Nya unika lösningen – leveranser innanför dörren

”Ditt paket levereras någon gång mellan klockan 12 och 19 i dag.” Har du någonsin tänkt på hur mycket tid man egentligen lägger på att hämta ut paket eller vänta på olika leveranser?

I dag får många till stor del anpassa sina liv efter olika leveranser. Många har flyttat sitt köpbeteende till e-handeln och har paket som ska hämtas regelbundet. Andra struntar i att handla på nätet för att det är jobbigt att hämta ut sitt paket eller vänta på leveransen hemma.

– Allt fler handlar på nätet och vi måste lägga mycket tid på att hämta ut paket eller vänta på leveranser. Vi vill underlätta för konsumenterna i den här verkligheten, säger Melker Camnerin, tjänsteutvecklare för konsument- och hemleveranser på Bring.

Nu kan beställningarna istället levereras innanför dörren ­– utan att mottagaren behöver vara hemma. Det är möjligt genom ett samarbete mellan transportören Bring och Glue, som gör digitala lås.

Får kvitto med video

Bring och Glues unika lösning fungerar så här:

Den som har ett digitalt dörrlås från Glue får en unik Glue-adress som anges som leveransadress vid köpet, istället för den vanliga gatuadressen. Då får du leveransen hem till dig istället för till det lokala utlämningsstället. När paketen kommit till din Glue-adress bokar du dag för InHome leverans. Bring kör hem paketen och lägger dem innanför dörren med en digital engångsnyckel – utan att mottagaren behöver vara hemma. Alla leveranser till mottagarna med ”Glue Box” görs av Bring.

– I stället för att olika transportörer kör ut varorna till de olika ombuden så kör de varorna till vår terminal. Där sorteras de och körs ut till mottagarna, säger Melker Camnerin.

Glue_1_resized


Utmaningar när e-handeln ökar

E-handeln växer för varje år och en följd av det är att leveranserna som ska till mottagarna också blir betydligt fler.

– När leveranserna ökar är det är viktigt för oss att hitta nya lösningar, som både kan möta konsumenternas behov och värna om miljön. Vi ser att en del i det är att samarbeta mer mellan olika branscher. Det här är ett exempel på ett sådant samarbete, menar Melker Camnerin.

För att möta kunders behov är valfrihet viktigt och Brings strategi är att erbjuda e-handlare det transportsätt och den typ av leverans som deras kunder vill ha. Genom att ge mer makt åt kunderna värnar man också om miljön. I snitt levereras ett paket två gånger, vilket ger dubbla transporter och mer utsläpp, buller och trafik.

– Ju mer du kan påverka din leverans desto färre leveranser misslyckas vi med. Minskar man antalet paket som inte kan levereras för att mottagaren inte är hemma eller som inte hämtas ut hos ombuden är det såklart bra för miljön, fortsätter Melker Camnerin.

Bring har dessutom som mål att alla lätta hemleveranser i Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn ska vara helt fossilfria den sista milen. Det är redan verklighet i Stockholm, där leveranser bland annat sker med elbilar och cyklar.

Just nu är Brings samarbete med Glue utrullat i Stockholm city och närförort. Tanken är att det på sikt ska bli verklighet på fler platser.


Share Article