Undersökning: Så skapar du en optimal nätbutik – 3 tips för att lyckas med din e-handel

Att skapa en nätbutik som vinner kundernas förtroende kan vara helt avgörande för dina affärer. Det är dock mycket att tänka på, allt från köp till leveranser och returer. Vad är egentligen viktigast för dem som handlar på nätet? Här delar vi med oss av våra expertråd och insikterna som kan stärka din konkurrenskraft på nätet.

Nästan två av fem svenskar handlar varor på nätet flera gånger i månaden. Det visar Bring Research, en rapport som vi på Bring gör tillsammans med analysföretaget Ipsos. Detta innebär stor potential för dig som driver en e-handel. Men samtidigt blir konkurrensen större och du måste vinna de allt mer vana och krävande nätshopparnas förtroende. För att lyckas med det måste du vara bäst, vilket kan kännas som en svår utmaning. Det positiva är att det inte alltid krävs stora grepp. Det räcker ofta med små förändringar för att du ska lyfta dig flera steg, enligt Bring Research där erfarna nätkunder fått ge sina svar.

Här är tre tips på hur du optimerar din nätbutik:

 

  1. Du måste synas på sökmotorer

Att synas på Google är viktigast om man vill nå ut till nya kunder, men det blir allt viktigare att också arbeta med andra kommunikationsytor. Fundera på vilken din primära målgrupp är innan du bestämmer var du ska lägga ditt fokus. Vill du nå kvinnor är sociala medier och tips från vänner och bekanta mycket viktiga källor. Män hittar i mycket högre grad nya nätbutiker via prisjämförelsesajter. Många som kommer in via en sökning, prisjämförelsesajt eller sociala medier kommer ofta direkt till produktsidan. Därför är det viktigt att låta relevanta försäljningsargument som snabb leverans och enkel retur följa med från startsidan.

En annan aspekt att ha i åtanke är att nätbutiker med bra mobilsidor hamnar högre upp vid sökningar på Google.

– Självklart ska man ha en sida anpassad för mobilen eftersom allt större delar av konsumtionen flyttas dit. Optimera sidan så att det krävs färre klick och gör det enklare att överblicka exempelvis med större bilder, säger Johan Holgersson, direktör för digital affärsutveckling på Brings e-handelsdivision.

 

  1. Förtroende

Hur kan du skapa förtroende hos dina nätkunder? Kommunicera enkelt och tydligt de element som skapar förtroende och trygghet. Det kan faktiskt vara det som utlöser ett köp.

Många kunder tycker att det inger förtroende att se vad andra tycker om nätbutiken, så möjliggör det genom att visa feedback på varor och upplevelser.

– Du inger förtroende genom att ge information så att kunden slipper leta själv, till exempel om olika leveransalternativ tidigt i köpresan, säger Johan Holgersson.

 

  1. Se över leveranserna

Ett köp är inte avslutat förrän varorna har levererats.

– Gemene mans förhållningssätt till logistik är att man inte bryr sig så mycket om det. Men här börjar många vakna lite, menar Johan Holgersson.

Leveranstid och relevanta leveransalternativ är något som nätbutikerna kan bli bättre på, enligt svar i undersökningen. Vi ser en ökad efterfrågan på leveransalternativ där kunden ”slipper” anpassa sig till leveransen. Genom att erbjuda kunderna flera leveransalternativ, såsom att välja ett valfritt utlämningsställe eller hemleverans, ger du dem bättre flexibilitet och service.

Flera medverkande i undersökningen har valt ett annat leveransalternativ än det som var standard eller billigast under de senaste tre månaderna. Anledningarna till att välja ett annat alternativ är att man vill ha en smidigare och enklare leverans eller att man vill spara tid.'

– En e-handlare ska i alla fall erbjuda tre, kanske fyra, olika alternativ. Valmöjligheten gör att man konverterar bättre. Här ligger vi på Bring långt fram med många olika leveransalternativ, förklarar Johan Holgersson.

Han lägger även till att gröna leveranser blir allt viktigare och kan vara en konkurrensfördel:

– De som satsar först och hårdast på gröna leveranser kommer kunna använda det som en säljfördel. 

 

FAKTA: Bring Research

Stay Competitive är en av 2018 års upplagor av Bring Research. Undersökningen genomförs i samarbete med analysföretaget Ipsos och omfattar Norge, Sverige och Danmark.

Rapporten baseras på en enkät som genomfördes under andra kvartalet 2018. I Sverige har 1 003 personer svarat på enkäten och i Norge och Danmark 1 012 respektive 1 005 personer.

Undersökningen grundar sig på svar från kunder som handlar fysiska varor på nätet mer än en gång i månaden.

Ladda ned rapporten och få fler tips på hur du skapar en konkurrenskraftig e-handel.


Share Article