Shelfless - en fulfilmentlösning för dig och din nätbutik
Vi tar hand om hela ditt logistikflöde, från mottagning till leverans och returer. Med sömlösa integrationer mellan dina system och vårt egenutvecklade WMS hjälper vi din nätbutik att växa. Du får:
- Tillgång till automatiserade lager och returhubbar i hela Norden
- Flexibla, snabba och gröna leveranser med korta ledtider
- Samma dag-leveranser
- Sömlös integration med vårt egenutvecklade WMS (Warehouse Management System)
- Spårning i realtid
Som Shelfless-kund hos oss får din nätbutik tillgång till marknadens snabbaste ledtider med hög kostnadseffektivitet. Vi plockar, packar och levererar produkter för många nätbutiker. Det ger dig skalfördelar och du kan fokusera mer på tillväxt. Lagret blir som ditt eget som du enkelt får översikt över via vår kundportal. Vi sätter upp en direktintegration, så vi ger dig service från "klick" i nätbutiken till leverans. Om du önskar kan vi också hjälpa dig med uppkoppling till Nordens största marknadsplatser.

Vad ingår i lösningen?
- Varumottagning av varor, lagring, plock och pack
- Returhantering
- Orderfrist ända fram till kl. 21.00
- Direktintegration med ekonomi- och inköpssystem
- Direktintegration med nätbutiksplattform
- Molnbaserat informationsflöde och tillgång till Nordens största marknadsplatser
- Distributionstjänster
- Kundportal
- Returportal
-
1
Tillgång till ett egenutecklat WMS och egna utvecklare
Vi har ett egenutvecklat WMS vilket gör att vi kan anpassa integrationer, flöden och produktion efter ditt behov. Integrationer och IT som för många kan upplevas som svårt tar vi hand om.
-
2
Automatisering
Du får ta del av våra automationslösningar oavsett hur stor eller liten din nätbutik är. Vi gör helt enkelt automation tillgängligt.
-
3
Väx med Shelfless
Oavsett storlek på din nätbutik kan du växa med oss. Vi hanterar nätbutiker från start-ups till miljardbolag. Med andra ord nätbutiker från 1 order per dag till över 15,000 ordrar per dag.
-
4
Full insyn med vår partnerportal
Med integrationen till vårt WMS får du genom ditt system ta del av information. Utöver det har du även en partnerportal där du får full insyn i din produktion och kan även kommunicera digitalt med våra fulfilmentlager.
-
5
Världen blir din hemmaplan
Vi har flera fulfilmentlager i Sverige men vårt nätverk innefattar också våra fulfilmentlager i Norge och Danmark. Från våra siter hanterar vi dagligen leveranser till världens alla hörn, vilket hjälper dig med din gränsöverskridande handel.
Shelfless tar hand om hela ditt logistikflöde
Varför ska du välja Shelfless?
Läs mer om respektive del i logistikflödet nedan:
-
Med Shelfless får du en sömlös integration mellan dina system och vårt egenutvecklade WMS (Warehouse Management System). Här hanteras alla flöden och stor del av kommunikationen. Glöm att du ska maila eller ringa för varje ärende, glöm delade dokument och glöm det där med att skicka listor fram och tillbaka. Med Shelfless får du en digital kommunikationsväg.
Dessutom kan du följa allt med full insyn via vår kundportal.
Läs mer om integration, WMS och vår kundportal här. -
Som kund till Shelfless får du en egen leveransadress dit du skickar varor och beställningar. Vid uppstarten har vi tillsammans gått igenom hur arbetet med inleveranser ska utföras och när varorna väl anländer påbörjas detta arbete. Du har full insyn genom vår kundportal och så snart arbetet är avslutat uppdateras ditt lagersaldo i dina system.
Så här enkel är vår inhantering:- Vi arbetar både med aviserade och oaviserade sändningar.
- Vi arbetar både med inköpsordrar och sändningar utan inköpsordrar.
- Vi arbetar med allt från inkommande kollin till containersändningar.
- Vi arbetar med tilläggsarbeten, ommärkningar, ompaketeringar och det mesta som kan uppstå vid inhantering.
-
Vi lagerför dina produkter på det sätt som passar din produktion bäst. Oavsett om det är i någon av våra automationslösningar eller om det är på hylla eller pall så hanteras ditt lager på bästa sätt. Vi tar hand om dina produkter och du har full insyn genom vår kundportal.
Så här enkel är vår lagerhållning:- Du betalar endast för det lager som du nyttjar.
- Du har ingen fast avgift eller fast yta.
- Du kan anpassa lagret efter ditt behov och kostnaden följer med.
- Vi hanterar batchnummer, serienummer, bäst före, livsmedel, FIFO, inventeringar och allt inom lagerhållning.
