Välj rätt e-handelsplattform: Här är experternas bästa tips
Att välja rätt e-handelsplattform är ett av de viktigaste valen man gör som webbutik. Detta bör du tänka på – och dessa fällor bör du undvika.
Du har idén på plats och planen är klar: Dina produkter ska ut till folket. Men det kan vara lättare sagt än gjort. Om du drömmer om att starta en webbutik har du förmodligen upptäckt att det finns en global djungel av olika e-handelsplattformar och leverantörer att välja mellan.
Så hur gör du för att fatta rätt beslut?
Experter på e-handelsplattformar
Vi bad Torkel Johannessen och Roy-André Tollefsen om råd. De vet nämligen vad de pratar om:
Torkel Johannessen
Torkel är CEO för Convert Group, som utvecklar och driver webbutikslösningar för en rad stora norska webbutiker. Han har bland annat arbetat som e-handels- och omnikanalchef för kosmetikkedjan Vita och har totalt 20 års internationell erfarenhet från teknikföretag och digitala organisationer såsom Egmont, Match.com och Yahoo.
Roy-André Tollefsen
Roy-André är entreprenör och investerare. Han utvecklade sin första webbutik som 13-åring (1993) och startade det som länge var Norges ledande e-handelsleverantör – Trollweb. Nu är han CEO och grundare av Enjoy.ly, som samlar alla landets aktiviteter och evenemang på ett ställe. Han är även innovations- och produktansvarig på butiksplattformen Flow Retail.
Dyrt att välja fel
De kan båda fastställa en sak: Plattformen är mycket viktigare än många tror och valet av den är inget man ska ta lätt på. Det är nämligen dyrt att välja fel.
– Oavsett om du har som mål att bli Nordens största webbutik, eller om du ska starta en liten hobbybutik, är det ett av de viktigaste valen du gör. Och något som lägger grunden för om du lyckas eller misslyckas, fastslår Torkel.
De har dessa råd till webbutiker som ska välja plattform:
1. Tänk igenom dina ambitioner
– Innan du gör ett val måste du ställa dig själv frågan: Var tror jag att jag är om tre år? Var ärlig med dig själv och om potentialen på marknaden så att du träffar rätt på bollen. Både att underinvestera och att överinvestera är vanliga fällor att gå i, säger Torkel.
Han fortsätter:
– Om du bara ska "doppa tån" för att få svar på om satsningen är rätt, kan du komma en bra bit på väg med en enkel och billig lösning. Då måste du dock ta hänsyn till att du måste byta plattform om du når en omsättning på tiotals miljoner. Du kan inte köra på motorvägen på första växeln. Om du har stora ambitioner och kapital från dag ett bör du göra en grundlig bedömning av olika plattformar och leverantörer – och gå direkt till en mer avancerad lösning som tillåter tillväxt. Då kan du lyckas i snabbare takt.
Roy-André poängterar att om du verkligen menar allvar med nätbutiken räcker det inte med en lösning för 200 000 kronor.
– Om du ska satsa på det måste du investera ett sjusiffrigt belopp i det tekniska. De billigare lösningarna har nämligen betydligt mindre möjligheter till skräddarsydda lösningar och kommer då att stå i vägen för fortsatt tillväxt.
– Ofta märker man det när man ska koppla på tredjepartslösningar, som ERP-system, logistik- och lagersystem eller fysiska butiker. Då måste det bli dyrare och mer avancerade lösningar med möjlighet till specialanpassning, säger Torkel. Han tillägger att marknaden nu rör sig bort från en så kallad monolitstruktur med en webbutikslösning som ska täcka alla behov.
– Nu går vi mot det vi kallar ”composable commerce”, där man sätter ihop de moduler som passar bäst för webbutiken, till exempel internsökning, betalning och produktrekommendationer. Det ger större flexibilitet, lägre driftskostnader, en snabbare webbutik och en bättre kundupplevelse, påpekar han.
2. Hitta en partner som passar dig
Att driva en webbutik av en viss storlek är dock något som få klarar av själva.
Ska du satsa fullt ut på e-handel och inte har egna utvecklare internt, bör du låta bygga och driva lösningen i samarbete med en erfaren leverantör. Tänk bara på att detta är ett mycket viktigt samarbete som du ska leva med i många år, så gör en grundlig och effektiv utvärdering och prata med referenser innan du tar det stora beslutet. Lycka till!
Och just valet av partner, alltså leverantören av e-handelsplattformen, anser de två är ett lika viktigt val som vilken plattform man väljer.
– Det viktigaste är att du hittar en som har samma tankesätt som du, som vill skapa en bra köpupplevelse och som inte minst har den teknikförståelse du behöver. De som startar webbutiker har ofta en kommersiell idé, men saknar teknisk förståelse, vilket är helt avgörande för att lyckas med e-handel, poängterar Roy-André. Han rekommenderar att man tar sig tid att lära känna leverantören.
– Ha fysiska möten med människorna innan du ingår ett samarbete. Bra kemi och tillit är viktigt eftersom det handlar om en långvarig relation. Torkel påpekar också att inte alla plattformar har inhemska leverantörer. Då är alternativet att ha en utländsk partner, vilket kan ha sina nackdelar.
3. Få kunskap om e-handel – och om kunden
Oavsett hur bra din e-handelsplattform och partner är kommer du dock inte långt om du själv inte kan tillräckligt om ämnet, understryker de.
Ska du lyckas handlar det i slutändan om din kompetens och hur du använder den.
Torkel Johannessen
Du måste veta vad du gör. Det hjälper inte att sitta på världens bästa plattform om du inte vet något om hur du jobbar med exempelvis kundresa, marknadsföring och organisk sökning.
Roy-André råder alla att skaffa sig erfarenhet av att driva nätbutik innan de startar sin egen.
Att driva webbutiker är otroligt roligt, men det krävs väldigt bred kompetens och förståelse inom många olika områden.
Roy-André Tollefsen
En bra idé räcker inte. Det är också mycket mer krävande än att driva en fysisk butik i köpcentret och passar inte för alla. Det allra viktigaste att tänka på är kundens behov.
– Man måste alltid tänka på användarvänlighet, då kommer man undan med mycket. Städa bort alla snygga designelement som inte har en funktion och gör köpprocessen så enkel som möjligt. Det innebär bland annat bra och enkla betalningslösningar och leveransmöjligheter, inklusive hemleverans, som har varit helt grundläggande under 2021. Detsamma gäller livechatten – utan livechatt är det som att ha en fysisk butik där ingen är på plats, påpekar Roy-André.
4. Fråga andra nätbutiker om råd
Roy-André rekommenderar även att få oberoende råd om vilka lösningar du bör välja genom att fråga andra som sitter i samma båt.
– Våga fråga andra webbutiker. Det är en öppen miljö där man gärna ger varandra tips kring plattformar, partner, leveransmetoder, betallösningar och annat. Utnyttja den delningskulturen.
Vill du veta hur du kan stärka konkurrenskraften i din webbutik?
Läs mer och ladda ner vår guide för våra kundanpassade leveransalternativ.