Bring Research

Ladda ner rapporten

Så vinner du julhandeln på nätet

Det senaste halvåret har nuvarande situation i samhället med reseförbud och smittskyddsåtgärder haft en omfattande effekt på den skandinaviska varuhandeln. För många framstår näthandel nu som ett tryggare alternativ än att handla i en fysisk butik. Hur detta kommer att påverka julhandeln och Black Friday är svårt att förutspå, men det är lite som tyder på att tillväxten inom näthandeln kommer att minska inom den närmaste tiden. 

Vad triggar den digitala julhandeln?

I den senaste utgåvan av Bring Research har vi tittat på vilka faktorer det är som triggar de skanvinaviska kunderna att handla sina julklappar på nätet. Vad är det som eventuellt hindrar dem från att handla på nätet? Hur viktigt är det med snabb leverans och enkel bytesmöjlighet under julperioden? Detta ger rapporten svar på. Om du även undrar över under vilken månad som de flesta kunderna börjar sin julhandel så bör du ladda ner rapporten som ger dig goda insikter om nätkundernas julhandelsvanor. 

Vi hoppas att rapporten kan inspirera dig till att vinna de digitala kunderna under julruschen. 

Trevlig läsning!

LADDA NER RAPPORTEN HÄR

Bring Research - de senaste insikterna

Här kan du ta del av de senaste insikterna om e-handelsmarknaden i Skandinavien.

Gör din nätbutik redo för Black Friday

Julhandeln närmar sig, med Black Friday den 27 november som startskottet på årets viktigaste handelsperiod. Detta har blivit en stor och viktig dag, omsättningsmässigt, framför allt för nätbutikerna. Är du redo? Här ger vi dig några tips på hur du kan förbereda din nätbutik för denna säljperiod.

Så vinner du julhandeln på nätet

60% av alla svenskar handlade julklappar på nätet i fjol men potentialen för nätbutikerna är väldigt mycket större än så. Det visar vår senaste e-handelsrapport ”Så vinner du julhandeln på nätet”.

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byten och returer bara ett nödvändigt ont för nätbutikerna? Eller är det en möjligt att använda dem som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet fortsätter att växa men för att få fler att handla julklappar på nätet måste du känna till vad som triggar kundernas köpbeteende på nätet. De som förra året valde att köpa julklappar på nätet gjorde det för att spara tid och, och slippa köer. Hur förbereder du bäst din nätbutik inför årets julhandel?

Från impulsköp till mer hållbar e-handel

Kan coronapandemin bidra till mer miljömedvetna nätbutiker? Vi har frågat Ole Petter Nyhaug och Jakob Lagercrantz, två av Nordens främsta experter inom konsumenttrender, miljö och hållbaret.

Elgiganten förväntar sig större krav på klimat och kvalitet

Näthandeln har förändrats drastiskt de senaste månaderna, till stor del på grund av coronapandemin. Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten, tror att coronapandemin gör nätkunderna mer medvetna om hållbar handel och produkter med hög kvalitet. Detta visar även vår senaste e-handelsrapport.

Från attityd till handling

Är du redo att möta kundernas krav på miljö och hållbarhet? 

Så har coronapandemin påverkat näthandeln

De senaste månaderna har hemmakontor, reseförbud och hänsynstagande till smitta haft stor effekt på den skandinaviska näthandeln. Den nya situationen har gjort att näthandeln har vuxit i ett rasande tempo, något som Cocopanda, en av Nordens största nätbutiker, har upplevt.

Förändrade shoppingvanor efter coronapandemin

Coronakrisen har gjort att näthandeln har vuxit. Många handlar nu varor de vanligtvis brukar köpa i fysiska butiker på nätet i stället och för många är det första gången de handlar på nätet. 60% av de som har ändrat på sina köpvanor säger att de vill fortsätta att handla på detta sätt.

Anpassa kommunikationen för att förbättra köpupplevelsen

Hur, vad, men kanske framför allt var du kommunicerar idag kan vara helt avgörande för att konvertera dina kunder till köp. Köp via mobilen blir allt populärare och det är stor skillnad på hur kvinnor och män handlar på nätet. Det visar Brings senaste rapport “Så väljer kunderna dig”.

Flera skillnader mellan män och kvinnors konsumtionsmönster - hur vi näthandlar är en av dem

Visste du att det finns stora skillnader mellan hur män och kvinnor handlar på nätet? Ett av de områden där det är stor skillnad är köp på mobil. Det visar nya tal från Brings senaste e-handelsrapport ”Så väljer kunderna dig”.

Miljö & hållbarhet allt viktigare för svenska nätkunder

Nätbutikernas engagemang för miljö och hållbarhet kan påverka försäljningen. För ungefär hälften av alla de som handlar på nätet idag är miljö och hållbarhet viktigt men samtidigt upplever väldigt få att de faktiskt får information om detta när de handlar. Detta visar vår senaste rapport från Bring Research, “Så väljer kunderna dig”, där över 1000 svenska nätkunder har svarat på frågor om hur de vill handla på nätet.

Testshopping visar: Så applicerar du leveransvalen i kassan

Vi lät konsumenter shoppa i 90 skandinaviska nätbutiker ihop med IPSOS, både på desktop och mobil. Målet var att reda ut hur leverans och retur bäst ska appliceras i en nätbutik. Här är våra bästa tips om nätbutikens kassa.

Så håller du dig konkurrenskraftig

Vad är viktigt för näthandlaren

Skandinavisk näthandel 2018

Rapport från Bring Research full av intressanta branschinsikter

Lär känna nätkunden för att lyckas med leverans och retur

Ta del av insikter här.

Undersökning visar: detta är viktigast när kunden väljer nätbutik

Så beter sig köpare under 30 år.

Så attraherar du Digital Natives till din nätbutik

Så beter sig köpare under 30 år.

Så får du fler att välja att genomföra köpet online

Shoppinglada nordbor handlar fortfarande helst i en fysisk butik. Hela 40% hittar vad de söker på nätet, men genomför ändå inte köpet där. Varför? Vilka köphinder du bör slipa ner för att få fler att handla online får du svar på i den senaste undersökningen Bring Research om köphinder.

Testshopping visar: Vanliga fallgropar på startsidan

Vi lät konsumenter shoppa i 90 skandinaviska nätbutiker ihop med IPSOS, både på desktop och mobil. Målet var att reda ut hur leverans och retur bäst ska appliceras i en nätbutik. Här våra bästa tips om nätbutikens startsida.

Skandinavisk testshopping 2018

Testshopping av 90 nätbutiker i Norden

Skandinavisk e-handel 2017

Rapport från Bring Research som är späckad med tips och inspiration

Testshopping visar: Så kommunicerar du efter köpet

Vi lät konsumenter shoppa i 90 skandinaviska nätbutiker ihop med IPSOS, både på desktop och mobil. Målet var att reda ut hur leverans och retur bäst ska appliceras i en nätbutik. Här är våra bästa tips om bekräftelser, aviseringar och meddelanden efter köpet.

Seminarium Gmeet 2018: Lär känna din nätkund

Här kan du ta del av Brings seminarium från Gmeet 2018 i Göteborg.

Mystery eShopper 2016: Delivery Matters

En testshopping med fokus på leveransupplevelse

Visa merVisa mindre

Vad är Bring Research?

  • Regelbundna användarundersökningar bland nätshoppare
  • Sverige, Norge och Danmark
  • Både nätundersökningar och djupintervjuer
  • Minst 1000 personer per land deltar i varje nätundersökning
  • Genomförs i samarbete med analysföretaget Ipsos
  • Målet är att du ska lära känna de skandinaviska näthandelskunderna