Gör din nätbutik redo för Black Friday

Julhandeln närmar sig, med Black Friday den 27 november som startskottet på årets viktigaste handelsperiod. Detta har blivit en stor och viktig dag, omsättningsmässigt, framför allt för nätbutikerna. Är du redo? Här ger vi dig några tips på hur du kan förbereda din nätbutik för denna säljperiod.

Black Friday ​​har nu blivit ett stort och etablerat fenomen, och konkurrensen om nätkunderna är stor. Allt fler väljer att handla på nätet idag eftersom det upplevs som lättare och mer flexibelt än att handla i fysiska butiker. Kunderna slipper köa, varorna är lättillgängliga och sortimentet är stort. Möjligheten att få ett bra erbjudande är också en viktig anledning för många.

För att hålla dig uppdaterad på vad som är viktigt för nätkunderna genomför vi regelbundna undersökningar bland de skandinaviska konsumenterna - Bring Research. En undersökning om Black Friday blev genomförd direkt efter den var över förra året, 2019. Då var det enbart 23% som svarade att de endast hade handlat i fysiska butiker under denna period. Det betyder att nätbutikerna redan har ett bra grepp om Black Friday. Nu när vi befinner oss mitt i en pandemi där avstånd är en viktig del av smittskyddet, och då flera varuhus ställt in köpfesten, kommer ännu fler att välja näthandeln som ett tryggare alternativ.

Stor potential för mersälj

Under 2019 sa 44% av kunderna att de dragit nytta av erbjudandena under Black Friday, vilket innebär att det fortfarande finns stor potential för att sälja ännu mer på nätet.

Det finns dock delade åsikter bland kunderna om Black Friday. Många tycker att det främjar överkonsumtion och att det inte är särskilt miljövänligt. Vissa upplever det också som stressigt och att det bidrar till mycket trängsel, och många säger att de inte litar på de erbjudanden som ges. Om nätbutikerna vill sälja mer till flera kunder är det därför viktigt att känna till dessa motargument.

När kampen om kunderna och pengarna är extremt stor under denna period, vad kan du då göra för att locka både nya och gamla kunder?

2600x600pix_Black Friday
Black Friday står för en stor del av den totala omsättningen för många nätbutiker.

Viktigt att skapa trygghet

De kunder som väljer att handla sina varor på nätet värdesätter andra saker än de som enbart handlar i fysiska butiker. Nätkunderna är ute efter att spara tid och pengar, och slippa stress och köer. De vill ha valmöjligheter och flexibilitet. 

Vår kundinsikt visar att det är ännu viktigare att nätbutikerna tillgodoser kundernas behov under högsäsongen nu innan julen och att de skapar trygghet för dem. Det handlar bland annat om att ge relevant information till kunden genom hela köpprocessen. Visste du till exempel att snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunden under julen än under resten av året?

Kommunikation är A och O

  • Endast 10% handlade något på impuls medan de var inne i en nätbutik eller en fysisk butik under Black Friday 2019.
  • Däremot svarade så många som 70% att majoriteten av det som de köpte var sådant de hade planerat att köpa och att de letade efter ett bra erbjudande.

Det är därför det är viktigt att kommunicera med kunderna i god tid före denna säljperiod för att göra dem uppmärksamma på de erbjudanden som du kommer att ha. Eftersom många uppgav att de inte litade på erbjudandena under denna period är det smart att tydliggöra före- och efterpriser som kunderna kan lita på.

Även om Black Friday anses vara början på julhandeln så visar vår undersökning att kunderna handlar mest till sig själva. Det kan därför löna sig att differentiera på kommunikationen mellan de som handlar till sig själv och de som köper gåvor.

Se till att skapa en friktionsfri köpupplevelse! Det gör du genom att hålla dina kunder informerade hela vägen tills att varan har levererats.

Använd flera kanaler

Rapporten från Bring Research visar att kunderna använder många kanaler för att hitta det perfekta erbjudandet under Black Friday. De flesta hittade sina deals genom att gå direkt till nätbutiken, men även nyhetsbrev och medlemserbjudanden triggade till köp. Tänk därför på att kommunicera dina erbjudanden via olika kanaler innan den faktiska säljperioden.

Familj öppnar julklapp
Hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julen.

Förläng returfristen och erbjud hemleverans

Vad är viktigt för kunderna när de handlar julklappar på nätet? Så många som 72% anser att utökad bytes- och returfrist är viktig, vilket inte är så konstigt eftersom så många som 47% börjar med julhandeln redan under Black Friday. Detta gäller oavsett ålder och kön. Utökad returperiod måste därför visas tidigt i inköpsprocessen. Detta ger dina kunder trygghet och ökar sannolikheten för att köpet kommer att slutföras.

Leveransalternativ som snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julperioden än under resten av året. Av de tillfrågade säger

  • 73% att det är viktigt att få varorna levererade snabbt
  • 35% att de vill få varorna levererade hem

Detta betyder att om du inte har dessa leveransalternativ i din nätbutik kan det vara smart att erbjuda det nu under denna period.

Genom att erbjuda tjänster och alternativ som sparar tid och förenklar vardagen skapar du högre kundvärde!

Sammanfattningsvis - Så förbereder du dig för Black Friday, 8 snabba tips:

  1. Fokusera på smart julhandel istället för personlig konsumtion. Att uppmuntra till överkonsumtion kan många kunder ta illa upp av.
  2. Kommunicera i god tid för att göra kunderna uppmärksamma på nätbutikens erbjudanden under Black Friday.
  3. Använd flera olika kanaler för att få ut dina Black Friday-budskap. Det kan ge dig försäljningen framför dina konkurrenter.
  4. Skapa tillit genom att vara transparent med före- och efterpriser.
  5. Kör olika budskap till de som handlar till sig själv och till de som ska köpa gåvor.
  6. Håll dina kunder informerade under hela vägen, tills varan har levererats.
  7. Erbjud smidiga bytes- och returfrister.
  8. Se till att du har rätt leveransalternativ på plats, som till exempel express- och hemleverans.

Vill du veta mer om vad som är viktigt för kunderna under Black Friday och julhandeln?

I vår senaste undersökning har vå frågat 3000 skandinaviska kunder om deras preferenser kring näthandeln under Black Friday och jul.

2019.11.01