Pall till företag

När ditt företag behöver skicka standardpallar till andra företag i Sverige, inom Norden eller till andra länder i Europa.

  • Vi levererar i Sverige, inom Norden eller till resten av världen
  • Pallar upp till 750 kg
  • Vi levererar inom 1-3 arbetsdagar i Sverige och Norden

När din försändelse är för stor för att skickas som paket, så kan du använda vår palltjänst. Tjänsten är ett bra komplement för dig som nyttjar Bring Parcels pakettjänster, och är främst avsedd för lägre kvantitet av enskilda standardpallar, dvs. EUR-pall.

Vi hämtar pallarna vid ytterdörr eller port, och levererar till dörr/port eller varumottagning/lastkaj hos din kund. Fördelarna med pallar är bland annat att varor som staplas och placeras på pallar är bättre skyddade mot skador än lösa förpackningar. Pallen får maximalt väga 750 kg och vi levererar den inom 1-3 arbetsdagar i Sverige och Norden. Samt enligt tidtabell till övriga Europa. Din sändning är spårningsbar.

Som en riktlinje bör en sändning med tjänsten inte överstiga mer än 3500 kg eller 3 pallar per sändningstillfälle och mottagare. För att skicka gods som är tyngre än 750 kg eller för stort för en EUR-pall, besök vår gods-sida för fler tjänster.


Hur stort och tungt?

Vikt och mått.

Max vikt per pall: 750 kg

Sändningen bör inte överstiga mer än 3500 kg eller 3 pallar per sändning.

Max mått: längd 120 cm, bredd 80 cm, höjd 180 cm

Varorna måste vara inplastade och väl säkrade på en standardpall (mått, se ovan). Vi skickar dina pallar till mottagare i hela Sverige och Norden, och levererar till en ramp eller dörr.

Se våra villkor

Så går du tillväga

Packning och emballering

Packa varorna på ett säkert sätt, med stötdämpande material och korrekt yttre emballage. Fler bra tips om hur man packar och märker finns här.

Beställning och upphämtning

Beställ leveransen direkt i Mybring, via API, EDI eller i ditt TA-system. Godset hämtar på ett bestämt ställe, t.ex. på en godsmottagning.

Under transport

Med vår spårningstjänst kan du följa din leverans längs vägen. Leveranstiden är 1 dag till stora delar av landet. Du hittar tidpunkten för din leverans i Mybring.

Leverans och mottagning

Mottagaren får leveransen till dörren under arbetstid, måndag till fredag.

Tilläggstjänster

  • Med dessa två tilläggstjänster kan du även skicka pallar med andra mått än de standardmått som gäller för Business Pallet. Du kan skicka dina halv- och kvartspallar till mottagare i Sverige, Danmark och Finland. Till Norge är det endast möjligt att skicka halvpallar.

    Mått och vikt per pall

    1/2 Pallet - Maxmått: Längd 80 cm, bredd 60 cm och höjd 150 cm (inklusive emballage och pallens höjd).
    Vikt max 400 kg per pall (inklusive emballage och pallens vikt)

    1/4 Pallet - Maxmått: Längd 60 cm, bredd 40 cm och höjd 120 cm (inklusive emballage och pallens höjd).
    Vikt max 200 kg per pall (inklusive emballage och pallens vikt).

  • Paket
    Chauffören bär in paketet till valfri anvisad plats inne hos din mottagare, exempelvis till ett förråd eller skrivbord.

    Pall
    Vid leverans av pall så splittas pallen upp och varje enskilt paket bärs in till den anvisade platsen. Om mottagaren önskar så kan chauffören ta med sig tompallen efter inbärningen.

  • Det händer att paket försvinner eller skadas på vägen till mottagaren. Vi rekommenderar dig därför att teckna vår tilläggsförsäkring Cargo Insurance. Ersättningen baseras på försändelsens verkliga värde och medför ingen självrisk. Vi ersätter belopp upp till:

    • 100 000 SEK eller 10 000 EUR för dina paket
    • 1 000 000 SEK eller 100 000 EUR för dina pallar

    Om du inte har Cargo Insurance prövas din rätt till ersättning enligt bestämmelserna i NSAB 2015. Ersättning medges bara då Bring Parcels AB har orsakat skadan och nivån för ersättningen baseras på ett belopp per kilo - oavsett värdet på paketets innehåll. Ersättningen är 8,33 SDR* per kilo för vägtransport och 17 SDR per kilo för flygfrakt.

    Försäkringen kan tecknas för varje enskilt paket eller pall. Full ersättning ges för varuvärdet, och du betalar ingen självrisk. Det är försäkringstagaren själv som anger varuvärdet och det ska baseras på varans kostnader och eventuell handelsvinst. Detta innebär att om du försäkrar din vara till exempelvis 1000 SEK, så ska det inkludera faktureringsvärdet, frakt, försäkringspremie, eventuell vinst och tull.

    Maximalt försäkringsbelopp för paket är 100 000 SEK eller 10 000 EUR och för pallar 1 000 000 SEK eller 100 000 EUR.

    Cargo Insurance kan tecknas för

    • Alla typer av tillåtet gods, förutom mobiltelefoner, vin, tobaksvaror, sprit, kyl-, frys- och färskvaror eller varor som redan är skadade.
    • För försändelser till och från alla länder, förutom Iran, Irak och Afghanistan.

