"Vi är alla ansvariga för vår miljö och framtid"

Under flera års tid har vi på Bring jobbat för att minska vår miljö- och klimatpåverkan.

Vi har utbildat våra chaufförer och medarbetare i sparsam körning, jobbat med ruttoptimering och arbetat med att kontinuerligt modernisera vår fordonsflotta. I vissa delar av vår verksamhet och koncern väljer man att köra vissa leveranser med tåg, och i andra ställer man krav på fossilfria bränslen så som HVO, biogas och el.

En av de åkare som valt att ställa om till elbil är Abbe Mehrazfoon som jobbar för Brings budverksamhet i Stockholm. Han har jobbat för Bring i lite över 7 år och körde fram till i våras en dieselbil innan han gick över till en eldriven Nissan E-NV200.

Bring åkare Abbe Mehrazfoon

- Jag hade funderat på elbil ett tag och när det var dags att byta min bil så kändes valet självklart. Vi är alla ansvariga för vår miljö och framtid, och jag tycker att man ska gå till sig själv och fundera på vad man själv kan bidra med, säger Abbe om varför han valde att byta till elbil.

Eftersom Abbe kör cirka 20 mil per dag, vilket på en vecka blir ungefär 100 mil, innebär bytet till en elbil en koldioxid-besparing på 161 kg* per vecka. Det är i sig en viktig åtgärd i arbetet för att möta de klimatutmaningar vårt samhälle står inför. Det är också en viktig pusselbit för att kunna svara upp på de ökade miljökrav som ställs av både kunder och mottagare i allt högre utsträckning. Samtidigt är det för Brings del också ett viktigt steg mot det övergripande miljömålet - att senast år 2025 endast använda sig av förnybar energi i fordon och fastigheter.

- Jag tror att det är bättre att ställa om redan nu och inte vänta – år 2025 blir det krav på att vi alla ändå måste göra det. Kunderna vi levererar till blir dessutom allt mer miljömedvetna så varför vänta? Visst, tekniken vad gäller elbilar är möjligtvis ännu bättre om 5 år men bilarna är redan nu väldigt bra och elpriserna är just nu bra. Det är en investering du gör. Ekonomiskt sparar du in rätt mycket på att slippa tanka, samtidigt gör du en bra tjänst för miljön, säger Abbe.

När det kommer till körglädjen och känslan tycker Abbe att det både finns likheter och skillnader i en elbil jämfört med en ”vanlig” bil. Även priset skiljer sig en del.

- I praktiken skiljer det sig inte så mycket, men såklart finns det en viss skillnad i kapacitet och räckvidd, det måste man komma ihåg och planera lite för. Men elbilstekniken kommer fortsätta att utvecklas så skillnaden kommer att bli mindre och mindre. Körmässigt kan jag absolut inte klaga. Den är kul och skön att köra, sen är den väldigt tyst och bekväm också vilket inte gör inte sämre. Startkostnaden blir möjligen något dyrare, men i längden vinner man ekonomiskt på det. Att tanka diesel beräknat på hur mycket man kör på en dag blir rätt dyrt, säger Abbe.

Räckvidden för Nissan E-NV200 är åtminstone 20 mil (påverkas bl.a. av väder och hastighet), vilket för Abbe innebär att han behöver ladda bilen när han jobbar.

- Hur många gånger jag laddar beror helt på antal uppdrag och körningar. Själv bor jag i Uppsala så för min egen del krävs det att jag laddar och planerar lite. Uppskattningsvis blir det kanske två gånger per dag och då tar det ca 30–40 minuter att ladda helt fullt. Under tiden brukar jag sitta i bilen och surfa lite. Ofta blir det att jag tar en kaffe, kollar mejlen och uppdaterar mig lite om vad som händer i världen. Det blir en skön paus. Samtidigt har jag kontakt med trafikledningen och kollar in vilka nya uppdrag som kommit in, det uppdateras ju i våra telefoner. Jag har kort hos alla leverantörer, Vattenfall, Fortum och Eon, så jag kan ladda lite var som helst och beroende på var jag är. Det är ett tips till alla de som funderar på att skaffa elbil.

När det kommer till responsen från kollegor och kunder så menar Abbe att den bara varit positiv.

- Situationen med pandemin gör att man inte träffar kollegor och kunder på samma sätt jämfört med innan, men några kunder har jag faktiskt träffat (på avstånd givetvis) och då har de nyfiket frågat vad jag kör för bil. Många blir förvånade när jag säger att den drivs på 100% el samtidigt som de också blir positiva och tycker att det är väldigt bra och ansvarsfullt, säger Abbe och avslutar med att säga att det helt klart var rätt beslut att gå över till elbil.

- Man får inte vara rädd för att testa nytt. Jag funderade ju några månader på det och hade ju en kontakt med Bring kring det hela, men så här i efterhand är jag verkligen helnöjd att jag gjorde det redan nu och inte väntade.

Abbes tre bästa miljötips:

  • I jobbet: Välj elbil om du kör i jobbet som jag - du sparar in på både kronor och miljö.
  • På fritiden: Gå eller cykla istället för att ta bilen - det är bra för både hälsan och miljön.
  • I det övriga livet: Glöm inte jorden vi bor på, den har vi egentligen bara lånat från våra barn – tänk på deras framtid när du gör vissa val!

*161kg CO2e: CO2 ekvivalenter är ett värde som omvandlar alla klimatskadliga utsläpp till motsvarande mängd CO2. Uträkningen är baserad på ett Well-to-wheel-värde (WTW) vilket betyder att alla CO2e-utsläpp i drivmedlets hela kedja beräknats, från framtagandet av drivmedlet till förbränningen i avgasröret.

2020.06.17