Så exporterar du enkelt, snabbt och grönt till Norge

Så exporterar du enkelt, snabbt och grönt till Norge

Att skicka varor till norska företag kan innebära utmaningar. Därför gör vi det på Bring enklare att lyckas.

Lastbil på väg

Möjligheterna för danska/svenska B2B-företag som exporterar till Norge är stora. Grannlandet har kulturella likheter, starka företag och konsumenter – och ligger nära geografiskt.  

Trots det kan även exporten till Norge innebära utmaningar. Eftersom de inte är medlem i EU finns det ett antal områden som du måste ha koll på för att lyckas, till exempel tull. 

Läs mer om hur du undviker fallgroparna i Brings exportguide. 

Dessutom är Norge ett avlångt land med spridd bebyggelse, vilket ställer höga krav på logistiknätverket. 

Med rätt logistikpartner är dock chanserna att lyckas med din exportsatsning stor. Vi har pratat med Brings säljchef, Jacob Aagaard. 

JacobAagard16_9
Jacob Aaagaard, Säljdirektör Bring

Att exportera till Norge kräver att du har kunskap och ett bra nätverk. Ingen känner Norge lika bra som Bring och det är en av våra styrkor

Jacob Aagaard, säljdirektör på Bring

Här är fyra anledningar till att Bring gör det enklare att lyckas: 

1. Nätverk i hela Norden – och störst i Norge 

Bring är den största post- och logistikaktören i Norge, med nätverk i hela det avlånga landet – inklusive Svalbard. 

Det gör det enkelt och snabbt att nå norska företag, oavsett var de befinner sig – och på det sätt de vill. Dessutom får du marknadens snabbaste leveranstid från Sverige och Danmark, påpekar Aagaard. 

Ett heltäckande nordiskt nätverk, med en logistikaktör som följer ditt gods hela vägen, ger också en tydlig och enkel transportprocess. Det ger den bästa utgångspunkten för nöjda kunder.  

2. Brett utbud av tjänster 

Som B2B-kund kan du välja mellan paket-, pall-, bulk- och expressleveranser när du skickar varor över nationsgränserna. På så sätt kan du vara säker på att dina varor kommer fram på det sätt som passar ditt företag bäst. 

Som logistikpartner ska vi göra våra kunder bättre. Därför är det viktigt för oss att erbjuda ett brett utbud av tjänster, som möter kundernas behov, och som förbättrar både verksamheten och kundupplevelsen, konstaterar säljdirektören. 

  • Skickar du fler än 20 paket till olika företag i samma land? Med Business Parcel Bulk sparar du både tid och tullkostnader eftersom hela leveransen tullklareras tillsammans.  
  • Om du vill skicka paket under 35 kilo direkt till företag utomland är Business Parcel rätt lösning för dig. Om du däremot vill skicka paket över 35 kilo är Business Pallet det bästa valet.  
  • Och när det verkligen är bråttom kan du välja extra snabb leverans av paket direkt hem till dörren – med Express Nordic.  
  • Bring har även erfarna tullrådgivare som kan guida dig säkert genom exportresan, oavsett hur mycket eller lite erfarenhet du har av tull.  
  • Du kan också överväga att flytta dina bästsäljande varor till Brings lager för att säkerställa ett optimalt varuflöde. 
  • Med den automatiserade lagerlösningen Shelfless tar Bring hand om både lagerhållning, plockning och packning – och får ut varorna med marknadens snabbaste leveranstid. Då kan du koncentrera dig på att växa. Läs mer om Shelfless. 

3. Enkel retur 

Returer över nationsgränser kan ofta skapa huvudbry för företag. Bring har gjort något åt saken.  

Brings returhub hanterar returer för webbutiker som säljer i Norge men som har lager utanför Norge. Du får en smidig lösning som kan ge dig en konkurrensfördel – och kan uppnå både snabb hantering, ökad försäljning, bättre lönsamhet och mindre miljöpåverkan. Läs mer om returhub här

4. Grönare transporter 

Kunderna lägger mer och mer vikt vid hållbarhet när de väljer vilken butik de ska handla från – även B2B kunder. 

Vi upplever att allt fler kunder både uppskattar och ställer krav på vårt hållbarhetsarbete. Vi ser också att fler använder detta som ett försäljningsargument, säger säljdirektören, Jacob Aagaard. 

Att visa att du transporterar varorna så miljövänligt som möjligt är med andra ord inte bara för världen, utan även för ditt företag. 

Brings ambition är att vara den grönaste logistikaktören, och transporterar alltmer fossilfritt i Norden. Nyligen rankades Posten Norge, som äger Bring, som en av Europas klimatledare av Financial Times och Statista. 

Med Bring som logistikpartner visar du att du har gjort ett aktiv val om grönare leveranser, poängterar Aagaard.  

Vill du veta mer?

Läs mer om hur du säkerställer grönare transporter över landsgränserna. 

Dela artikel