Nya svenska trenden: ”Inleverans”

Hemleverans känner alla till. Nu kommer leveranserna där paketet ställs i hallen – utan att mottagaren behöver vara hemma. – Konsumenten behöver inte göra något mer än att beställa sina varor, sedan sköter vi resten, säger Melker Camnerin, tjänsteutvecklare för konsument- och hemleveranser.

Tillsammans med svenska InHome plattformen Glue har vi lanserat möjligheten för Glues kunder att få sina leveranser hem, innanför dörren via digitala engångsnycklar. Leveransen kan ske utan att någon i hushållet behöver vara hemma eftersom chauffören själv kan öppna dörren.

– Mottagarna slipper bevaka när transporten kommer och kan istället frigöra tid till annat. Det är ett sätt att höja servicenivån och samtidigt göra våra transporter grönare, säger Melker Camnerin.

”Tryggheten är väldigt hög”

Att släppa in okända i hemmet utan att själv vara hemma kan vara känsligt för många. Därför säkerställer vi att noggranna bakgrundkontroller görs på de chaufförer som arbetar med dessa leveranser. Dessutom får de en särskild utbildning av både Bring och Glue. När chauffören öppnar dörren slås dessutom hens mobilkamera på för att dokumentera inleveransen från början till slut.

– Tryggheten är väldigt hög och chaufförerna är väl införstådda med vad det handlar om. Samtidigt ska man komma ihåg att vi regelbundet sedan år 2005 burit in gods till hemmen. Vi har en mångårig vana från olika typer av hemleveranser, säger Melker Camnerin.

Glue_3_resized

”Slipper besöka det lokala ombudet”

Inleverans för privatkunder med Glues digitala lås kommer framöver att ingå som alternativ i alla våra hemleveransmöjligheter. Ett alternativ blir Glue Box, som innebär att man slipper gå till det lokala ombudet för att hämta paketen. Istället för att fylla i adressen till sitt lokala ombud när en beställning görs, fyller konsumenten i den unika Glue-adressen. Varorna kommer då till vår terminal i Stockholm och mottagaren ser i Glue-appen att varorna finns att boka för InHome-leverans. Vi kör sedan ut varorna och ställer allt innanför dörren.

– Mottagaren får alltså en leverans innanför dörren utan att ha valt en leverans innanför dörren, vilket innebär att han eller hon slipper besöka det lokala ombudet för att plocka upp paketet, säger Melker Camnerin och fortsätter:

– På så sätt blir leveranserna ännu mer konsumentstyrda, det är en naturlig utveckling i framtiden där vi redan nu ligger i framkant.

Så fungerar Brings inleverans med Glue

  • Båda företagen har ett gemensamt system där kunder med Glue har möjlighet att beställa leverans hem, som sker via Bring.
  • Mottagaren ger tillgång till Brings chaufför genom Glues app.
  • Bring-chauffören öppnar dörren via Glue-appen.
  • Kameran i chaufförens mobil slås automatiskt på för att dokumentera leveransen på plats och garantera kundens trygghet.
  • En notis skickas till kunden i Glue-appen när inleveransen är genomförd och dörren låst.
  • Glue-appens kommunikation med låset är krypterad och använder 256-bitars TLS.
  • Det går att öppna dörren utifrån med vanlig nyckel trots att man har monterat ett digitalt lås.
  • Hemmet är försäkrat under leveransen, vilket också ingår i tjänsten.

Share Article