Mybring

Mybring är vårt digitala självbetjäningsverktyg för företag - utformat för att förenkla ditt företags logistik. På dessa sidor hittar du artiklar som beskriver hur man använder funktioner relaterade till de olika områdena i Mybring:

Beställning

I Mybring kan du välja ett stort urval av tjänster när du beställer transport. Du väljer om du vill skicka till en mottagare i taget eller till många mottagare samtidigt. Vi erbjuder även beställning av upphämtning, olika returlösningar och ett antal användbara funktioner som adressbok, beställningshistorik, favoriter, varukorg och priskalkylator.

Spårning

Som avsändare får du tillgång till utökad spårningsinformation och fler spårningspunkter. I Mybring väljer du om du vill spåra en sändning i taget eller flera sändningar samtidigt. Du kan också skapa kundserviceärenden direkt från spårningssidan.

Rapporter & Fakturor

I Mybring kan du välja mellan ett antal rapporter i kategorierna status, kvalitet och avvikelser samt ekonomi. Du väljer om du vill ta ut rapporter manuellt eller ställa in fasta prenumerationer. Förutom rapporter har du också tillgång till fakturor och fakturaspecifikationer.

Kundtjänst

Du kan kommunicera direkt med vår kundservice via Mybring. I vår kundtjänstlösning ser du alla ärenden som är kopplat till ditt kundnummer, oavsett om dessa ärenden är inskickade via telefon, e-post eller via webben. Du kan skapa, se og ladda ner ärenden och prenumerera på ärendeuppdateringar.

Administration

Du kan hantera användare, kundnummer, rättigheter, profilinformation, samtycke och API-tillgång i Mybring. Dessutom kan du definiera ditt företags Mybring-namn, ladda upp logotyper, skapa abonnemang för driftsmeddelanden och definiera kundnummergrupper.

 

Beställning

  • Vi erbjuder en rad tjänster för dig som vill skicka något. Är du ny i Mybring och osäker på hur du ska välja rätt tjänst kan den här guiden vara till hjälp.

    Så väljer du rätt tjänst vid beställning i Mybring

  • Du kan enkelt beställa dina paket i Mybring. Beräkna avtalspris i beställningsögonblicket, skräddarsy med de tilläggstjänster du vill och snabbt beställ upphämtning när paketen är klara.

     

    Så beställer du ett paket i Mybring

     

  • I Mybring kan du effektivt beställa upp till 100 sändningar på en gång. Lösningen har utvecklats med fokus på snabb beställning framför prisberäkning och skräddarsytt. Alla våra norska och nordiska pakettjänster (inklusive bulktjänster), både utgående och retur, stöttas.

    Så beställer du flera paket samtidigt i Mybring

  • Du kan snabbt beställa dina bud- och expressändningar i Mybring. Vi erbjuder både lokala bud och långdistansbud. Beräkna vad sändningen kommer att kosta, och ha en enkel översikt över beställningarna i beställningshistoriken.

    Så beställer du bud- och expresstjänster i Mybring

     

Retur

  • Med våra lösningar för avsändarbeställd retur kan du själv välja hur du vill skapa en retursändning. Bifoga en returetikett med utgående sändning, eller beställa retursändningen separat och skicka etiketten till avsändaren av returen.

    Avsändarbeställd retur i Mybring

  • Med vår lösning för mottagarbeställd retur kan du styra din returlogistik effektivt och med stor flexibilitet. Mottagaren beställer enkelt retursändning själv via en returkod, och du som avsändare betalar. Alla våra norska och nordiska paketreturtjänster, stöttas.

    Mottagarbeställd retur i Mybring

Supportfunktionalitet

  • Oavsett om du använder Mybring Booking eller andra beställningslösningar kan du snabbt skapa bulkdokument för gränsöverskridande transporter i Mybring. Du får en enkel översikt över genererade dokument i historiken.

    Så skapar du bulkdokument i Mybring

  • Med Mybrings beställningshistorik får du enkelt en översikt över alla beställningar på ditt företags kundnummer. Du kan snabbt söka efter specifika sändningar och se detaljer kring dem, skriva ut etiketter, se senaste spårningsstatus och kvitteringssidan.

    Så använder du beställningshistoriken i Mybring

  • Om du beställer många sändningar fortlöpande kan du spara tid genom att göra en samlad massutskrift av etiketterna när du är färdig med beställningen. I Mybrings beställningshistorik kan du enkelt skriva ut etiketter för upp till 100 sändningar samtidigt.

