Så skapar du en optimal kassa i din webbutik

Så skapar du en optimal kassa i din webbutik

Hur din kassalösning (checkout) fungerar är oerhört viktigt för omsättningen. Dessa enkla tips hjälper dig att erbjuda dina kunder en optimal upplevelse när de kommer till kassan i din webbutik.

Gratis rådgivning

Vill du ha hjälp att optimera kassalösningen i din webbutik? Våra checkout-experter är redo att hjälpa dig.

Oavsett om du använder en partner som erbjuder en färdig kassalösning eller om du bygger din lösning själv, är det avgörande att du har kundens behov i fokus. 

Många fullföljer inte sitt köp när de kommer till kassan, och det finns många anledningar till det. 70 procent, globalt sett, avbryter sina köp i kassan. Därför är det viktigt att du vidtar alla åtgärder du kan för att minska det talet och i stället få en positiv effekt på konverteringen.

Därför avbryter kunderna sitt köp i kassan

Här hittar du de vanligaste anledningarna till att kunderna avbryter sitt köp i kassan och vad du kan göra för att minska detta:

För komplicerad kassalösning

Dåligt förklarade leveransalternativ förvirrar dina kunder. Se till att din kassa har bra flyt ur ett användarvänligt perspektiv, med tjänstenamn som beskriver leveransalternativen på ett enkelt och bra sätt. Använd ”radioknappar” för att visa leveransalternativ.

För oförutsägbar ankomsttid för leverans

Kunder förväntar sig snabb och förutsägbar ankomsttid. Erbjud därför kunden kontroll över leveranstiden genom att implementera Estimerad ankomst (ETA) via vårt API. Då ger du kunden trygghet redan vid beställningsögonblicket.

Brist på tillit till webbutiken

Kunder känner en större osäkerhet till en ny eller okänd webbutik. Öka tryggheten i butiken så att hen vågar handla genom att t.ex. lyfta fram kända samarbetspartners. Det kan öka tilliten till din webbutik.

För dålig returlösning

Visste du att din webbutik riskerar att tappa köp på grund av en mindre kundvänlig returlösning eller brist på returlösning?

Priset för leverans är för dyrt

Testa olika nivåer för leveranspriser och villkorad fri frakt (t.ex. fri frakt över 499 kr). Flera tar nu betalt för både leverans och retur. Visa information om leveranspris på både startsidan och produktsidan.

För lite fokus på klimat och miljö

Genom att synliggöra miljöinformation om leveransen redan vid beställningstillfället kan kunderna göra ett miljömedvetet val där det är möjligt.

Vill du ha en gratis kontroll av din kassa?

Kontakta oss så hjälper vi dig

Med API:er erbjuder du en optimal inställning för leverans i kassan

Se till att du integrerar din webbutik med våra logistiksystem. Detta gör du via våra API:er som säkerställer att du ger dina kunder bästa möjliga köp- och mottagningsupplevelse.

Dessa API:er är de viktigaste för att framställa leveransalternativen på bästa sätt i din kassa:

Shipping Guide API

  • Ger dina kunder olika tillgängliga leveransalternativ, och de kan då välja det som passar dem bäst.
  • Möjlighet att ge kunderna flera olika tider för leverans.

Du kan hitta fullständig information om Shipping Guide API här.

Pickup Point API

  • Ger kunderna en lista över de utlämningsställen som ligger närmast den angivna adressen.
  • Visar både bemannade och obemannade utlämningsställen, med avstånd och/eller körtid från angiven adress.

Kunden kan själv välja det utlämningsställe som hen helst föredrar. Läs mer om Pickup Point API här.

Posten Bring Checkout för Shopify

Vi har skapat ett insticksprogram, eller plugin, för dig som använder Shopify, som gör det enklare att få din kassa mer attraktiv.

Insticksprogrammet går snabbt att installera och du slipper att använda dig av API:er för att välja hur Brings leveransalternativ ska presenteras i kassan. Vi tar istället hand om allting åt dig.

Posten Bring Checkout är gratis, enkelt och effektiv att använda. Läs mer här.

Andra hjälpmedel som du kan använda

Du hittar mer information om hur du kan optimera din kassalösning på webbplatserna nedan. Kom också ihåg att du alltid kan få hjälp av vårt checkout-team.

För utvecklare

Har du en egen utvecklare, eller anlitar du andra för den kompetensen? Du hittar all information som behövs för att integrera med våra system på vår webbplats för utvecklare.

Teknisk information