbart som möjligt, säger Catherine.

Ett exempel på nytänkande hållbarhetsarbete är att den nya lanseringen av gröna hemleveranser av lätta paket i Stockholms innerstad. Cyklar och elbilar kör den sista milen av leveransen – och det blir därmed helt utsläppsfritt.

– I dag är det svårt att välja gröna leveranser och få vet riktigt vad de köper. Som företag och konsument kan det vara svårt att påverka transportvalet, säger Catherine Löfquist.

Samtidigt påpekar Catherine att transportörer, slutkonsumenter och e-handlare har ett gemensamt ansvar för att skapa en mer hållbar leveranskedja.

– Vi kan inte göra detta själva, alla måste vara med på båten. Tillsammans kan vi göra stordåd för miljön, men då måste alla arbeta ihop mot samma mål. Det är vår gemensamma framtid det handlar om, säger Catherine.

Även slutkonsumenter kan ställa krav

Som slutkonsument är det viktigt att ställa krav på att ens e-handlare har bra information tillgängligt och möjlighet att välja miljömedvetna alternativ.

­­- Fråga efter det, vad innebär den här transporten? Vi skulle komma längre om kunder ställde tuffare krav.

Samtidigt kan det vara svårt eftersom det inte finns något standardiserat kring vad gröna leveranser är och det florerar många olika begrepp. Det gör att många kan bli vilseledda.

Att klimatkompensera räcker inte

– Att klimatkompensera är ett sätt. Men man måste göra allt man kan för att påverka det man själv gör innan man klimatkompenserar, städa upp hos sig själv. Att klimatkompensera räcker inte, men man köper lite samvete och tänker att man kan köra på precis som man alltid gjort. Men man måste göra saker själv också.

Läs mer om vårt miljöarbete