Din kompletta guide för att förbättra din returhantering
Nästan 2 av 10 har avbrutit ett köp på grund av webbutikens returprocess. Det är ett tydligt bevis på att det är viktigt att ha en bra returhantering på plats. Hur kan du göra det så enkelt som möjligt för dina kunder att returnera och vad kostar egentligen en retur? Det och mycket mer ska vi besvara här.
I en värld där e-handeln stadigt växer, har returer blivit en oundviklig och ofta kostsam del för webbutikerna. Returer medför negativa konsekvenser både på ekonomin och miljön, vilket kräver åtgärder både från webbutikerna och konsumenterna.
Att ha en effektiv returhantering på plats blir därför viktigt för din webbutik. Och att hitta välfungerande lösningar för att hantera både leveranser och returer kan bidra till att returhanteringen blir mer kostnadseffektiv samt minska miljöpåverkan.
Vi har tagit fram en Returguide som kan hjälpa dig med att optimera denna del av köpupplevelsen. Den vägleder dig genom de steg som måste tas för att få en smidig och problemfri returprocess på plats, som inte bara tillfredsställer dina kunder, utan även stärker din relation till dem.
Vill du säkerställa en bättre returhantering?
En dyr affär för webbutikerna
En miljöpåverkan för vår planet
Returer som försäljningsargument
Att driva en webbutik innebär mer än bara att locka kunder och få beställningar. För att verkligen säkra tillväxten för din webbutik är det viktigt att behålla kunder genom att säkerställa kundnöjdhet. Utan nöjda kunder riskerar du att förlora dem till dina konkurrenter - och det finns alltid nya konkurrenter som du tävlar mot.
Det som verkligen formar kundupplevelsen inom e-handeln är inte bara processen fram till köpet eller leveransen av produkterna. En lika viktig del av upplevelsen ligger i vad som händer efter att kunden har mottagit varorna - särskilt om de vill göra en retur eller ett byte.
I detta steg i kundresan har du möjlighet att skapa dig en konkurrensfördel. En smidig och problemfri returprocess är något som förbättrar hela kundupplevelsen och ger fler nöjda kunder.
Vill du säkerställa en bättre returhantering?
Vi på Bring genomför regelbundna konsumentundersökningar där vi frågar hur kunderna upplever returhanteringen i de webbutiker de handlar från. I vår Returguide har vi samlat några av de viktigaste resultaten. Vi hoppas att du får de tips och råd du behöver för att förenkla din returprocess, men också att du får inspiration och kan se din webbutik med nya ögon.
Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel
5 tips: Så vinner du kunder med bra returer
Har din webbutik en bra bytes- och returhantering?
Vi har skapat en checklista som du kan använda som ett verktyg för att förenkla returhanteringen i din webbutik.
Därför bör du välja Bring som din partner för leveranser och returer
Om du har en webbutik är det viktigt att veta att bra lösningar för returhantering påverkar den totala köpupplevelsen för dina kunder. För detta behöver du en trygg samarbetspartner som hjälper dig med en sömlös upplevelse - från A till Ö.
Key takeaways
Dyrt för din webbutik och för miljön
Effektiv hantering av returer är viktigt både för din webbutik och miljön. Genom att minska onödiga returer och förbättra returhanteringen kan webbutiker minimera miljöpåverkan och minska de kostnader som är förknippade med returhantering. Detta uppnår du bäst genom att ha tydliga produktbeskrivningar, bra storleksguider och en ansvarsfull behandling av returvaror i din webbutik.
Gör returer till en konkurrensfördel
En flexibel och kundvänlig returprocess är inte bara något som är bra att ha, utan är också en konkurrensfördel som kan öka kundnöjdheten och stärka din relation med dina kunder. Genom att ha tydliga och enkla returvillkor, samt göra själva returprocessen friktionsfri med förifyllda returetiketter och lämpliga förpackningar, kan webbutiker attrahera och behålla kunder på en ständigt växande e-handelsmarknad.
Val av logistikpartner
Returhanteringen är en viktig del av kundupplevelsen. Många webbutiker fokuserar på köpprocessen fram till själva köpet, men underskattar hur viktig returprocessen är för kundnöjdheten och lojaliteten. Det kan därför vara en bra idé att välja en trygg och erfaren partner som hjälper dig med en sömlös kundupplevelse – från A till Ö.
På Bring har vi stor kompetens och ett brett utbud av lösningar för att hjälpa webbutiker att lyckas med returhantering. Vi hjälper dig med logistik, lagerhantering, leveranser och returer, samt erbjuder värdefulla insikter och tjänster som kan göra stor skillnad när det kommer till att driva och förbättra din webbutik.