Insikter från Bring Research

Bring Research presenterar artiklar och rapporter som hjälper dig att komma närmare dina kunder. Våra återkommande undersökningar ger både dig och oss en bättre förståelse för vad som är viktigt för dina kunder.
Få tips och råd som kan hjälpa dig att stärka din konkurrenskraft på marknaden!

Illustration av förstoringsglas på kund på PC.

Så jobbar vi

Vi gör kundundersökningar för att följa utvecklingar och trender på den nordiska marknaden, i olika branscher. Undersökningarna genomförs i samarbete med marknadsundersökningsföretagen Ipsos och Opinion.

  • Konsumentundersökningar hos nätkunder
  • Undersökningar hos företag som säljer till andra företag
  • Webbundersökningar och djupintervjuer i hela skandinavien

Insikter om kundernas förväntningar på webbutiker under högsäsong

Viktig funktionalitet i webbutiken blir ännu viktigare för kunderna när julen närmar sig. Kraven på information och smidig leverans är högre när de ska handla åt någon annan än sig själv.

En leende kvinna står lutad över ett bord medan hon slår in en julklapp som hon har handlat på Black Friday

Gör din webbutik redo för Black Friday

Det börjar bli dags att förbereda din webbutik för Black Friday – startskottet för årets mest intensiva shoppingperiod. Är du redo? Vi har undersökt skandinavernas shoppingvanor och listat våra bästa tips på hur du lever upp deras förväntningar.

Äldre man sitter med familjen och öppnar en julklapp som är köpt i en nätbutik.

Praktiska julklappar under granen i år

När svenskarna har mindre pengar att röra sig med är det främst praktiska julklappar som hamnar under granen. Det visar en undersökning som IPSOS genomförde 2022 på uppdrag av Bring.

En medarbetare på Bring kundservice står framför en dator med ett headset på huvudet

Tips på bra kundservice under Black Friday och jul

Shoppinghögtiden Black Friday närmar sig med stormsteg, och därefter är det inte långt kvar till jul. Du som driver webbutik står troligtvis inför årets mest hektiska period – en tid då allt måste klaffa om du ska klara högtrycket och samtidigt kunna erbjuda en god kundupplevelse. Lösningen stavas proaktiv kundservice.

Plånbok med kreditkort, grankvist, smartphone som visar en produktbild i en webbutik.

Så vinner du julhandeln på nätet

Enligt en undersökning gjorde svenskarna 58 procent av sina julklappsinköp på nätet 2023. Men det finns fortfarande stor potential för många webbutiker att öka sin försäljning under julhandeln.

5 tips: Så vinner du kunder med bra returer

I takt med att konsumenternas förväntningar ökar, blir tydlig och enkel returhantering avgörande för att bygga lojalitet och öka försäljningen. Med en enkel returprocess slipper du avbrutna köp – och får nöjda kunder som kommer tillbaka.

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byten och returer bara ett nödvändigt ont för webbutikerna? Eller är det en möjligt att använda dem som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

Ett barn sitter mellan en man och en kvinna på julafton och öppnar en julklapp som är köpt i en webbutik

5 tips: Så förbereder du din webbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet fortsätter att växa, men om du vill att fler ska handla sina julklappar av just ditt företag behöver du känna till vad som triggar kundernas köpbeteende. Hur förbereder du din webbutik bäst inför årets julhandel?