Bring Research

Ladda ner rapporten

Från attityd till handling

Är du redo att möta kundernas krav på miljö och hållbarhet?  

Ingen vet hur länge coronapandemin kommer att pågå eller hur den kommer att förändra samhället i framtiden, men trenderna hittills visar en kraftig ökning för den nordiska näthandeln. Samtidigt väljer allt fler (nätkunder) medvetet att handla från nätbutiker med en tydlig miljö- och hållbarhetsprofil. Vid valet mellan två nätbutiker kan ett tydligt miljöbudskap vara avgörande för vilken nätbutik som kunderna väljer att handla från. 

I vår senaste e-handelsrapport från Bring Research* har vi tittat närmare på vad miljö och hållbarhet betyder för de nordiska nätkunderna. Resultaten visar att många vill bidra genom att handla ”grönare”, men vilka barriärer finns det som hindrar dem? Och hur kan nätbutikerna använda detta till sin fördel? 

Ta del av svaren här

 

Miljö & hållbarhet blir allt viktigare för nätkunderna 

Vi har också tittat på vilka målgrupper som lättast tar till sig miljö- och hållbarhetsbudskap och handlar varor baserat på detta. Många av dagens nätkunder vill veta hur de konkret kan bidra till en mer hållbar e-handel och de vill få tydlig information om vad företagen faktiskt gör, snarare än bara höra dem prata om sina stora planer - från attityd till handling. Men i vilka kanaler är nätkunderna mest mottagliga för denna typ av information?  

I undersökningen har vi också pratat med tre branschexperter om hur coronapandemin har påverkat människors attityder till miljö och hållbarhet. Ole Petter Nyhaug (kreativ chef och partner i Opinion Norge), Jacob Lagercrantz (CEO 2030-sekretariatet) och Erik G. Sønsterud (CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten) delar alla med sig av sina personliga åsikter och bjuder på några värdefulla tips och råd om både näthandel, konsumenttrender och hållbarhet. 

Trevlig läsning! 

Ladda ner hela rapporten

 

*Undersökningen genomfördes i samarbete med analysföretaget IPSOS och omfattar ett befolkningsrepresentativt urval i Norge, Sverige och Danmark. 

Bring Research - de senaste insikterna

Här hittar du tidigare undersökningar från Bring Research

Från impulsköp till mer hållbar e-handel

Kan coronapandemin bidra till mer miljömedvetna nätbutiker? Vi har frågat Ole Petter Nyhaug och Jakob Lagercrantz, två av Nordens främsta experter inom konsumenttrender, miljö och hållbarhet.

Elgiganten förväntar sig större krav på klimat och kvalitet

Näthandeln har förändrats drastiskt de senaste månaderna, till stor del på grund av coronapandemin. Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten, tror att coronapandemin gör nätkunderna mer medvetna om hållbar handel och produkter med hög kvalitet. Detta visar även vår senaste e-handelsrapport.

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byten och returer bara ett nödvändigt ont för nätbutikerna? Eller är det en möjligt att använda dem som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet fortsätter att växa men för att få fler att handla julklappar på nätet måste du känna till vad som triggar kundernas köpbeteende på nätet. De som förra året valde att köpa julklappar på nätet gjorde det för att spara tid och, och slippa köer. Hur förbereder du bäst din nätbutik inför årets julhandel?

Så vinner du julhandeln på nätet

60% av alla svenskar handlade julklappar på nätet i fjol men potentialen för nätbutikerna är väldigt mycket större än så. Det visar vår senaste e-handelsrapport ”Så vinner du julhandeln på nätet”.

Gör din nätbutik redo för Black Friday

Julhandeln närmar sig, med Black Friday den 27 november som startskottet på årets viktigaste handelsperiod. Detta har blivit en stor och viktig dag, omsättningsmässigt, framför allt för nätbutikerna. Är du redo? Här ger vi dig några tips på hur du kan förbereda din nätbutik för denna säljperiod.

