Hemleveranser digitaliseras för bättre kundupplevelse

Eric Winblad, Senior Project Manager på Bring berättar om hur Bring sökt efter innovativa sätt att tillfredsställa konsumentbehovet att få varor hem, även då man inte är hemma.

Pilotprojekt för att få hemleverans fast du inte är hemma

– Det är många som försöker hitta en lösning på hur hemleveranser ska ske i framtiden. Det gäller att hitta en innovation som kan komma på plats nu idag och som kan skalas upp. En partner vi nu har ett pilotprojekt med är Qlocx, säger Eric, och de erbjuder en stor leveransbox med ett digitalt lås, enkel att hantera för både konsumenten och leverantören.

Enkelt för kunden och mindre miljöpåverkan

– Konsumenten slipper vänta hemma, men är i kontroll över sin leverans via mobilen, menar Eric, och returen blir enkel då samma leveransbox kan användas även för den. Den här typen av leveranser gör också att de kan genomföras mer effektivt och med mindre miljöpåverkan än leveranser då paketbudet ska pricka in en exakt avlämningstid hos mottagaren.

Pilotprojektet med Qlocx-leveranser inleddes i november 2016 och Qlocx är en av de entreprenörsföretag Bring arbetar med för att testa ut tekniken smarta lås.

Läs mer om våra tjänster för e-handlare