Bring Research

Ladda ner rapporten

Gör dig redo inför Black Friday och jul

Är du förberedd inför årets mest hektiska handelsperiod? 

Det senaste året har hemmakontor, reserestriktioner, social distansering och smittskyddsåtgärder haft en omfattande effekt på den nordiska varuhandeln. För många framstår nu näthandel som ett tryggare alternativ än att handla i fysiska butiker. Exakt hur coronapandemin kommer att påverka julhandeln och Black Friday i år är svårt att förutspå, men det är lite som tyder på att tillväxten inom näthandeln kommer att minska inom den närmaste framtiden.

Vi genomförde en undersökning om Black Friday och jul en kort tid efter att julhandeln var över och resultatet får du ta del av i vår senaste e-handelsrapport från Bring Research*. 

Ta del av svaren här

 

Vad triggar den digitala handeln?

I rapporten har vi tittat närmare på vilka faktorer det är som triggar de skandinaviska kunderna att handla på nätet under Black Friday och jul. Vad är det som eventuellt hindrar dem från att handla på nätet? Vilka kanaler använde de sig av för att hitta erbjudanden under denna period? Hur viktigt är det med snabb leverans och enkel bytesmöjlighet? Detta ger rapporten svar på. Om du även undrar hur kunderna föredrog att få sina varor levererade så bör du ladda ner rapporten som ger dig goda insikter om nätkundernas handelsvanor under Black Friday och jul.

Vi hoppas att rapporten kan inspirera dig till att vinna de digitala kunderna under denna hektiska handelsperiod.

Trevlig läsning! 

Ladda ner hela rapporten

 

*Undersökningen genomfördes i samarbete med analysföretaget IPSOS och omfattar ett befolkningsrepresentativt urval i Norge, Sverige och Danmark. 

Bring Research - de senaste insikterna

Här hittar du tidigare undersökningar från Bring Research

Detta vill dina kunder veta om leveransen

8 av 10 kunder kollar upp leveransvillkoren när de besöker en nätbutik för första gången. Så här undviker du att kunden lämnar butiken.

Rekordshopping på Black Friday under 2020

Aldrig tidigare har så många skandinaviska konsumenter handlat på Black Friday som under 2020. Men handlade de mest i fysiska butiker eller nätbutiker?

Från impulsköp till mer hållbar e-handel

Kan coronapandemin bidra till mer miljömedvetna nätbutiker? Vi har frågat Ole Petter Nyhaug och Jakob Lagercrantz, två av Nordens främsta experter inom konsumenttrender, miljö och hållbarhet.

Elgiganten förväntar sig större krav på klimat och kvalitet

Näthandeln har förändrats drastiskt de senaste månaderna, till stor del på grund av coronapandemin. Erik G. Sønsterud, CEO Elkjøp Nordic, ägare av Elgiganten, tror att coronapandemin gör nätkunderna mer medvetna om hållbar handel och produkter med hög kvalitet. Detta visar även vår senaste e-handelsrapport.

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byten och returer bara ett nödvändigt ont för nätbutikerna? Eller är det en möjligt att använda dem som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet fortsätter att växa men för att få fler att handla julklappar på nätet måste du känna till vad som triggar kundernas köpbeteende på nätet. De som förra året valde att köpa julklappar på nätet gjorde det, förutom på grund av pandemin, för att spara tid och pengar, och för att det är flexibelt och enkelt. Hur förbereder du bäst din nätbutik inför årets julhandel?

Så vinner du julhandeln på nätet

69% av alla svenskar handlade julklappar på nätet i fjol men potentialen för nätbutikerna är väldigt mycket större än så. Det visar vår senaste e-handelsrapport ”Gör dig redo inför Black Friday och jul”.

Gör din nätbutik redo för Black Friday

Det börjar bli dags att förbereda nätbutiken för jul och Black Friday, startskottet på årets viktigaste handelsperiod. Detta har blivit en viktig dag, omsättningsmässigt för nätbutikerna. Är du redo? Här ger vi dig några tips på hur du kan förbereda din nätbutik inför peak.

Så har coronapandemin påverkat näthandeln

De senaste månaderna har hemmakontor, reseförbud och hänsynstagande till smitta haft stor effekt på den skandinaviska näthandeln. Den nya situationen har gjort att näthandeln har vuxit i ett rasande tempo, något som Cocopanda, en av Nordens största nätbutiker, har upplevt.

Förändrade shoppingvanor efter coronapandemin

Coronakrisen har gjort att näthandeln har vuxit. Många handlar nu varor de vanligtvis brukar köpa i fysiska butiker på nätet i stället och för många är det första gången de handlar på nätet. 60% av de som har ändrat på sina köpvanor säger att de vill fortsätta att handla på detta sätt.

Så får du kunderna att handla i din nätbutik igen

Visste du att hela 80% av de skandinaviska nätkunderna handlar i en nätbutik som de har handlat i tidigare? Hur är det för dig - konverterar din nätbutik och kommer dina kunder tillbaka?

Anpassa kommunikationen för att förbättra köpupplevelsen

Hur, vad, men kanske framför allt var du kommunicerar idag kan vara helt avgörande för att konvertera dina kunder till köp. Köp via mobilen blir allt populärare och det är stor skillnad på hur kvinnor och män handlar på nätet. Det visar Brings senaste rapport “Så väljer kunderna dig”.

Det finns flera skillnader mellan män och kvinnors konsumtionsmönster

Visste du att det finns stora skillnader mellan hur män och kvinnor handlar på nätet? Ett av de områden där det är stor skillnad är köp på mobil. Det visar nya tal från Brings senaste e-handelsrapport ”Så väljer kunderna dig”.

Miljö & hållbarhet allt viktigare för svenska nätkunder

Nätbutikernas engagemang för miljö och hållbarhet kan påverka försäljningen. För ungefär hälften av alla de som handlar på nätet idag är miljö och hållbarhet viktigt. Men samtidigt upplever väldigt få att de faktiskt får information om detta när de handlar. Detta visar vår senaste rapport från Bring Research, “Så väljer kunderna dig”.

Köp och återkommande kunder

Visste du att 80% av alla nätkunder handlar i en butik som de har erfarenhet av tidigare? Konverterar din nätbutik och kommer dina kunder tillbaka?

Kvinnor och män - är det skillnad på hur vi handlar på nätet?

Visste du att ett av områdena där kvinnor och män har olika handelsmönster är vid köp via mobil?

Kan du ta betalt för frakt och samtidigt få nöjda kunder?

Gratis leverans eller inte - vad förväntar sig kunderna? Du har säkert upplevt att gratis leverans lättare kan leda till köp. Men bör du ge bort pengar utan att få något tillbaka?

Kan ditt engagemang för miljö och hållbarhet påverka din försäljning?

Visste du att väldigt få kunder upplever att de får information om nätbutikens miljö- och hållbarhetsarbete, men att de gärna vill ha det?

Visa merVisa mindre

Vad är Bring Research?

  • Regelbundna användarundersökningar bland nätshoppare
  • Sverige, Norge och Danmark
  • Både nätundersökningar och djupintervjuer
  • Minst 1000 personer per land deltar i varje nätundersökning
  • Genomförs i samarbete med analysföretaget Ipsos
  • Målet är att du ska lära känna de skandinaviska näthandelskunderna