Elgiganten förväntar sig större krav på klimat och kvalitet

Elgiganten förväntar sig större krav på klimat och kvalitet

Näthandeln har förändrats drastiskt de senaste månaderna, till stor del på grund av coronapandemin. Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten, tror att coronapandemin gör nätkunderna mer medvetna om hållbar handel och produkter med hög kvalitet. Detta visar även vår senaste e-handelsrapport.

Coronakrisen har påverkat människorna på olika sätt och många står inför osäkra och oförutsägbara tider – särskilt när det kommer till ekonomin. Erik tror att effekten kan vara att fler näthandlare blir mer medvetna om sin egen konsumtion.

- Många fler kommer att använda vad de redan har istället för att köpa nytt, och andra vill handla mer hållbart för att leva upp till sina värderingar, säger Erik och lägger till att händelser som coronapandemin får många att reflektera över vad som är viktigt i livet.

Ladda ner den senaste e-handelsrapporten från Bring Research

Mer miljö 

Erik tror att de nordiska konsumenterna länge har haft en stark relation till hållbarhet och att pandemin bara kommer att stärka denna relation. 

- Jag tror helt klart att krisen vi nu befinner oss i kommer att fortsätta att stärka deras medvetenhet om klimat och miljö, berättar han.

Vi hjälper fler och fler kunder att hitta hållbara produkter och göra hållbara val när de handlar hos oss.

Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten

Han tror också att kombinationen av dåligt samvete av en allt för hög konsumtion och mindre pengar att spendera kan vara en kombination som resulterar i mer hållbara val och minskad konsumtion.  

– Människor kommer fortfarande att behöva och vilja ha vad butikerna har att sälja, men om konsumtionen minskar en del kan det resultera i att kunderna bli ännu mer kvalitetsmedvetna och ansvarsfulla när de faktiskt handlar. Dessa kunder kommer att ställa högre krav på vad de köper och vem de köper det av, och i gengäld kommer de att vara villiga att betala mer för att få hållbara produkter med en kvalitet som består, och som kommer från en ansvarsfull leverantör.

Porträttbild av Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten
Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten

Läs mer om Eriks tankar om coronapandemin, näthandel och konsumenttrender i den senaste utgåvan av Bring Research.

Erik blev intervjuad i samband med rapporten "Från attityd till handling" från Bring Research.

Undersökningen genomfördes i samarbete med analysföretaget IPSOS och omfattar ett befolkningsrepresentativt urval i Norge, Sverige och Danmark.

2020.10.21