    För mer information om försäkringsvillkor, se firstmarine.dk , som är vår samarbetspartner gällande försäkringar.

    Du kan välja att betala ett fast pris för varje enskild försändelse. Priset varierar beroende på om försändelsen ska skickas till Europa eller till resten av världen. Premien är dock densamma oavsett försändelsens värde. Om du vill försäkra dina paket och pallar på det här sättet så gör du det enkelt via vårt formulär för beställning av försäkring, som du hittar på den här länken.

    Du kan också välja att försäkra alla dina paket och pallar för ett år framåt. Då försäkras varje paket och pall automatiskt när du skickar dem med Bring Parcels AB. Avtal om helårsförsäkring skrivs samtidigt som ditt kundavtal och premien för helårsförsäkringen beräknas på det totala värdet av de paket och pallar som du skickar med oss under ett år. Premien delas upp och läggs in i priset på varje paket eller pall som du skickar. Vill du göra en helårsförsäkring så tecknar du ett försäkringsavtal med din säljare. 

  • Chauffören aviserar din mottagare via telefon 30 minuter innan förväntad leverans. Passar dig som har mottagare som inte alltid är på plats på kontoret eller arbetsplatsen.

  • Din leverans levereras till mottagaren även om personen inte är på plats vid leveranstillfället och kan kvittera försändelsen. Chauffören ställer leveransen på en så bra plats som möjligt och mottagaren slipper att hämta själv eller boka en ny leverans.

    Bring ansvarar för att leverera godset enligt skriftliga anvisningarna i EDI och på transportetiketten. Saknas skriftliga anvisningar sker leverans, om möjligt, utanför dörren på angiven adress. I de fall anvisningar inte kan följas eller chauffören bedömer att leverans inte kan ske på ett säkert sätt kan försändelsen komma att returneras till avsändaren. Flex Delivery kan användas i kombination med nedanstående tjänster och destinationer.

    Ersättningsanspråket för paketet eller pallen upphör när paketet eller pallen har behandlats och levererats i enlighet med gällande villkor. I de fall kunden kan dokumentera att eventuell förlust eller skada har uppstått under Brings hantering gäller Brings allmänna tjänstevillkor.

  • Denna tilläggstjänst ger dig möjlighet att via sms och/eller e-mail meddela dina mottagare att paket är på väg samt datum och plats för leverans. Meddelandet innebär att mottagaren snabbare får information om att paketet är levererat till servicekontoret och därmed kan mottagaren hämta sin försändelse utan fördröjning. I de fall då paketet levereras till mottagens dörr, anger meddelandet när leverans kommer att ske till mottagarens adress. Mottagarna kan därmed lättare planera sina aktiviteter i samband med leveransen.

    Du beställer tjänsten enkelt genom att välja tilläggstjänsten i Mybring eller annat EDI-stött TA-system. Genom att du anger mottagarens mobilnummer och/eller e-mail, skickar vi ett sms/e-mail istället för en traditionell brevavisering.

    För paket och pall till företag skickas meddelandet den dag då paketet har ankommit till terminalen och ska köras ut.

    eAdvising är en tilläggstjänst för våra lösningar:

    •Business Parcel, DK & NO
    •Business Parcel Bulk, DK & NO
    •Business Pallet, DK
    •Express Nordic 09:00 Bulk NO
    •PickUp Parcel, FI, DK, NO & SE
    •PickUp Parcel Bulk, DK, SE, NO & FI
    •Home Delivery Parcel SE, NO & FI

  • När du använder den här tjänsten så skickar du informationen i din handelsfaktura i en fil när försändelsen blir hämtad hos dig. EDI-filen skickas vidare till Norge så att varorna kan förtullas så fort de ankommer till Oslo. Därifrån skickas de sedan snabbt ut till dina mottagare, oavsett var de befinner sig i Norge.

    För att kunna använda tjänsten krävs att du skickar förtullningsinformationen via EDI. Du måste använda ett av de filformat för EDI-överföring som Bring Parcels erbjuder. Tjänsten är mest kostnadseffektiv för dig som skickar fler än 50 varugrupper per försändelse. Papperskopior av handelsfakturan eller annan nödvändig tulldokumentation måste alltid bifogas den fysiska försändelsen. Vid avvikelser från de riktlinjer som avtalats, tillkommer avvikelsekostnader enligt avtal. För ytterligare information om tjänsten Customs Clearance Information via EDI, kontakta din säljare.

  • Ad Hoc Pickup är en tilläggstjänst som kan användas av dina kunder utan ett avtal om fast upphämtning eller när de saknar en returetikett till sina returförsändelse.

    Din returförsändelse hämtas redan dagen efter beställning av upphämtning om beställningen läggs innan kl. 13.00. Ad Hoc Pickup är en tilläggstjänst som kan användas av dina norska, svenska, danska och finska kunder för retur inom Norden (exkl. Island).

    Tilläggstjänsten Ad Hoc Pickup har ett fast pris och kan kombineras med produkterna:
    •Business Parcel Return
    •Business Parcel Bulk Return
    •Business Pallet Return

    Tala med din säljkontakt, så får du Ad Hoc Pickup i ditt avtal och närmare instruktioner.

    Instruktioner om hur man snabbt och enkelt bokar en Ad Hoc Pickup kan bifogas dina försändelser eller skickas separat till dina mottagare.