-
Så snart det kommer in en beställning i dina system är den även synlig för oss genom våra integrationer. Nu börjar arbetet med att plocka och paketera din beställning så den kan skickas till din kund. Exakt hur detta sker beror helt på viket av våra fulfilmentlager dina varor är på samt vilken produktionsmetod vi valt att använda. Vi arbetar med en rad olika automationslösningar men också rent manuellt. Detta gäller både vid arbetet av plock samt paketering.
Det viktigaste är att din kund får sin beställning på det sätt du önskar och inom den tid som vi kommit överens om.
Behöver du kvitto, följesedel, retursedel, medskick, specialhantering, give aways eller något annat som just din nätbutik behöver så är det inga problem. Detta löser vi redan för hundratals nätbutiker.
Så snart beställningen är skickad uppdateras detta i dina system och du har full spårbarhet hela vägen.
Så här enkel är vår plock & pack:- Du behöver inte göra något arbete utan vi hanterar hela flödet.
- Du betalar endast för de ordrar du har, inga fasta avgifter.
- Du har full insyn via vår kundportal.
-
Du behöver inte hantera något emballage själv utan som kund till Shelfless har du full tillgång till hela vårt sortiment av emballage. Vår ambition är att vårt emballage ska vara så hållbart som möjligt och genom vår automation och våra system ser vi till att skicka med så lite luft som möjligt.
Vilket emballage som används bestämmer vi tillsammans vid uppstart och storlek på emballage styrs av storlek på order. En annan faktor som påverkar är om din paketering är manuell eller i automation. I vissa fall producerar vi emballage i realtid.
Så här enkelt är det att arbeta med vårt emballage:- Du betalar endast för det embalage som används och binder inget kapital.
- Du tar del av hela vårt emballagesortiment.
- Vi håller dig uppdaterad om nya material, trender och miljökrav.
-
Shelfless är en multicarrier vilket betyder att vi erbjuder dig en mängd olika leveransalternativ för din nätbutik. Dels gör vi det genom vårt egna nätverk i Bring där du som kund till Shelfless kan nyttja alla våra tjänster. Utöver det tillhandahåller vi även transporter med hjälp av våra kollegor i branschen där du kan nyttja alla eller en del av dem. Du kan också välja att kombinera med egna avtal på vissa flöden.
Vi skickar till hela världen och väljer det leveransalternativ som passar beroende på dina kunders önskemål.
Vi tar hand om hela leveranskedjan genom den information vi får från ditt system och vidare till TA-system.
Så här enkelt är vårt leveransarbete:- Du betalar endast för frakt på de beställningar du skickar.
- Du behöver inte ha något TA-system eller egna avtal utan vi tar hand om allt.
- Du har full spårbarhet genom vår kundportal.
- Genom våra stora flöden får du tillgång till riktigt förmånliga leveranspriser.
-
Returhantering ska aldrig vara svårt utan vi gör den enkel för dig. Vi integrerar hela hanteringen via ditt system till vårt WMS där all hantering sker. Kommunikation sker digitalt där du har full insyn via vår kundportal. Med Shelfless har du möjlighet att använda våra returhubbar i Norge och Danmark även om ditt utskick sker från Sverige.
Vi hanterar reklamationer, returer, byten och utför det arbete som din verksamhet kräver. Här kan det vara kontroll av varor, ompaketeringar, uppmärkning, vikning, rollning eller annat. Oavsett så gör vi din returhantering enkel.
Så här enkelt är det att arbeta med vår returhantering:- Full insyn via vår kundportal och digital kommunikation direkt till returavdelningen.
- Vi hanterar returfrakten och hela flödet.
- Inga fasta kostnader utan du betalar endast för de returer som hanteras.
- Returhubbar i både Norge och Danmark.
-
Skulle du vara i behov av hjälp med kundservice för dina kunder erbjuder vi denna tjänsten. Kontaktvägar är e-post & telefon där våra kundtjänstmedarbetare arbetar i ditt varumärke. Vi mailar från e-postadress med ditt domännamn, vi svarar i telefon med ditt varumärke, du har ett eget telefonnummer med svarsmeddelande som är ditt varumärkes och vi arbetar på det sätt som du vill ska spegla ditt varumärke.
Kundservice är en väldigt uppskattad tjänst för våra e-handelskunder.
Så här enkelt fungerar vår tjänst för kundservice:- Du får ett eget telefonnummer som är antingen ditt nuvarande eller ett nytt.
- Vi använder en mailadress med ditt domännamn.
- Enkelt setup och hantering.
- Låga kostnader där du betalar per ärende.
- Flexibelt då vi följer med dina säsongsvariationer.
Related Services
Related Services
Returhub
Returhantering för nätbutiker i Norge som har lager utanför Norge.
Paket till utlämningsställe
Med ca 7000 utlämningsställen i Sverige och hela Norden finns vi där dina kunder bor, befinner sig och passerar dagligen, oavsett vart de bor.
Hemleverans av paket
Erbjud hemleverans i Sverige, Danmark, Norge och Finland, så som dina kunder vill ha det.