Så löser du utmaningen med ökade leveranser – logistik som fungerar för både kund, mottagare och miljön

E-handeln växer så det knakar och antal leveranser likaså. Den nya verkligheten ställer stora krav på både e-handlare och leverantörer, men också på samhället i stort. Melker Camnerin, som är tjänsteutvecklare för konsument- och hemleveranser på Bring, menar att vi måste hitta nya lösningar med logistiken.

– Vad kan vi som transportör göra för att underlätta för kunder och konsumenter? Och vad kan vi göra för samhället och miljön? Vi måste vara i framkant och testa nya koncept, säger Melker Camnerin.

I USA räknar man med att varje person köper i snitt 76 paket på nätet om året. Även om det inte handlar om riktigt lika många i Sverige så ökar flödet kraftigt för varje år. De senaste fem åren har antalet kunder som handlar varor på nätet flera gånger i månaden nästan fördubblats. Det visar Bring Research, en återkommande rapport som vi på Bring tar fram i samarbete med analysföretaget Ipsos. Det är en förändring som gör att allt högre krav ställs på både e-handlare och leverantörer – men i ett bredare perspektiv ställer det även stora krav på samhället.

Länge har logistiksystemen utgått från ett ganska traditionellt tänk där saker ska levereras dagtid och det har varit ett stort fokus på leveranser till företag. Något som har fungerat bra för logistiknätverken men inte så bra för mottagaren. Ökningen av paket som ska tas om hand och lämnas ut är inte heller bra för ombuden. Det är en ekvation som inte är helt enkel, men som måste lösas.

Vi måste alla ställa om ­– på flera sätt

Ett sätt är att anpassa sig mer till konsumenternas behov. I och med det förändrade landskapet med ökad e-handel och fler leveranser har allt mer makt förflyttas till konsumenterna. Konsumenterna ska kunna välja det leveranssättet som passar bäst: var, när och hur de vill ha leveransen. 

– Att konsumenter och mottagare vill ha sina leveranser snabbt och där man befinner sig förutsätter att det finns viss flexibilitet och förutsägbarhet i leveransen. Vi måste därför tillhandahålla tjänster som motsvarar de förväntningar som mottagaren har, så att våra kunder kan erbjuda sina kunder det, menar Melker Camnerin.

Utöver att bestämma när och hur leveransen ska ske ska vi kunna erbjuda fler tjänster som gör leveransen bättre. Några exempel är samma dag-leveranser och leverans på anvisad plats om man inte är hemma. Till exempel ska mottagaren kunna be chauffören att ställa paketet i garaget eller utanför dörren. En annan sak som vi har gjort för att underlätta för mottagaren är att minska leveransfönstret från tre timmar till en timme som preciseras så fort fordonet lastats.

Elbilar och cyklar kör ut paketen

Ytterligare en utmaning för samhället är den miljöpåverkan de ökade leveranserna och transporterna har. Hela branschen måste därför ställa om för att bli mer grön.

– Vi har ett faktum att förhålla oss till. Vi kan inte sluta leverera paket, men vi kan i stället vara en del av lösningen för mer gröna leveranser, säger Melker Camnerin.

Ett initiativ vi har tagit för att bidra till detta är att alla lätta hemleveranser i Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn ska vara helt fossilfria den sista milen. Konceptet rullar redan i Stockholm där elbilar och cyklar kör den sista biten av leveransen. Planen är att detta ska utvidgas till fler städer under året.

– Det är bättre att göra sådana här lösningar än att till exempel klimatkompensera tycker vi. Att ta tag i grundproblemet gör skillnad på riktigt, säger Melker Camnerin.

 

FAKTA: Några av våra extratjänster

  • Retur av emballage, som innebär att emballaget från varan mottagaren köpt – exempelvis kartong, wellpapp, pall eller annat – tas med direkt vid leveransen.
  • Miljöretur, vilket innebär att man kan få exempelvis tvättmaskinen eller diskmaskin bortforslad samtidigt som leveransen sker. Detta är bra ur miljösynpunkt – då diskmaskinen sopsorteras rätt.

 

FAKTA: Bring Research

Stay Competitive är en av 2018 års upplagor av Bring Research. Undersökningen genomförs i samarbete med analysföretaget Ipsos och omfattar Norge, Sverige och Danmark.

Rapporten baseras på en enkät som genomfördes under andra kvartalet 2018. I Sverige har 1 003 personer svarat på enkäten och i Norge och Danmark 1 012 respektive 1 005 personer.

Undersökningen grundar sig på svar från kunder som handlar fysiska varor på nätet mer än en gång i månaden.

Ladda ned rapporten och få fler tips på hur du skapar en konkurrenskraftig e-handel


Share Article