Bli en miljöhjälte – säg nej till onödiga returer!
Vi klickar hem grejer på nätet som om det inte fanns någon morgondag och grejerna vi beställer skickas ofta i retur, vilket i sin tur drar med sig onödiga transportutsläpp. Returer har blivit norm. Men skulle vi kunna aktivt minska på returkaoset och därmed slänga in vårt lilla bidrag till ett friskare jordklot?
Publicerad2022-03-29Senast uppdaterad2024-01-18
Written by Nina Danielson-Kienast
En av de största utmaningarna vi som logistikföretag ständigt står inför är mängden returnerade varor. Returer kostar, men framför allt orsakar det fler fordon på vägarna, som i sin tur resulterar i onödiga utsläpp.
Enligt en undersökning gjord av Postnord handlar svenskar på nätet för 88 miljarder kronor per år*.
I genomsnitt skickar vi tillbaka 20 procent av alla våra onlineköp, medan det i fysiska butiker bara är omkring nio procent som återlämnas. Inom specifikt modebranschen ser det ännu värre ut. Hos vissa klädbutiker på webben returneras 50 procent av försäljningen, vilket innebär att varannan såld vara kommer tillbaka.
Våra returer färdas lång väg
Idag har hemmet blivit ett provrum. För att hitta rätt storlek eller den perfekta färgen beställs det hem betydligt fler plagg än man avser att behålla. Man gör det för att det är enkelt och det kostar oftast ingenting att skicka tillbaka.
Men vad som inte alltid framkommer är att många returnerade produkter – i synnerhet kläder – har en lång resa framför sig innan de är tillbaka på marknaden. Om de ens kommer dit. Varorna måste kontrolleras, hanteras och återförpackas innan de får säljas på nytt. Vissa större företag har särskilda lager som hanterar returnerade varor. Andra kontrakterar ofta ut hanteringen till utlandet.
Dina val påverkar
För att minska antalet returer ställs höga krav på nätbutikerna. Eftersom konkurrensen är hög är det sällan det tummas på den kostnadsfria returen. Men i stället arbetar många företag aktivt med att tydliggöra beskrivningen av produkterna. Förutom en detaljerad text läggs mycket krut på bilder, videos och tydliga storleksguider.
Men ansvaret ligger också hos dig. Du kan genom dina aktiva val minska på utsläppen och på så vis påverka vår planet till det bättre. Coolt ju! Men, hur funkar det?
Din guide till miljöhjältestatus
Storlekar
Ta hjälp av storleksguider från nätbutiken eller produkttillverkaren.
Mät dig själv! Använd ett måttband och mät kroppen, fötterna, möblerna – you name it.
Kolla vad andra säger. Kundrecensioner är som de gula lapparna på en anslagstavla, fyllda med åsikter om produkten och hur den sitter.
Granska storleken på något du redan har från samma märke. Många varumärken håller sig rätt stabila när det kommer till storlekar.
Ibland brukar webbutiker ge sin egen åsikt om storleken – exempelvis om den är ”true to size”, det vill säga normal i storleken, eller om du måste gå upp eller ner någon storlek.
Produktinfo
Zooma in på bilderna och kolla om produkten har den kvalitet du är ute efter. Om nätbutiken inte visar så många bilder, googla produktnamnet för att få mer visuell inspiration.
Läs om materialet. Ta reda på vilka material som används och vilka skötsel- och tvättråd produkten har. Viktig info, helt enkelt.
Spana in produktbeskrivningen på webbbutiken eller googla för mer info. Det kan vara riktigt värdefullt att ha med sig.
Research
Använd den senaste teknologin för att kolla om kläder och inredning passar din stil och smak. VR (virtual reality) låter dig "testa" kläder och skor i en digital värld, medan AR (augmented reality) gör att du kan placera en fåtölj eller vas i ditt vardagsrum. High-tech och high-style!
Glöm inte att kolla din shoppinghistorik. Du kanske har glömt bort att du redan äger något liknande eller identiskt. Ifall det du redan har inte passar din smak är det kanske god idé att sälja av!
Snacka med webbbutiken om du har frågor. Om du behöver mer info om storlek eller produkten, fler bilder, eller om de har feedback från andra kunder – chatta på!
Bygg upp ett moodboard för inspiration – färger, produkter, både för hemmet och din stil. Det gör det lättare att hålla sig till planen och undvika impulsköp.