Vi satsar på flexiblare leveranser

I takt med att näthandeln växer så växer även kundernas krav och förväntningar på leveranserna. Hos oss på Bring är det viktigt att vi kan erbjuda våra kunder och mottagarna flexibla och grönare leveranser. Därför arbetar vi kontinuerligt med att förbättra våra leveranserbjudanden.

Precisa och snabba hemleveranser

Det blir allt viktigare att kunna erbjuda fler och mer precisa leveranser för mottagarna. Vi har därför utökat våra hemleveranser i städerna, vilket innebär att vi:

  • Når närmare 9 miljoner mottagare 5 dagar i veckan, varav över 6 miljoner mottagare under kvällstid.
  • Har helgleveranser som standard i storstäderna, t.ex. Stockholm, Göteborg och Malmö.
  • Har same-day leveranser i flera storstadsområden för extra snabb leverans.

Dagens nätkunder ställer högre krav på precisa, snabba och grönare leveranser till prisvärda leveransalternativ. Leveranser när, där och som det passar mottagaren.

Tobias Åbonde, nordisk ansvarig för hemleveranser på Bring

Vi har även utvecklat och uppdaterat vårt digitala gränssnitt som dels gör det enklare för mottagarna att följa sina leveranser i realtid, och dels låter dem köpa till olika tilläggstjänster. Så som ett mer precist tidsfönster, val av leveransplats etc. Större flexibilitet helt enkelt!

- Vår nya nätverkslösning innebär att vi kan erbjuda våra kunder snabbare ledtider från order till leverans. Det ger oss också möjligheten att ta fram både marknadsledande tjänster och digitala lösningar som möter slutkonsumentens önskemål när de handlar på nätet. Detta för att ge bästa möjliga mottagarupplevelse tillsammans med våra kunder, förklarar Tobias.

Enkelt att hämta paket

Att hämta sitt paket hos ett ombud är också ett mycket populärt leveranssätt, som de flesta idag föredrar. Det visar bland annat våra konsumentundersökningar från Bring Research som vi gör regelbundet bland nätkunderna. Med vårt ombudsnätverk med ca 7000 utlämningsställen har vi full täckning i hela Sverige och Norden, vilket innebär att vi finns där mottagarna bor, befinner sig och passerar dagligen.

Vi finns på platser som gör det enkelt och smidigt för mottagarna att beställa och få snabba leveranser precis dit de vill. Det ska inte vara jobbigt att hämta paket.

Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland

Vårt mål när vi utvecklar våra tjänster är att erbjuda både våra kunder och även mottagarna en total flexibilitet, något som är viktigt i en hektisk vardag där planerna ofta ändras. Vi tycker därför det är viktigt att kunna erbjuda flexibla leveransalternativ.

- En mottagare ska kunna få sitt paket hur, som och när det passar dem bäst, på ett hållbart sätt. Det är därför vi kan erbjuda mottagarna omdirigering av sin ombudsleverans till en hemleverans i Sverige. Det är vi ensamma om på den svenska marknaden, säger Mona.

I hela Norden satsar vi nu stort på utplacering av paketboxar på platser där folk bor och ofta rör sig. Under 2021 har vi lanserat paketboxar som ett leveransalternativ i Sverige, i tillägg till våra paketombud, och i Norge och Danmark har vi idag ett stort nätverk på ca 1050 paketboxar. Innan slutet av 2021 ska vi ha totalt 3000 paketboxar utplacerade på cirka 1000 platser i hela Norge, med möjlighet att expandera med ännu fler.

Leveranserna blir ännu grönare

Vår senaste undersökning från Bring Research visar att miljö och hållbarhet blir allt viktigare för de skandinaviska konsumenterna. Många av dagens nätkunder vill veta konkret hur de kan bidra till en mer hållbar e-handel och vill få tydlig information från företagen om deras hållbarhetsarbete. På Bring arbetar vi ständigt med vår gröna omställning och just hållbarhet är en viktig grundsten för våra tjänster.

Vårt miljömål är att alla våra leveranser ska vara fossilfria redan år 2025 och vi är redan på god väg. Detta gäller alla våra leveranser, oavsett om de ska hem till en privatperson, ett företag eller till ett ombud, om det är leverans i en storstad eller ute på landsbygden. Leveransen ska inte bara vara snabb men även så grön som möjligt.

  • 50% av alla våra hemleveranser av tyngre gods och paket i Sverige är fossilfria.
  • Vi har fossilfria hemleveranser till 345 orter i Sverige.
  • Våra hemleveranser av paket i Stockholm city och närförort levereras utsläppsfritt med elbil.
  • Våra paketleveranser från terminalerna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping körs fossilfritt hem och till ombud.

- Även om listan kan göras lång vill och kan vi inte luta oss tillbaka och nöja oss där. Vi kan och måste göra mer. En helt grön leveranskedja skapas först när vi är många som hjälps åt, avslutar Tobias.

Vill du veta mer?

Kontakta oss gärna för att veta mer om hur dina leveranser kan bli grönare och mer flexibla.

Publicerad 2021-02-19
Senast uppdaterad 2021-10-12