Så skapar du en optimal kassa i din webbutik
Hur din kassalösning (checkout) fungerar är oerhört viktigt för omsättningen. Dessa enkla tips hjälper dig att erbjuda dina kunder en optimal upplevelse när de kommer till kassan i din webbutik.
Så får du dina kunder att genomföra köpet i webbutiken
Här hittar du de vanligaste anledningarna till att kunderna avbryter sitt köp i kassan och vad du kan göra för att minska detta:
1. Visa alla leveransalternativ.
Erbjuder du leverans både till paketombud och till paketbox? Dåligt förklarade leveransalternativ förvirrar dina kunder och gör kassan komplicerad. Säkerställ ett användarvänligt kassaflöde och dynamiska tjänstenamn som beskriver leveransalternativen väl.
2. Ange förväntad leveranstid
Kunderna förväntar sig en kort och förutsägbar leveranstid. Ge därför kunden en förväntad leveranstid genom att implementera Estimerad ankomsttid (ETA) via vårt API. Då ger du kunden trygghet redan vid beställningstillfället.
3. Fronta kända samarbetspartners i din webbutik
Kunderna är mer skeptiska till en ny eller okänd webbutik. Öka tryggheten för kunden genom att fronta välkända partners. Det kan öka förtroendet för din webbutik. Vi rekommenderar att du använder Brings logo i kassan.
4. Erbjud en enkel returlösning
Visste du att din webbutik riskerar att tappa köp på grund av en mindre kundvänlig returlösning, eller brist på returlösning? Se därför till att ha en bra returhantering på plats.
5. Ge information om leveranskostnader tidigt under kundresan
Testa olika nivåer för leveranspriser och villkorad fri frakt (fri frakt över t.ex. 499 SEK). Visa information om leveranspris på både startsidan och produktsidan.
6. Synliggör om leveransen tar hänsyn till miljön
Genom att synliggöra miljöinformation om leveransen redan vid beställningstillfället kan kunderna göra ett miljömedvetet val där det är möjligt.
Våra tjänster Paket till ombud och Paketbox (utlämningsställen) levereras med märkning från Svanen.
Och vill du veta med hur detta fungerar i praktiken kan du läsa här.
Med API:er erbjuder du en optimal inställning för leverans i kassan
Se till att du integrerar din webbutik med våra logistiksystem. Detta gör du via våra API:er som säkerställer att du ger dina kunder bästa möjliga köp- och mottagningsupplevelse.
Dessa API:er är de viktigaste för att framställa leveransalternativen på bästa sätt i din kassa:
Shipping Guide API
- Ger dina kunder olika tillgängliga leveransalternativ, och de kan då välja det som passar dem bäst.
- Möjlighet att ge kunderna flera olika tider för leverans.
Du kan hitta fullständig information om Shipping Guide API här.
Pickup Point API
- Ger kunderna en lista över de utlämningsställen som ligger närmast den angivna adressen.
- Visar både bemannade och obemannade utlämningsställen, med avstånd och/eller körtid från angiven adress.
Kunden kan själv välja det utlämningsställe som hen helst föredrar. Läs mer om Pickup Point API här.
Posten Bring Checkout för Shopify
Vi har skapat ett insticksprogram, eller plugin, för dig som använder Shopify, som gör det enklare att få din kassa mer attraktiv.
Insticksprogrammet går snabbt att installera och du slipper att använda dig av API:er för att välja hur Brings leveransalternativ ska presenteras i kassan. Vi tar istället hand om allting åt dig.
Posten Bring Checkout är gratis, enkel och effektiv att använda. Läs mer här.
Andra hjälpmedel som du kan använda
Du hittar mer information om hur du kan optimera din kassalösning på webbplatserna nedan. Kom också ihåg att du alltid kan få hjälp av vårt checkout-team.
Developer site
Anslut dig till vår API-plattform
Är du utvecklare av en webbutik? Eller arbetar du med logistik inom Norden och använder logistikmjukvara? På vår utvecklarsida hittar du allt du behöver veta för att integrera dina system med Brings API:er.
Best practice för din checkout
7 steg till en optimal checkout
Enkelhet är viktigt för allt som ska behandlas i kassan, allt från produktinformation, priser och betalning. Här får du tips på hur du gör frakt- och leveransvalen enklare för kunden.
Relevanta artiklar
Estimerad ankomsttid (ETA)
Vill du kunna erbjuda dina kunder en mer exakt tidpunkt av förväntad leverans? Med Estimerad ankomsttid får dina kunder en större förutsägbarhet om när paketet ska levereras.
Posten Bring Checkout för Shopify
Med vårt nya insticksprogram, eller plugin, Posten Bring Checkout kan du som använder Shopify på ett enkelt sätt göra din kassa mer attraktiv genom att framhäva olika tjänsteattribut.
Miljödata i kassan
Hjälp dina kunder att ta ett val som är bättre för miljön genom att synliggöra miljöinformation kring leveransen redan vid beställningstillfället i webbutiken.