Hälften av oss handlade på Black Friday

Hälften av oss handlade på Black Friday under 2021 – och inköpen var planerade

Black Friday är en av de viktigaste försäljningsperioderna för nätbutikerna. Det står helt klart att de flesta av oss föredrar att göra årets bästa fynd på nätet. Och vi planerar vad vi ska handla.

Man hämtar paket från utlämningsställe i köpcenter.

Att kunderna är villiga att öppna plånboken för bra erbjudanden råder det ingen tvekan om. En rapport från Svensk Handel uppskattade förra året att svenskarna skulle handla för ca 9 miljarder kronor under Black Friday och Black Week.

Enligt en undersökning utförd av Bring Research i Norge, Sverige och Danmark i december 2021 utnyttjade nästan hälften av befolkningen i de tre länderna erbjudandena under den populära försäljningsperioden i fjol.

Planerade köp – på nätet

Undersökningen visade också på en annan tydlig trend: vi föredrar definitivt att handla i nätbutiker. I Sverige svarade 63 procent av de tillfrågade att de handlade enbart på nätet under Black Friday. Jämförelsevis svarade 14 procent att de handlade enbart i fysiska butiker, medan 23 procent gjorde båda delarna.

Dessutom visade undersökningen att kunderna i hög grad själva uppsökte nätbutikerna för att leta efter bra erbjudanden – och inte minst: de köp som gjordes var planerade. I Sverige svarade 71 procent av de som deltog i undersökningen att större delen av deras produktinköp var planerade och att de därför letade efter bra erbjudanden inför Black Week. Samma trend är tydlig i hela Norden: i Norge svarade 65 procent att de hade planerat sina köp och i Danmark svarade 60 procent detsamma.

Men du ska inte ligga på latsidan även om dina kunder gör en stor insats inför Black Friday. Det är en väldigt bra idé att använda flera kanaler, som sociala medier och nyhetsbrev, för att nå ut till potentiella kunder. I undersökningen svarade nämligen norrmännen att de, förutom att aktivt leta efter bra erbjudanden, även exponerades för medlemserbjudanden och nyhetsbrev eller att de använde Google och prisjämförelsesajter på nätet.

Vi handlar till andra

Undersökningen visade också att den stora försäljningsdagen leder till förändringar i vårt köpmönster. I stället för att handla till oss själva och familjen letar vi i allt större utsträckning efter presenter till andra. Mönstret är särskilt tydligt i Norge och Danmark, där många fler handlade presenter på erbjudande 2021 jämfört med två år tidigare.

I Sverige uppgav 49 procent av de tillfrågade att de hade handlat presenter under 2021. Jämförelsevis svarade 47 procent ja på samma sak två år tidigare. Samma utveckling syns även i Danmark: 71 procent av danskarna handlade julklappar på Black Friday förra året.

Vi uppskattar bra leveranslösningar

Black Friday, ökad e-handel och en allt större omsättning kan leda till smärre förseningar i förpackandet av beställningar och leveranstiden. Undersökningen från Bring Research visar dock att en något längre leveranstid inte skapar missnöje bland konsumenterna. I Sverige rapporterade 83 procent att de var nöjda med leveransen av det de köpte på Black Friday, trots att 25 procent sa att leveransen hade tagit ett par dagar längre än normalt.

I Sverige har merparten av kunderna utnyttjat möjligheten att hämta beställningen på ett utlämningsställe. Dessutom har många fått paketet levererat hem, antingen i brevlådan eller till dörren. Några har också utnyttjat möjligheten att hämta sin beställning i en paketbox. Det kan därför vara en bra idé att erbjuda dina kunder ett brett utbud av leveransalternativ.

Här följer några goda och enkla råd för dig som vill vara väl rustad och förberedd inför Black Friday 2022:

1. Skapa uppmärksamhet

Ett gott råd till dig som driver nätbutik är att vara tidigt ute med bra och taktisk kommunikation. På så sätt ser du till att kunderna uppmärksammas på butikens erbjudanden under Black Friday. Inför själva dagen kan det därför vara klokt att skapa uppmärksamhet kring de produkter du ska ha på rea. Väck gärna köpintresset i god tid innan försäljningsdagen så att kunderna kan planera köpet i förväg.

2. Se till att träffa rätt

Som nätbutik bör du lär känna din målgrupp så att du kan anpassa ditt budskap. Tänk på att målgruppen kanske är på jakt efter presenter till andra och att de då inte nödvändigtvis träffas av samma budskap som någon som handlar till sig själv.

Det är viktigt att komma ihåg, att om du försöker nå alla så träffar du förmodligen få eller ingen. Klargör därför vem du kommunicerar med och vad du vill förmedla i de olika kanalerna.

3. Erbjud bra leveransalternativ

Som nätbutik är det en bra idé att erbjuda rätt leveransalternativ, till exempel expressleverans, hemleverans och leverans till paketboxar. Kunderna gillar nämligen att ha flera valmöjligheter. Ha dessutom ett bra informationsflöde längs vägen, från det att beställningen packas fram till dess att den levereras. Om du samtidigt erbjuder bra bytes- och retursystem, visar du att du tar kunderna på allvar.

Lycka till med planeringen av Black Friday 2022!

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din nätbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?

Dela artikel