Är du redo för Black Friday? Tretti ger dig 8 tips på hur du ska förbereda din nätbutik för att leverera.

Snart närmar sig en av årets mest hektiska köpperioder – Black Friday och Black Week. Insikt från Brings e-handelsrapport Bring Research visar att knappt hälften av nätkunderna utnyttjade erbjudanden under denna köpperiod förra året. Hur ska nätbutikerna gå tillväga för att nå ännu fler kunder i år? Vi har frågat en av Sveriges mest populära nätbutiker hur de förbereder sig inför Black Friday.

Det är viktigt att förstå både vad som motiverar nätkunderna att handla, men även vilka hinder de stöter på som gör att de inte vill handla under denna period. Black Friday har blivit större och större de senaste åren, men det är fortfarande många som inte utnyttjar erbjudandena. Vi har därför bett nätbutiken Tretti att dela med sig av sina bästa tips på hur man ska förbereda sig inför högsäsongen. 

Tretti är en nätbutik som säljer vitvaror och hushållsapparater. Att kunderna väljer att handla från just dem tror Tretti själva beror på deras priser och goda och stora produktsortiment. Tretti har även ett respekterat namn och service vilket också är bidragande faktorer till att många söker sig till deras nätbutik.  

Börja i god tid 

Först och främst ska du inte vänta för länge med dina förberedelser! Hos Tretti ägnar de mycket tid på att ordna kampanjer och varorna som det ska vara erbjudanden på.

- Man bör förbereda sig i minst 3-4 månader innan, men ha fokus på Black Friday hela året, framför allt när man till exempel ska göra frakt- och inköpsavtal, berättar Søren Højberg, Logistics Development Manager på Tretti. Vi arbetar med detta nästan hela året, men intensifierar arbetet ca 4-5 månader innan Black Friday. 

Søren Højberg, Logistics Development Manager på Tretti
Søren Højberg, Logistics Development Manager på Tretti. Foto: Tretti

Planlägg prissättningen och ha koll på checkouten 

Något mycket viktigt inför en stor handelsperiod är prissättningen. Men Søren påpekar att innan man kan sätta priser är det viktigt att ha bra koll på sina kostnader, så man kan erbjuda rätt pris. 

Checkouten är självklart en mycket viktig del som måste fungera som den ska under Black Friday. 

- Vi gör backup-planer och har 24-timmars personal, informerar han.  

Han tipsar även att synliggöra både pris och lagerstatus i checkouten, det är avgörande. 

Optimera lager och leveransflödet 

Eftersom trycket på både lagerkapacitet och lagerpersonal tenderar att öka kraftigt under denna period kan det vara bra att i god tid kalla in fler medarbetare till att sköta lagret. 

För leveranserna nämner Søren att Tretti ser till att fokusera på att ha mycket kapacitet och förbereda transportörerna på vad som förväntas av dem.  

- Vi gör flera express- och hemleveranser för att jämna ut volymen över flera dagar, säger han. 

Något att ha i åtanke är att det kan vara bra att erbjuda flera olika leveranstjänster under denna period, då det gör det mer flexibelt och enklare för kunden. Søren förutspår att det i år kan vara bra att förbereda sig på att fler kunder kommer att vilja få varorna levererade hem, då coronasituationen är som den är.

Hemleverans av en vitvara hos en äldre dam
Se till att dina kunder får en så friktionsfri köpupplevelse som möjligt!

Håll kunderna informerade fortlöpande 

En hektisk period som Black Friday kan leda till längre leveranstider än normalt på grund av de större volymerna. Hur ska man då gå tillväga för att hålla sina kunder nöjda? Søren bekräftar att kunderna brukar vara mer tålmodiga under denna period, men han lägger till att det är viktigt att de får information från start och att man kontinuerligt håller dem uppdaterade om statusen på deras köp. 

- Sist försöker vi att förbereda både våra hemsidor och vårt checkout flow för att hålla kunderna nöjda och glada, avslutar han0.

Trettis 8 tips inför Black Friday: 

  • Vänta inte för länge med förberedelserna. Räkna med minst 3-4 månaders förberedelse, men det är bra att ha fokus på Black Friday under hela året. 
  • Planlägg prissättningen noggrant och ha bra koll på dina kostnader så du kan erbjuda rätt pris på era varor. 
  • Gör backupplaner för checkouten och ta åtgärder för att se till att den fungerar som den ska. 
  • Synliggör både pris och lagerstatus i checkouten. 
  • Kalla in nog med resurser för plock och pack i god tid innan denna intensiva period, om ni har eget lager.  
  • Se till att ha mycket kapacitet för era leveranser och sprid ut dem över flera dagar för att jämna ut volymen. 
  • Var beredd på att fler kunder förmodligen kommer vilja ha hemleverans i år. 
  • Håll kunderna informerade från start och fortlöpande om statusen på deras köp. 

Om du också vill få ut mer från årets viktigaste försäljningsperiod kommer dessa 8 tips från en erfaren näthandlare som Tretti att vara till nytta. Sätt upp dem som en checklista så är du bättre rustad för att leverera snabbt och effektivt, och i enlighet med kundens förväntningar. 

Vill du få fler tips på hur du kan förbereda din nätbutik på bästa sätt?

Ladda ner vår senaste e-handelsrapport från Bring Research - Gör dig redo inför Black Friday och jul.

Publicerad 2020-10-21
Senast uppdaterad 2021-07-16