    Så gör du en massutskrift av etiketter i Mybring

  • Med Mybrings adressbok effektiviserar du dina beställningsprocesser genom att snabbt slå upp kontakten som du ska använda när du beställer. Spara, söka efter, importera/exportera in och ut ur Mybring och dela kontakter med dina kollegor.

    Så använder du adressboken i Mybring

  • Om du ofta använder samma avsändare är det en god idé att sätta en standardadress i adressboken i Mybring. Genom att använda en standardadress sparar du tid varje gång du beställer en sändning eftersom avsändaruppgifterna redan är ifyllda.

    Så sparar du tid med en standardadress i Mybring

  • Om flera Mybring-användare i ditt företag gör beställningar med samma kundnummer är det en god idé att dela kontakterna på med alla användare. På så sätt får alla användare alltid tillgång till en uppdaterad adressbok.

    Så delar du kontakter i Mybring

  • Om du administrerar kontakter i två system, ett i Mybring och ett lokalt hos dig, kan du enkelt exportera och importera kontakter mellan dessa system.

    Så importerar och exporterar du kontakter till och från Mybring

Varukorg och favoriter

  • Om du regelbundet beställer en sändning med exakt samma avsändare, mottagare, tjänsteval och sändningsdetaljer är det en god idé att spara den som favorit för att spara tid.

    Så sparar du tid med favoriter i Mybring

  • Varukorgen är till för dig som beställer med kreditkort i Mybring. Om du beställer flera sändningar fortlöpande sparar du tid genom att lägga beställningarna i varukorgen i takt med att du slutför dem. När du är klar betalar du för alla sändningar på en gång.

    Så använder du varukorgen i Mybring

Spårning

  • Genom att spåra dina försändelser i Mybring får du tillgång till mer spårningsinformation. All spårningsinformation om sändningen är samlad på ett ställe så du enkelt kan få en överblick och hitta det du söker.

    Utökad avsändarspårning i Mybring

     

  • I Mybring kan du enkelt spåra flera sändningar samtidigt med hjälp av en enkel knapptryckning. På så sätt sparar du tid och får en snabb överblick.

    Så spårar du flera sändningar i Mybring

     

  • I Mybring kan du se och skapa kundtjänstärenden direkt från spårningsvyn. Se om det redan finns kundtjänstärenden för sändningen, undvik att skapa dubbletter och hitta snabbt den information du behöver för att ge dina kunder bra kundservice.

    Så ser och skapar du kundtjänstärenden direkt från spårning i Mybring

Rapporter

  • I Mybring kan du ta ut en rad rapporter för dina paket- och godssändningar och få full kontroll över din logistik. Vi erbjuder olika rapporter inom kategorierna "Status", "Kvalitet och avvikelse", "Ekonomi" och "Klimat och miljö".

    Så tar du ut rapporter i Mybring

  • Om du vill spara tid när du tar ut rapporter i Mybring, rekommenderar vi att du skapar en eller flera rapportprenumerationer. Då skickas rapporterna automatiskt till din e-post så ofta du vill.

    Så prenumererar du på rapporter från Mybring

  • Med Mybrings statusrapporter får du status för dina sändningar, från förhandsanmäld till levererad till mottagare. Vilka rapporter som är tillgängliga för dig beror på vilka kundnummer som är kopplade till din användare.

    Statusrapporter i Mybring

     

  • Med Mybrings ekonomirapporter får du en översikt över kostnader som är knutna till dina sändningar: beräkningar på ackumulerad nivå och på sändnings-/beställningsnivå. Vilka rapporter som är tillgängliga för dig beror på vilka kundnummer som är kopplade till din användare.

    Ekonomirapporter i Mybring

     

  • Med Mybrings kvalitets- och avvikelserapporter får du en översikt över leveranskvalitet och avvikelser: faktisk mot förväntad leveranstid och avvikelser i produktion – från saknat förhandsmeddelande till returnerad till avsändare. Vilka rapporter som är tillgängliga för dig beror på vilka kundnummer som är kopplade till din användare.

    Kvalitets- och avvikelserapporter i Mybring

  • Med rapporten "Inte hämtad på utlämningsställe" får du en enkel översikt över vilka sändningar som legat på utlämningsstället länge så att du kan följa upp mottagarna själv och undvika returkostnader och förlorade intäkter. Rapporten är tillgänglig för norska och nordiska pakettjänster.

    Så undviker du returer med rapporten "Inte hämtad på utlämningsställe" i Mybring

  • Dashboarden synliggör dagens planerade utleveranser och eventuella avvikelser i realtid. På så sätt får du en snabb översikt över dina sändningar och kan vidta proaktiva åtgärder mot dina kunder vid avvikelser. Dashboarden är tillgänglig för norska och nordiska pakettjänster samt gods i Norge.

