Guide för bättre returhantering

Din kompletta guide för att förbättra din returhantering

Nästan 2 av 10 har avbrutit ett köp på grund av webbutikens returprocess. Det är ett tydligt bevis på att det är viktigt att ha en bra returhantering på plats. Hur kan du göra det så enkelt som möjligt för dina kunder att returnera och vad kostar egentligen en retur? Det och mycket mer ska vi besvara här.

I en värld där e-handeln stadigt växer, har returer blivit en oundviklig och ofta kostsam del för webbutikerna. Returer medför negativa konsekvenser både på ekonomin och miljön, vilket kräver åtgärder både från webbutikerna och konsumenterna.

Att ha en effektiv returhantering på plats blir därför viktigt för din webbutik. Och att hitta välfungerande lösningar för att hantera både leveranser och returer kan bidra till att returhanteringen blir mer kostnadseffektiv samt minska miljöpåverkan.

Vi har tagit fram en Returguide som kan hjälpa dig med att optimera denna del av köpupplevelsen. Den vägleder dig genom de steg som måste tas för att få en smidig och problemfri returprocess på plats, som inte bara tillfredsställer dina kunder, utan även stärker din relation till dem.

Vill du säkerställa en bättre returhantering?

En dyr affär för webbutikerna

Vi returnerar mer än någonsin tidigare. Konsumenternas e-handelsvanor har förändrats, och detta kan snabbt medföra stora kostnader för din webbutik. Men vad kostar egentligen en retur? Och finns det några sätt du kan minska dina returkostnader på?

En miljöpåverkan för vår planet

Det är vår miljö som måste betala det dyraste priset för returer. Varje dag skickas miljontals paket över hela världen. Din insats bidrar till att avgöra om vissa paket måste skickas flera gånger, eller ännu värre - slutar som avfall.

Returer som försäljningsargument

Att driva en webbutik innebär mer än bara att locka kunder och få beställningar. För att verkligen säkra tillväxten för din webbutik är det viktigt att behålla kunder genom att säkerställa kundnöjdhet. Utan nöjda kunder riskerar du att förlora dem till dina konkurrenter - och det finns alltid nya konkurrenter som du tävlar mot.

Det som verkligen formar kundupplevelsen inom e-handeln är inte bara processen fram till köpet eller leveransen av produkterna. En lika viktig del av upplevelsen ligger i vad som händer efter att kunden har mottagit varorna - särskilt om de vill göra en retur eller ett byte.

I detta steg i kundresan har du möjlighet att skapa dig en konkurrensfördel. En smidig och problemfri returprocess är något som förbättrar hela kundupplevelsen och ger fler nöjda kunder.

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byte och returer bara ett nödvändigt ont för din webbutik? Eller är det möjligt att använda det som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

5 tips: Så vinner du kunder med bra returer

Med en enkel returprocess undviker du att kunderna avbryter köpet - och får nöjda kunder som kommer tillbaka.

Har din webbutik en bra bytes- och returhantering?

Vi har skapat en checklista som du kan använda som ett verktyg för att förenkla returhanteringen i din webbutik.

Ladda ner Checklistan här

Gör du det krångligt för dina kunder att returnera?

Vill du säkerställa en bättre returhantering?

Vi på Bring genomför regelbundna konsumentundersökningar där vi frågar hur kunderna upplever returhanteringen i de webbutiker de handlar från. I vår Returguide har vi samlat några av de viktigaste resultaten. Vi hoppas att du får de tips och råd du behöver för att förenkla din returprocess, men också att du får inspiration och kan se din webbutik med nya ögon.

Ladda ner Returguiden här

Därför bör du välja Bring som din partner för leveranser och returer

Om du har en webbutik är det viktigt att veta att bra lösningar för returhantering påverkar den totala köpupplevelsen för dina kunder. För detta behöver du en trygg samarbetspartner som hjälper dig med en sömlös upplevelse - från A till Ö.

Key takeaways

Dyrt för din webbutik och för miljön

Effektiv hantering av returer är viktigt både för din webbutik och miljön. Genom att minska onödiga returer och förbättra returhanteringen kan webbutiker minimera miljöpåverkan och minska de kostnader som är förknippade med returhantering. Detta uppnår du bäst genom att ha tydliga produktbeskrivningar, bra storleksguider och en ansvarsfull behandling av returvaror i din webbutik.

Gör returer till en konkurrensfördel

En flexibel och kundvänlig returprocess är inte bara något som är bra att ha, utan är också en konkurrensfördel som kan öka kundnöjdheten och stärka din relation med dina kunder. Genom att ha tydliga och enkla returvillkor, samt göra själva returprocessen friktionsfri med förifyllda returetiketter och lämpliga förpackningar, kan webbutiker attrahera och behålla kunder på en ständigt växande e-handelsmarknad.

Val av logistikpartner

Returhanteringen är en viktig del av kundupplevelsen. Många webbutiker fokuserar på köpprocessen fram till själva köpet, men underskattar hur viktig returprocessen är för kundnöjdheten och lojaliteten. Det kan därför vara en bra idé att välja en trygg och erfaren partner som hjälper dig med en sömlös kundupplevelse – från A till Ö.

På Bring har vi stor kompetens och ett brett utbud av lösningar för att hjälpa webbutiker att lyckas med returhantering. Vi hjälper dig med logistik, lagerhantering, leveranser och returer, samt erbjuder värdefulla insikter och tjänster som kan göra stor skillnad när det kommer till att driva och förbättra din webbutik.

Prata med oss om returhantering!

Vill du få hjälp med att förbättra returprocessen för dina kunder? Våra rådgivare kan hjälpa dig!

Kontakta oss