Så vinner du julhandeln på nätet

Så vinner du julhandeln på nätet

67% av alla svenskar handlade julklappar på nätet i fjol, men potentialen för webbutikerna är väldigt mycket större än så.

Plånbok med kreditkort, smartphone med kläder på displayen, grankvist

Det senaste året har ökade priser, inflation och världsläget haft en omfattande dominoeffekt på den nordiska varuhandeln. För många framstår nu e-handel som ett tryggare alternativ än att handla i fysiska butiker. Under 2021 handlade svenskarna 61% av sina julklappsinköp på nätet.

Exakt hur världsläget och inflationen kommer att påverka julhandeln i år är svårt att förutspå, men det är lite som tyder på att tillväxten inom e-handeln kommer att minska inom den närmsta framtiden. Snart är det e-handelns högsäsong och många kommer att passa på att dra nytta av de fina erbjudanden.

Stor potential för julklappshandeln på nätet under 2022

Många upplever tiden före jul som hektisk. Istället för en lugn och mysig tid ökar stressen och listan på saker som ska hinnas med blir allt längre i takt med att dagarna fram till jul blir färre. Inte minst är julklappsinköpen något som många upplever som ett stressigt moment. Under 2021 var det många som valde att handla julklappar på nätet för att det sparade tid och pengar men också för att det är enkelt och flexibelt.

Vad skiljer köp av julklappar från andra typer av köp på nätet?

Det är framförallt tre saker som tydligt särskiljer köpen av julklappar från andra typer av köp på nätet:

  • Fler väljer att handla i webbutiker som de vanligtvis inte handlar i (6 av 10).
  • Utökade retur- och bytesrättigheter är viktigare under julen jämför med andra tider på året
  • Hem- och expressleveranser samt tydliga ”tidsfrister” är viktigare under denna period.
Julklappar

Trygga kunder handlar julklappar på nätet

Det finns flera orsaker till att kunderna är osäkra på om de ska handla julklapparna på nätet. De vanligaste frågorna är:

  • När levereras mitt paket?
  • Hinner det fram innan jul?
  • Hur kan jag enkelt byta eller returnera en julklapp?
  • Finns det en kundservice som kan hjälpa mig?
  • Hur fungerar det om jag vill returnera min vara?

För att öka julklappsförsäljningen måste webbutikerna förstå och känna till kundernas behov. Just behovet av trygghet vid julklappshandeln är mycket större än vid andra köp under resten av året, både vad gäller själva varan, köpvillkor och leveransalternativ, men också vad gäller leveranstid och eventuell retur.

Hur får du kunderna att genomföra köpet?

Leveransalternativ som hemleverans och snabb leverans är viktigare under julen än under resten av tiden på året. 73% av svenskarna vill få julklapparna levererade snabbt, både för att spara tid och för att känna sig säkra på att julklapparna kommer fram i tid. Många börjar inte handla julklappar förrän i december så därför är en försäkran om snabb leverans plus tydlig information om när varan senast måste beställas bra försäljningsargument under julen. 

- Alla kunder undrar hur lång tid det tar från att de beställer tills paketet är framme, de vill ha ett tydligt svar. För att få flera att genomföra köpet är det viktigt att ge tydlig information om vilka leveransmöjligheter du erbjuder. Berätta för dina kunder att du förstår deras problem genom att erbjuda relevanta leveransval, säger Jacob Aagaard, försäljningsdirektör på Bring.

Möjligheten att byta eller returnera varorna efter jul är också viktiga parametrar. 75% av kunderna förväntar sig utökade frister för returer under julen, och både utökad returfrist och enkel returmöjlighet (så som en returetikett i paketet) kan vara bra försäljningsargument som får kunden att genomföra köpet. 

Våra bästa tips och råd

  • Trygga kunder genomför julklappsköp.
  • Ha utökad returperiod och enkel retur.
  • Möjligheten att byta varor kommer att särskilja dig från andra webbutiker.
  • Stäng inte webbutiken för julklappshandel innan du måste.
  • Rätt leveransalternativ kan öka din försäljning.

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din webbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?

Dela artikel