Gör din nätbutik redo för Black Friday

Gör din nätbutik redo för Black Friday

Det börjar bli dags att förbereda nätbutiken för jul och Black Friday, startskottet på årets viktigaste handelsperiod. Detta har blivit en viktig dag, omsättningsmässigt för nätbutikerna. Är du redo? Här ger vi dig några tips på hur du kan förbereda din nätbutik inför peak.

I vår senaste e-handelsrapport från Bring Research får du många goda tips och råd på hur du kan förbereda dig inför Black Friday.

Ladda ner "Gör dig redo inför Black Friday och jul"

Black Friday ​​har blivit ett stort och etablerat fenomen, och konkurrensen om nätkunderna är stor. Allt fler väljer att handla på nätet idag eftersom det upplevs som lättare, mer flexibelt och tryggare än att handla i fysiska butiker. Kunderna slipper köa, varorna är lättillgängliga, sortimentet är stort och det är ett tryggare sätt att handla på under den pågående pandemin. Möjligheten att få ett bra erbjudande är också en viktig anledning för många.

För att hålla dig uppdaterad på vad som är viktigt för nätkunderna genomför vi regelbundna undersökningar bland de skandinaviska konsumenterna - Bring Research. En undersökning om Black Friday blev genomförd jul blev genomförd en kort tid efter att julhandeln var över. Då var det endast 12% som svarade att de bara hade handlat i fysiska butiker under denna period, vilket var en nedgång från 23% året innan. Det betyder att nätbutikerna har ett bra grepp om Black Friday. Frågan är om denna trend kommer att fortsätta att hålla i sig? Så länge vi fortfarande befinner oss i en pandemi är det ju viktigt att hålla avstånd och helst inte besöka fysiska butiker. Kommer därför ännu fler att handla på nätet under Black Friday i år?

Stor potential för merförsäljning

Under 2020 sa hälften av kunderna att de dragit nytta av erbjudanden under Black Friday. Det innebär att det fortfarande finns stor potential för att sälja ännu mer på nätet.

Det finns dock delade åsikter bland kunderna om Black Friday. Många tycker att det främjar överkonsumtion och att det inte är särskilt miljövänligt. Vissa upplever det också som stressigt och att det bidrar till mycket trängsel, och många säger att de inte litar på de erbjudanden som ges. Om nätbutikerna vill sälja mer till flera kunder är det därför viktigt att känna till dessa motargument.

När kampen om kunderna och pengarna är extremt tuff under denna period, vad kan du då göra för att locka både nya och gamla kunder?

2600x600pix_Black Friday
Black Friday står för en stor del av den totala omsättningen för många nätbutiker.

Viktigt att skapa trygghet

De kunder som väljer att handla sina varor på nätet värdesätter andra saker än de som enbart handlar i fysiska butiker. Nätkunderna är ute efter att spara tid och pengar, och slippa stress och köer. De vill ha valmöjligheter och flexibilitet. 

Vår kundinsikt visar att det är ännu viktigare att nätbutikerna tillgodoser kundernas behov under högsäsongen innan julen och att de skapar trygghet för dem. Det handlar bland annat om att ge relevant information till kunden genom hela köpprocessen. Visste du till exempel att snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunden under julen än under resten av året?

Kommunikation är A och O

  • Endast 7% handlade något på impuls när de besökte en nätbutik eller en fysisk butik under Black Friday 2020.
  • Däremot svarade så många som 74% att majoriteten av det som de köpte var sådant de redan hade planerat att köpa och att de letade efter ett bra erbjudande.

Det är därför det är viktigt att kommunicera med kunderna i god tid före denna säljperiod. För att göra dem uppmärksamma på de erbjudanden som du kommer att ha. Eftersom många uppgav att de inte litade på erbjudandena under denna period är det smart att tydliggöra före- och efterpriser som kunderna kan lita på.

Även om Black Friday anses vara början på julhandeln så visar vår undersökning att kunderna mest handlar till sig själva. Det kan därför löna sig att differentiera på kommunikationen mellan de som handlar till sig själv och de som köper gåvor.

Se till att skapa en friktionsfri köpupplevelse! Det gör du genom att hålla dina kunder informerade hela vägen tills att varan har levererats.

Använd flera kanaler

Rapporten från Bring Research visar att kunderna använder många olika kanaler för att hitta det perfekta erbjudandet under Black Friday. De flesta hittade sina deals genom att gå direkt till nätbutiken (37%), men även nyhetsbrev och medlemserbjudanden triggade till köp. Så många som 26% använde också Google eller en annan sökmotor för att hitta erbjudanden för Black Friday. Tänk därför på att kommunicera dina erbjudanden via olika kanaler innan den faktiska säljperioden.

Familj sitter i soffan och öppnar ett paket tillsammans
Hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julen.

Förläng returfristen och erbjud hemleverans

Vad är viktigt för kunderna när de handlar julklappar på nätet? Så många som 74% anser att utökad bytes- och returfrist är viktig. Det är inte så konstigt eftersom 51% börjar med julhandeln redan under Black Friday. Detta gäller oavsett ålder och kön. Utökad returperiod måste därför visas tidigt i inköpsprocessen. Detta ger dina kunder trygghet och ökar sannolikheten för att köpet kommer att slutföras.

Leveransalternativ som snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julperioden än under resten av året. Av de tillfrågade säger

  • 77% att det är viktigt att få varorna levererade snabbt (0-2 dagar)
  • 53% att de vill få varorna levererade hem

Detta betyder att om du inte har dessa leveransalternativ i din nätbutik kan det vara smart att erbjuda det under denna period.

Genom att erbjuda tjänster och alternativ som sparar tid och förenklar vardagen skapar du högre kundvärde!

Sammanfattningsvis - Så förbereder du dig för Black Friday, 8 snabba tips:

  1. Fokusera på smart och trygg julhandel istället för personlig konsumtion. Att uppmuntra till överkonsumtion kan många kunder ta illa upp av.
  2. Kommunicera i god tid för att göra kunderna uppmärksamma på nätbutikens erbjudanden under Black Friday.
  3. Använd flera olika kanaler för att få ut dina Black Friday-budskap. Det kan ge dig försäljningen framför dina konkurrenter.
  4. Skapa tillit genom att vara transparent med före- och efterpriser.
  5. Kör olika budskap till de som handlar till sig själv och till de som ska köpa gåvor.
  6. Håll dina kunder informerade under hela vägen, tills varan har levererats.
  7. Erbjud smidiga bytes- och returfrister.
  8. Se till att du har rätt leveransalternativ på plats, som till exempel express- och hemleverans.

Vill du veta mer om vad som är viktigt för kunderna under Black Friday och julhandeln?

I vår senaste undersökning har vi frågat 3000 skandinaviska kunder om deras preferenser kring näthandeln under Black Friday och jul.

Publicerad 2019-11-01
Senast uppdaterad 2021-11-15