Vi är laddade och redo inför Black Friday och jul

Vi är laddade och redo inför Black Friday och jul

Vi går snart in i den mest intensiva e-handelsperioden under året, med Black Friday och julen runt hörnet. Det förväntas bli rekordvolymer som en direkt effekt av coronapandemin och den sociala distanseringen. För att möta den kommande periodens stora e-handelsvolymer vidtar vi en rad förstärkande åtgärder.

Våra prognoser för peakperioden pekar på att vi kan förvänta oss en väldigt stor ökning av antal paket i år jämfört mot förra året. För att hantera den stora tillväxten av paket vidtar vi därför en rad förstärkande åtgärder. I de förstärkande insatserna finns bland annat utökade helgleveranser, både till ombud och hem i större delen av landet, helgsortering av paket på våra terminaler och extra bemanning både på terminal och i chaufförsleden.

Vi har aldrig varit så väl förberedda inför peak som i år och vi ser fram emot att hjälpa våra kunder att även i år öka sin försäljning från Black Friday fram till jul.

Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland

De förstärkande åtgärder vi vidtar

  1. Utökad terminalkapacitet på flera orter, bland annat med en ny terminal i Stockholm.
  2. Utökad bemanning i produktion, på sorteringsterminaler och distributionsterminaler.
  3. Förstärkt kapacitet i linjetrafik med flertalet extra fordon.
  4. Full produktion på våra större terminaler med drift dygnet runt och helger i de mest intensiva delarna av perioden.
  5. Extra bemanning och fler skift (även helg) för sortering av paket på terminal.
  6. Fler fordon för de utökade helgleveranserna, både till ombud och hem.
  7. Extra bemanning och utökade öppettider både vardagar och helg för vår kundtjänst för hemleveranser.
  8. Ny chatbot för smidigare och snabbare kontakt och effektivare ärendehantering.
  9. Livechat som komplement till telefon, mejl och chatbot.
  10. Utökade öppettider hos många av våra ombud.

Planeringen för årets peakperiod påbörjades redan i samband att förra årets peak tog slut, med noggrann utvärdering av vad som fungerade bra och vad som kan förbättras. Från och med sommaren gick vi in i ett intensivare skede där vi satte prognoser och planer tillsammans med flertalet av våra kunder inför kommande period.

Tobias Åbonde, nordisk ansvarig för hemleveranser på Bring

Tillsammans under Black Friday och jul

Vi gör vårt yttersta för att dina paket ska komma fram i tid, men trots god planering och förstärkande åtgärder kan leveranstiden skilja mot normalt vid vissa tillfällen när volymerna ökar. Men det finns också några saker som du kan göra för att få en så smidig leveranskedja som möjligt:

Bringbud_med_paket

Säker leverans 

Våra kunders, mottagares och medarbetares säkerhet kommer alltid först, särskilt i dessa tider. Vi följer de officiella rekommendationerna från myndigheterna. Lyckligtvis har vi haft få fall av corona i vår drift, och vi har en tydlig och säker plan för hur vi ska hantera och upprätthålla driften.

Om du har några frågor - hör av dig till din kontakt på Bring.

Vill du veta vad dina kunder förväntar sig och tycker är viktigt när de handlar på nätet under Black Friday och jul?

Gör köpprocessen så smidig och friktionsfri som möjligt. Här kommer några tips på hur du kan förbereda din nätbutik för Black Friday och jul.

2020.11.06