Din kompletta guide för en bättre returhantering

Nästan 2 av 10 har avbrutit ett köp på grund av webbutikens returprocess. Att ha en bra returhantering på plats är viktigt för att vinna kunderna. Hur kan du förenkla returprocessen och vad kostar egentligen en retur?

En kvinna sitter framför ett paket som hon förbereder för en retur

I en värld där e-handeln stadigt växer, har returer blivit en oundviklig och ofta kostsam del för webbutikerna. Att ha en bra returhantering på plats är därför viktigt för dig och din webbutik. Det kan bidra till att du sparar både tid och pengar, samt minskar miljöpåverkan.

Ta hand om dina kunder och miljön

En effektiv returhantering är inte bara bra för dig utan också för dina kunder. Genom att erbjuda en enkel och smidig returprocess ökar du kundnöjdheten och bygger lojalitet. Vi har tagit fram en guide som hjälper dig med att optimera denna del av köpupplevelsen. En bra returprocess tar hand om både dina kunder och miljön.

Säkerställ en bättre returhantering

Få tips och råd om hur du kan göra returerna enklare och effektivare.

Ladda ner Returguiden här

Returer är kostsamma och belastar miljön

Få insikt i hur returer påverkar både kostnaderna och miljön. Dessa två artiklar ger dig värdefull information om hur du kan minska returkostnaderna, bli mer hållbar och förbättra ditt slutresultat.

Etikettfri retur

Slipp onödiga kostnader och värna om miljön med etikettfria returer. Vi har gjort det ännu enklare för dig som driver en webbutik, och dina kunder att returnera med vår etikettfria lösning.

En miljöpåverkan för vår planet

Det är vår miljö som måste betala det dyraste priset för returer. Din insats bidrar till att avgöra om vissa paket måste skickas flera gånger, eller ännu värre - slutar som avfall.

Gör returer till ett försäljningsargument

Att driva en webbutik innebär mer än bara att locka kunder och få beställningar. För att verkligen säkra tillväxten för din webbutik är det viktigt att behålla kunder genom att säkerställa kundnöjdhet, även efter de har mottagit sina varor. Och vad händer om de vill göra en retur?

Det är här du måste se möjligheterna med en bra returhantering. Glöm inte att en nöjd kund är den bästa marknadsföringen du kan få.

Vad kostar egentligen en retur? Konsumenternas nya köpvanor kan göra det dyrt för din webbutik. Hur kan du reducera kostnaderna?

En enkel och problemfri returprocess ökar kundnöjdheten och ger dig lojala kunder som kommer tillbaka igen.

En bra returhantering lönar sig i längden. Om returprocessen är enkel kommer kunden komma ihåg detta vid nästa köptillfälle.

Är din returhantering tillräckligt bra?

Vet du hur dina kunder upplever returprocessen i din webbutik? För vår Returguide gjorde vi en konsumentundersökning om just returer och delar här med oss ​​av några av de viktigaste resultaten. Få tips och råd om hur du kan förenkla din webbutiks returhantering.

Kolla om du har en bra returhantering på plats

Vi har också skapat en checklista som du kan använda som ett verktyg för att se om det finns något du kan förenkla och förbättra.

Det viktigaste att veta om returer:


  • Minska antalet returer genom att använda informativa produkttexter och bra storleksguider.
  • En optimerad returprocess reducerar kostnaderna och miljöpåverkan.
  • Se returer som en möjlighet att differentiera dig från dina konkurrenter. En enkel och smidig returprocess skapar nöjda och lojala kunder.