Vill vinna nätkunderna med fossilfri frakt, större valfrihet och flexiblare leverans

Vill vinna nätkunderna med fossilfri frakt, större valfrihet och flexiblare leverans

Runt om i världen växer näthandeln i ett rasande tempo, precis som paketvolymerna som varje dag fraktas mellan nätbutikerna och nätkunderna. I Tyskland får varje nätkund i genomsnitt 23 paket per år, medan varje kines i genomsnitt tar emot hela 75 paket varje år. Här hemma är siffrorna mer beskedliga – där nordiska nätkunder tar emot sex paket per år*.

– Det finns en stor potential på den nordiska marknaden. Vårt mål är att möta denna potential och bli kundens första val på e-handelsmarknaden. Det ska vi göra genom att erbjuda snabbare, flexiblare och grönare leveranser där kunderna vill ha dem. Allt för att kunna erbjuda en förstklassig mottagarupplevelse. Utvecklingen har varit enorm de senaste fem åren. Samtidigt finns det otroligt mycket mer som kan utvecklas och förbättras, säger Per Öhagen, koncerndirektör för division E-handel och logistik på Bring. 

Tar näthandeln över som den föredragna handelskanalen?  

De nordiska städerna växer, och ökande urbanisering ger utslag speciellt i kundernas behov av hemleverans. Coronapandemin har också ändrat konsumtionsvanorna, och hemleveransvolymerna ligger nu flera år före prognoserna.

– Sedan pandemin bröt ut har både vi och andra aktörer i branschen sett stora volymökningar på hemleverans, säger Per. 

Ingen vet om det ändrade konsumtionsmönstret är tillfälligt eller inte, men Per påpekar att han ändå tror att utvecklingen går mot att varje nordisk nätkund i snitt kommer att beställa över 20 paket på nätet under 2025 – mot dagens sex paket. Då kommer näthandeln verkligen att ta ett stort steg mot att bli den handelskanal som konsumenterna föredrar.  

– E-handeln har accelererat under pandemin vilket har gjort att marknaden har förflyttat sig 2-3 år framåt i tiden, både i tillväxt och mognad. Vi är mitt inne i en stor förändring där slutkonsumenterna har börjat vänja sig vid ett nytt sätt att handla – på nätet. Det ställer och kommer att ställa nya och högre krav. Hur kommer näthandlarna att hantera omställningen? Flera av de stora och befintliga kedjorna bygger nu omni-kanaler vilket är väldigt intressant.

Per Öhagen, konserndirektør for E-handel og logistikk i Bring fotografert i produksjonshallen på terminalen på Alnabru.
Per Öhagen är koncerndirektör för division E-handel och logistik på Bring

Flexiblare leveranser

Näthandeln driver tillväxten på logistikmarknaden och marknadsundersökningar visar att kunderna vill ha snabbare, enklare, grönare och flexiblare leveranslösningar.

Mottagarna vill kunna styra och välja var och hur de får paketen levererade. Ska de levereras hem eller till kontoret? Eller kanske till en paketautomat på väg till förskolan eller gymmet? Och kan man ändra leveranstid samma kväll eftersom det har dykt upp något annat?

Det ska vara enkelt att få sitt paket levererat. För att mottagarna ska kunna få snabba leveranser dit de vill måste vi vara tillgängliga där de bor och färdas. 

Per Öhagen

Därför lanserade vi under 2020 ett nytt förbättrat hemleveranserbjudande och ett eget nätverk för paketutlämning i Sverige. Vår nya hemleveranstjänst kommer med många fördelar, såsom fler och mer precisa fossilfria leveranser i 345 orter i Sverige, och vårt ombudsnätverk består idag av 7500 utlämningsställen i både hela Sverige och i hela Norden.

Vår ambition är att erbjuda den flexibilitet som mottagarna kräver för sin leverans. Därför kommer vi att utöka antalet utlämningsställen i form av paketautomater i hela Norden. Till exempel ska vi placera ytterligare 3000 nya paketautomater på cirka 1000 platser i Norge under 2021.