    Så använder du dashboarden i Mybring

  • Med översiktssidan i Mybring får du snabbt en överblick över antal sändningar och kostnader i ett enkelt visuellt gränssnitt. Översikten är tillgänglig för norska och nordiska pakettjänster samt gods i Norge.

    Så får du en översikt över dina volymer och kostnader i Mybring

Fakturor

  • I Mybrings fakturaarkiv får du enkelt en översikt över ditt företags fakturor. Du kan själv hämta ut PDF-fakturor och se eventuella bilagor till dem.

    Faktura i Mybring

  • Med Mybrings specificerade fakturarapport får du en detaljerad översikt över din faktura så att du enkelt kan kontrollera den.

    Så använder du rapporten "Specificerad faktura" i Mybring

Kundtjänst

  • Med vår kundtjänstlösning i Mybring kan du själv skapa ärenden på ett snabbt och översiktligt sätt när det passar dig. Om du vill få uppdateringar om ärenden via e-post kan du enkelt välja det.

    Så skapar du kundtjänstärenden direkt i Mybring

  • I Mybring kan du se, svara på och ladda ner de kundtjänstärenden som ditt företag har registrerade hos Bring.

    Så kan du se och behandla kundtjänstärenden i Mybring

Kundadministration

  • Mybring är vårt digitala självbetjäningsverktyg för företag och alla Brings avtalskunder kan skapa en eller flera Mybring-användare. Är du inte avtalskund kan du fortfarande skapa en användare och betala för dina beställningar med kort.

    Så registrerar du ditt företag i Mybring

  • Om ditt företag redan använder Mybring kan du enkelt skapa en ny användare och knyta denna till företagets kundnummer. När du har skapat en Mybring-användare kan du enkelt utföra transaktioner och andra uppgifter i Mybring.

    Så skapar du själv en ny användare i Mybring

  • Behöver du andra tjänster kan du själv lägga till nya kundnummer i Mybring. Om du har en kontaktperson på Bring rekommenderar vi att du kontaktar denna innan du skapar fler kundnummer.

    Så lägger du till fler kundnummer i Mybring

     

  • Som administratör för ett kundnummer kan du enkelt ge användare tillgång – antingen direkt eller på förfrågan från användaren.

    Så ger och ändrar du användartillgångar i Mybring

     

  • Vi rekommenderar alla som ska använda Mybring att ha tillgång genom en personlig användare. En användare kan ha olika tillgång till de olika kundnummer. Som administratör i Mybring kan du enkelt skapa och lägga till nya användare till dina kundnummer.

    Så lägger du till nya användare till ditt kundnummer i Mybring

     

  • I Mybring kan du ladda upp ditt företags logo. På så sätt ser kunderna logon när de spårar sina paket - ett enkelt sätt att stärka ditt företags varumärke via Brings användargränssnitt.

    Så laddar du upp en logo till ditt kundnummer i Mybring

     

Användaradministration

  • Din användarprofil innehåller nyttig information som du behöver för att använda Mybring på ett effektivt sätt. Genom att hålla profilinformationen uppdaterad försäkrar du dig om att Mybring alltid fungerar korrekt.

    Så administrerar du din användarprofil i Mybring

  • I Mybring är funktionerna indelade i olika funktionsområden. Om du som användare behöver tillgång till flera funktionsområden än du har idag, kan du enkelt be din administratör om detta.

    Så begär du andra tillgångar i Mybring

  • I Mybring erbjuder vi rapporter via FTP. Med FTP kan du hämta färdiga rapporter från Mybring utan att behöva logga in och ladda ner dem. Rapporterna laddas enkelt rätt in i dina system.

    Så hämtar du rapporter via FTP i Mybring

  • Driftmeddelanden från Bring innehåller information om problem i eller kring driften som kan påverka leveranstiden på dina paket. I Mybring kan du skapa en prenumeration på e-post för dessa meddelanden.

    Så prenumererar du på driftsmeddelanden via Mybring

  • De flesta av våra tjänster kan användas både direkt i vår webbportal och via API. Med API kan du koppla dina system direkt till Mybring för att beställa eller hämta ut data utan att behöva logga in i vår webbportal på mybring.com.

    Så kommer du i gång med API i Mybring

  • Om ditt företag har flera kundnummer hos Bring kan du spara tid med kundnummergrupper. Genom att slå ihop kundnummer i en eller flera kundnummergrupper får du enkelt en samlad bild av alla sändningar.

    Så skapar du kundnummergrupper i Mybring