Reklamation och klagomål

Detta gäller om du vill klaga på eller reklamera våra tjänster.

Vi vill göra dig uppmärksam på att reklamation ska främjas av avsändaren eller fraktbetalaren (den som har betalat frakt till Bring). Om mottagaren upptäcker skada eller brist ska mottagaren snarast informera avsändaren/säljaren om detta.

Brings och Postens ansvar för skada, förlust och försening

Ersättningsansvaret är begränsat enligt vid var tid gällande version av NSAB (Nordiskt speditörsförbunds allmänna bestämmelser), Lov om vegfraktavtaler (Norge), luftfartslagen och sjölagen samt de internationella konventioner som Sverige är bundet av.

Skada eller brist vid utleverans ska noteras på fraktsedeln av både chaufför och mottagare. För försändelser som inte har fraktsedel ska motsvarande registreras i chaufförens handterminal.

Reklamationer ska framföras utan onödigt dröjsmål. Förlust, skada eller brist som syns vid mottagandet av försändelsen bör reklameras omedelbart när godset tas emot. Skada eller brist som inte syns vid mottagandet av godset ska reklameras senast sju (7) kalenderdagar från leveransdatum.

Reklamation ska ske till Brings och Postens reklamationsavdelning via Mybring.

Mottagarens ansvar

Observera att det är mottagarens ansvar att kontrollera godset vid leverans. Om mottagaren har kvitterat transportdokumentet eller signerat på handterminal utan anmärkning, är godset vid utleverans att betrakta i det skick som transportdokumentet anger.

Mer om

  • Vid synlig skada/brist vid utleverans ska reklamation ske utan onödigt dröjsmål.

    För skada eller brist som inte syns vid mottagandet är reklamationsfristen sju (7) dagar efter utleverans. (Lov om vegfraktavtaler § 40/NSAB 2015 § 27.) ”Utan onödigt dröjsmål” innebär att reklamation ska ske så snart som möjligt efter att skada, brist eller förlust har konstaterats.


    Mottagaren är skyldig att undersöka godset/försändelsen vid mottagandet.

    Reklamation som avser annat än skada, brist eller förlust av gods ska ske inom fjorton (14) dagar. (NSAB 2015 § 27 p. 4.)


    Vi påminner om att krav föråldras efter ett år. (Lov om vegfraktavtaler § 41.)


    Vi vill göra dig uppmärksam på att Bring inte nödvändigtvis har ersättningsansvar även om reklamation har skett inom utsatt tid, till exempel om skada, brist eller förlust ligger utanför vår kontroll.

  • Skada ska vid utleverans noteras på fraktsedeln av både chaufför och mottagare. För försändelser som inte har fraktsedel ska skada registreras i chaufförens handterminal.
    Reklamation anmäls skriftligen via Mybring.


    Reklamationen måste innehålla:

    • Fraktsedels-, försändelse- och kollinummer samt en kort beskrivning av problemet.
    • Kravbelopp exkl. moms
    • Kopia av handelsfaktura/inköpsfaktura
    • Verklig vikt på skadad vara
    • Bilder som tydligt visar inner- och ytterförpackning, hela varan samt själva skadan.
    • Skadat gods måste förvaras tills ärendet har hanterats

    Ingen faktura ska utställas till Posten/Bring i reklamationsärenden.


    Ersättning för skada på gods beräknas utifrån det skadade godsets fakturavärde eller marknadsvärde.


    Ersättning ges med ett belopp som motsvarar värdeminskningen, dock gäller ansvarsbegränsningar enligt transportlagstiftningen och NSAB 2015.
    Bevisbördan för att dokumentera att godset är skadat eller inte har något restvärde åligger fraktbetalaren/uppdragsgivaren. (NSAB 2015 § 17–18.)


    Observera att det är mottagarens ansvar att kontrollera godset vid mottagandet. Om mottagaren har kvitterat transportdokumentet eller signerat i handterminal utan anmärkning, är godset vid utleverans att betrakta i det skick som transportdokumentet anger.

  • Kontakta kundservice via Mybring eller e-post: Bringsporing@bring.com för spårning/efterlysning av gods. Om du redan har kontaktat kundservice och de har hänvisat till vår reklamationsavdelning, så kan eventuellt krav på ersättning framställas.


    Brist/förlust vid utleverans ska noteras på fraktsedeln av både chaufför och mottagare. För försändelser som inte har fraktbrev ska brist registreras i chaufförens handterminal.


    Reklamation anmäls skriftligen via Mybring.
     

    Reklamationen måste innehålla:

    • Fraktsedels-, försändelse- och kollinummer samt en kort beskrivning av problemet.
    • Kravbelopp exkl. moms
    • Kopia av handelsfaktura/inköpsfaktura
    • Verklig vikt på saknad vara
    • Ingen faktura ska utställas till Posten/Bring i reklamationsärenden.

    Observera att det är mottagarens ansvar att kontrollera godset vid mottagandet. Om mottagaren har kvitterat transportdokumentet eller signerat i handterminal utan anmärkning, är godset vid utleverans att betrakta i det skick som transportdokumentet anger.

  • Brings och Postens ersättningsansvar vid skada/brist är begränsat till högst:

    • Inrikes bil-/järnvägstransport: 17 SDR*) per kg bruttovikt, jfr Lov om vegfraktavtaler § 32 p. 2
    • Inrikes eller gränsöverskridande sjötransport: 2 SDR*) per kg bruttovikt/667 SDR per kollo, jfr. Sjölagen § 280 p. 1
    • Gränsöverskridande bil-/järnvägstransport: 8,33 SDR*) per kg bruttovikt, jfr Lov om vegfraktavtaler p. 3 samt § 32.3
    • Flygtransport: 22 SDR*) per kg bruttovikt, jfr Luftfartslagen § 10–22

    * SDR är en internationell värdemätare som används i transporträtten. Kursen på SDR noteras varje dag och kan stå med i bankernas och tidningarnas valutalistor.
     
    Följdskador ersätts inte.
     
    Vårt ansvar regleras i enlighet med vid var tid gällande version av NSAB (Nordiska Speditörsförbundets Allmänna Bestämmelser, Lov om vegfraktavtaler (Norge), Luftfartslagen, Sjölagen, CMR-konventionen, Haag-Visby-konventionen och Warszawa-konventionen.
     
    Transportförsäkringar:
     
    Vi rekommenderar våra kunder att överväga en egen varu-/transportförsäkring.