Anställda från Bring som bär paket

E-handelsmarknaden växer i dubbla tal över en överskådlig framtid i Norden så det finns stor potential för tillväxt i den nordiska e-handeln. Vårt mål är att kunna erbjuda en komplett tjänstebredd med flexibla leveransalternativ när, var och som mottagarna vill ha det. Därför står mottagarens krav och förväntningar i fokus när vi utvecklar våra tjänster.

- Vi vet att närhet och valfrihet är viktiga faktorer för våra kunders kunder och genom både vårt hemleveranserbjudande och vårt heltäckande ombudsnätverk positionerar vi oss som en bättre leverantör för både konsumenter och nätbutiker, säger Per. Dagens nätkunder har stora förväntningar på sin leverans. De vill ha snabba, gröna leveranser till ett bra pris, och valmöjligheter för hur de kan motta sina paket. I tillägg vill de ha information längs hela vägen. Då blir vår innovationskraft och förmåga att utveckla tjänster som ligger i linje med kundernas önskemål helt avgörande.

Fossilfri frakt

Miljö är väldigt viktigt för att bidra till en mer hållbar e-handelsmarknad. Allt fler nätbutiker och nätkunder vill bidra till "grönare" handel genom att handla på ett mer hållbart sätt. Många kunder är också öppna för att välja bort aktörer som inte tar hänsyn till miljön. 

Vi på Bring har en viktig samhällsroll och vill göra det lättare för kunderna att göra ett grönt val. Som stor transport- och logistikaktör är vi en del av problemet, men vill också vara en del av lösningen. Därför har vi satt som mål att alla våra leveranser ska vara helt fossilfria fram till 2025. 

– Vi vill vara ledande inom hållbar transport. Därför sätter vi stor press på oss själva med ett tufft och ambitiöst miljömål. Vi är inte i mål med omställningen ännu, men vi är på god väg. Vi kör våra bud-, paket- och hemleveranser fossilfritt från terminalerna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping, och våra hemleveranser av paket i Stockholm city och närförort körs utsläppsfritt med elbil, säger Per.

Elbil från Inzile med Bring-logo
En av Brings många elbilar, från cleantechföretaget Inzile

Fokus på fulfilment

För många nätbutiker är närhet till kunden, och snabba och gröna leveranser viktigt. Därför satsar vi på att bli en aktör som kan erbjuda allt arbete, från varumottagning och lager till leverans och retur, genom vår nya fulfilmenttjänst.

Vi ska etablera ett logistikcenter för fulfilment i Norge där Bring tar hand om allt. Detta sparar både tid och kostnader för våra kunder.

Per Öhagen

Fulfilmenttjänsten, som är döpt till Shelfless, är en fullautomatiserad lagerlösning och med den kan vi erbjuda våra kunder en komplett näthandelslösning. Shelfless kommer att pilottestas i Norge först för att sedan rullas ut i Sverige och Danmark.

Innovation

Precis som i många andra branscher har innovation blivit en förutsättning för att bli kvar på marknaden. Vi har därför satt som mål att vara branschledande inom innovation och driva utvecklingen på logistikmarknaden genom nya tjänster. Under coronapandemin blev det verkligen fart på utvecklingen och lösningar som vanligtvis skulle ha tagit månader blev färdiga på några dagar.

I början av mars utvecklade vi på kort tid en lösning där mottagarna kan signera för leveransen på sin egen mobiltelefon. Och i höstas utvecklade vi en ny funktion i vår spårningslösning som låter mottagarna se när det är minst trängsel hos ombuden. På så sätt kan de undvika trängsel och hämta sitt paket tryggt och säkert.

En ny funktion i Brings spårningslösning gör det möjligt för mottagarna att se när det är minst trängsel hos ombuden när de spårar sitt paket.
Den nya funktionen i spårningslösningen

Nyligen etablerade vi på Bring också en egen digital marknadsplats för lokala butiker, kallad Amoi.

 

*Källa siffror: McKinsey Research 2019.

Vill du veta mer om våra leveransalternativ?

Kontakta oss redan idag!

02.02.2021