Så har coronapandemin påverkat näthandeln

De senaste månaderna har hemmakontor, reseförbud och hänsynstagande till smitta haft stor effekt på den skandinaviska näthandeln. Den nya situationen har gjort att näthandeln har vuxit i ett rasande tempo, något som Cocopanda, en av Nordens största nätbutiker, har upplevt.

Förändrade shoppingvanor efter coronapandemin

Coronakrisen har gjort att näthandeln har vuxit. Många handlar nu varor de vanligtvis brukar köpa i fysiska butiker på nätet i stället och för många är det första gången de handlar på nätet. 60% av de som har ändrat på sina köpvanor säger att de vill fortsätta att handla på detta sätt.

Så får du kunderna att handla i din nätbutik igen

Visste du att hela 80% av de skandinaviska nätkunderna handlar i en nätbutik som de har handlat i tidigare? Hur är det för dig - konverterar din nätbutik och kommer dina kunder tillbaka?

Anpassa kommunikationen för att förbättra köpupplevelsen

Hur, vad, men kanske framför allt var du kommunicerar idag kan vara helt avgörande för att konvertera dina kunder till köp. Köp via mobilen blir allt populärare och det är stor skillnad på hur kvinnor och män handlar på nätet. Det visar Brings senaste rapport “Så väljer kunderna dig”.

Flera skillnader mellan män och kvinnors konsumtionsmönster - hur vi näthandlar är en av dem

Visste du att det finns stora skillnader mellan hur män och kvinnor handlar på nätet? Ett av de områden där det är stor skillnad är köp på mobil. Det visar nya tal från Brings senaste e-handelsrapport ”Så väljer kunderna dig”.

Miljö & hållbarhet allt viktigare för svenska nätkunder

Nätbutikernas engagemang för miljö och hållbarhet kan påverka försäljningen. För ungefär hälften av alla de som handlar på nätet idag är miljö och hållbarhet viktigt men samtidigt upplever väldigt få att de faktiskt får information om detta när de handlar. Detta visar vår senaste rapport från Bring Research, “Så väljer kunderna dig”, där över 1000 svenska nätkunder har svarat på frågor om hur de vill handla på nätet.

Så håller du dig konkurrenskraftig

Vad är viktigt för näthandlaren

Testshopping visar: Så kommunicerar du efter köpet

Vi lät konsumenter shoppa i 90 skandinaviska nätbutiker ihop med IPSOS, både på desktop och mobil. Målet var att reda ut hur leverans och retur bäst ska appliceras i en nätbutik. Här är våra bästa tips om bekräftelser, aviseringar och meddelanden efter köpet.

Testshopping visar: Vanliga fallgropar på startsidan

Vi lät konsumenter shoppa i 90 skandinaviska nätbutiker ihop med IPSOS, både på desktop och mobil. Målet var att reda ut hur leverans och retur bäst ska appliceras i en nätbutik. Här våra bästa tips om nätbutikens startsida.

Testshopping visar: Så applicerar du leveransvalen i kassan

Vi lät konsumenter shoppa i 90 skandinaviska nätbutiker ihop med IPSOS, både på desktop och mobil. Målet var att reda ut hur leverans och retur bäst ska appliceras i en nätbutik. Här är våra bästa tips om nätbutikens kassa.

Skandinavisk testshopping 2018

Testshopping av 90 nätbutiker i Norden

Skandinavisk näthandel 2018

Rapport från Bring Research full av intressanta branschinsikter

Seminarium Gmeet 2018: Lär känna din nätkund

Här kan du ta del av Brings seminarium från Gmeet 2018 i Göteborg.

Visa merVisa mindre

Vad är Bring Research?

  • Regelbundna användarundersökningar bland nätshoppare
  • Sverige, Norge och Danmark
  • Både nätundersökningar och djupintervjuer
  • Minst 1000 personer per land deltar i varje nätundersökning
  • Genomförs i samarbete med analysföretaget Ipsos
  • Målet är att du ska lära känna de skandinaviska näthandelskunderna