För att ge dina kunder den bästa köpupplevelsen måste du lära känna dem. Så här testar du kundresan på ett billigt och effektivt sätt.
Vi har frågat läroboksförfattaren och den digitala experten Ida Aalen om hon kan ge oss några bra tips på hur man enkelt kommer igång med användartestning av sin webbplats. Hon är en av Norges främsta experter på sociala medier och har arbetat med digital kommunikation sedan 2009. I dag är hon produktchef på företaget Confrere.
Kom ihåg att testa på dina kollegor inte är samma sak som att testa på dina användare.
ida Aalen, produktchef på Confrere
– Något av det viktigaste är att komma ihåg att dina kollegor inte är detsamma som dina användare. Det gäller även designer och andra digitala experter. Dessa hittar ofta problem som vanliga användare inte hittar och påpekar saker som vanliga användare inte ser som problem, förklarar Ida.
Det behövs inte fler än fem användare
Ida tipsar om sju effektiva sätt att se till att dina digitala tjänster blir användarvänliga och bra. Gemensamt för metoderna är att de varken är dyra eller särskilt tidskrävande.
– Matematiska beräkningar visar att du faktiskt inte behöver mer än fem genomsnittsanvändare för att ha 85 procents chans att upptäcka problem på en webbsida. Är antalet användare högre ökar du sannolikheten, men inte så mycket. Har du noll användartester blir chansen att upptäcka problemen även noll. Det måste du för all del undvika, säger Ida.
Här kommer Idas sju bästa tips för att på ett enkelt och effektivt sätt testa din webbplats:
1. Mikrotesta innehållet
Skriv ut texten du vill testa. Vik papperet så att endast rubrik och ingress syns. Be användarna att titta på rubriken och ingressen innan de skriver ner vilka 3–4 frågor de förväntar sig att få svar på i artikeln. När det är gjort kan de veckla ut papperet, läsa igenom texten och se om den levde upp till deras förväntningar. Detta ökar chansen att du får feedback från användarna som går på innehåll, inte skrivfel. Detta kan även lösas via e-post.
2. Fråga folk på gatan
Ta med dig en prototyp av webbplatsen på en surfplatta eller telefon och visa upp den för personer på gatan, gärna på en plats med mycket folk där du sannolikt träffar din målgrupp. Få dem att lösa en typisk uppgift på webbplatsen, till exempel att hitta viss information eller lägga något i varukorgen. Vad skapar friktion i köpprocessen?
3. Testa menyer och informationsarkitektur
Har du någonsin diskuterat vad som bör finnas i menyn? Eller vilken kategori som är rätt för en viss produkt? Med verktyget Treejack kan du få slut på diskussionerna och få data till att fatta rätt beslut. Bygg upp menystrukturen, ge användarna en uppgift och se om de letar där du vill att de ska leta.
4. Träff vid första klicket?
Mät var människor klickar på en sida. Förstår de var de olika länkarna leder, vad som är produkt och vad som bara är en bild? Det finns flera program som gör detta. Min favorit är Chalkmark.
5. Använd befintliga kunder för experimentering
Låt kunderna uppleva prototypen som om den vore den riktiga webbplatsen. Lägg inte in ”loreum ipsum”! Genom att dela med dig av verkligt innehåll kan du med hjälp av Hotjar och Google Analytics se om kunderna använder länkarna. Du kan mäta hur lång tid de tillbringar på sidan och hur långt ner de scrollar, och effektivt ta bort exempelvis visuella barriärer (som kan få användaren att tro att avsnittet eller informationen slutar där).
6. Fråga kunden
Använd moduler som ”Hittade du det du letade efter?” eller ”Var den här sidan användbar?”. Kvantitativa data är användbara för att se vilka sidor du bör ta tag i först, medan kvalitativa data i kommentarsfältet är värdefull input för vad du bör förbättra. För webbutiker är detta särskilt användbart på hjälp- och informationssidor.
7. Labbtest
Detta är en av de mest värdefulla testformerna, men den kräver också lite mer tid och planering. Sätt dig framför en dator tillsammans med användarna. Be dem tänka högt när de rör sig på webbplatsen och försöker lösa en uppgift, till exempel handla något. Du kan överföra ljud och bild till ett annat rum så att även andra kan observera och anteckna.