10 tips för dig som vill starta en nätbutik

Drömmer du om att starta din egen nätbutik? Med dessa goda råd har du större chans att lyckas.

Fire mennesker sitter ved et bord med laptoper, kaffekopper og skriveblokker.

Många drömmer om en egen nätbutik, av goda skäl. Internet erbjuder bokstavligen talat en värld av möjligheter för att marknadsföra dina produkter och allt fler konsumenter väljer att köpa sina varor på nätet.

Om du vill lyckas med din nätbutikssatsning finns det dock ett antal områden som du bör sätta in dig i, eftersom kunderna kräver allt mer och konkurrensen är stenhård. Om du följer dessa råd kommer det förhoppningsvis göra vägen dit enklare för dig:

1. Hitta ett bra namn på din nätbutik

Ett av de första stegen på vägen mot succé är att hitta ett bra namn på det nya företaget. Då kan dessa tumregler vara bra att ha i bakhuvudet:

  • Namnet bör vara relativt kort och enkelt att komma ihåg – max åtta tecken.
  • Undvik konstiga stavningar eller bokstäverna å, ä och ö.
  • Inkludera gärna nätbutikens kärnområde i namnet, det är smart med tanke på sökmotoroptimering. Du vet vad ”Pet XXL” jobbar med. ”Ola och Karins bamsebutik” blir däremot för långt!
  • Använd en .se-domän om du ska sälja dina varor i Sverige.

2. Välj rätt e-handelsplattform

Att välja rätt e-handelsplattform är ett av de viktigaste valen du tar som nätbutik – och det kan samtidigt kännas som ett överväldigande område att dyka in i. Tänk på detta när du ska göra ditt val:

  • Vart ser du dig själv om tre år? Var realistisk, så att du undviker att använda för lite eller för mycket pengar på plattformen. Om du väljer en enkel och billig lösning måste du ta hänsyn till att du måste byta plattform om investeringen blir lyckad och omsättningen växer till några tiotals miljoner kronor.
  • De billigare lösningarna har färre möjligheter för att skräddarsy och koppla på tredjepartslösningar, så som ERP-system, logistik- och lagersystem eller fysiska butiker. I takt med att nätbutiken växer kommer enklare lösningar också att ge lägre hastighet – något som får nätkunder till att fly fältet.
  • Ska du satsa helt på nätbutiken behöver du en plattformspartner. Välj en leverantör som du har bra kemi med, för det kommer bli ett långvarigt förhållande!

Här kan du läsa mer om hur du väljer rätt e-handelsplattform.

3. Gör hemsidan så användarvänlig som möjligt

Om du ska lyckas med näthandel måste du ha ett medvetet förhållande till design och ditt eget varumärke. Du måste sticka ut och då bör du inte använda en färdig mall från nätet.

Design handlar dock inte bara om estetik, men också om universell utformning och struktur. Lägg vikt på användarvänligheten i allt du gör och gör köpprocessen så enkel som möjligt. Tänk på det som en fysisk butik – du är van att mjölken står längst bak. På samma sätt bör strukturen i nätbutiken vara på ett sådant sätt att kunden enkelt hittar det de letar efter.

För att göra upplevelsen så enkel som möjligt finns det några saker som bör vara på plats:

  • en bra sökfunktion
  • bra produktsidor
  • betalningslösningar
  • leveransalternativ
  • bekräftelsesida när köpet är gjort.

Kom också ihåg att nätkunder inte bara handlar mellan kl.8-16. Att du har en kundservice som är enkel att få tag på är därför väldigt viktig. Livechat är också något som allt fler kunder förväntar sig för att få snabba svar.

Glöm inte heller att ha ett bra system för e-postkommunikation, både för att hålla kunden informerad under vägen och för att driva marknadsföring i efterhand.

OBS! För att få kunskap om hur dina kunder kommer till din nätbutik och vart de lämnar den bör du känna till konverteringsoptimering (CRO). Det kommer hjälpa dig att förstå hur fler kan trycka på köpknappen.

Läs 6 goda tips på hur du ökar konverteringen för din nätbutik här.

En hand skriver på en whiteboard-tavla
Att starta en nätbutik kräver mycket förarbete och förberedelser. Men om du gör rätt val från början så har du en bra grund att arbeta vidare på.

4. Erbjud bra leveransalternativ och betalningslösningar

Undersökningar från Bring visar att 8 av 10 användare kollar leveransalternativen då de kommer till en nätbutik. I takt med att näthandeln har exploderat under pandemin har också förväntningarna på valfrihet blivit högre.

Erbjud därför flera olika leveransalternativ så att kunderna hittar det alternativ som passar bäst för dem, till exempel hemleverans. Om du även har en fysisk butik bör du också ha en ”Klicka och hämta”-lösning.

Se också till att presenterna leveransalternativen på ett översiktligt sätt. Ha inte en dropdown-lista med 20 val, sortera dem hellre in i olika kategorier. Tydliggör vem leverantören är, så kunden inte får några obehagliga överraskningar när de ska hämta paketet. Med hjälp av våra integrationslösningar kan du också informera om förväntad leveranstid, något som är mycket viktigt för kunderna.

Läs mer här om vad dina kunder vill veta om leveransen.

Att kunna betala så enkelt som möjligt är också avgörande för att kunderna ska slutföra köpet. Därför bör du använda en av de större betalningsplattformerna, som Klarna, i tillägg till Swish.

5. Hitta korrekt pris för leveransen

Det finns flera olika prismodeller för leverans:

  • Erbjud gratis leverans på allt och inkludera leveranskostnaderna in i alla varupriserna.
  • Erbjud gratis leverans över ett specifikt belopp, någon som kan öka det genomsnittliga orderbeloppet.
  • Ha tillägg för leveransen på alla ordrar.

De flesta kunderna vill få gratis leverans, men det är inte nödvändigtvis det bästa för din nätbutik. Det som är rätt modell för dig beror bland annat på snittvärdet och storleken på varorna som du säljer. Därför bör du testa dig fram till den modell som ger dig både tillräckligt bra marginal och en bra genomsnittlig varukorg.

Kom också ihåg att ta med andra logistikkostnader i kalkylen – så som emballage, lagerhantering och returkostnader. När du har full kontroll över den totala kostnaden är det lättare att prova sig fram med lägre eller gratis leverans som en del av marknadsföringen, samt förstå vilken avkastning detta ger jämfört med andra kanaler.

Leverans kan vara lite av en utmaning att lösa i startfasen – vi har många duktiga rådgivare som jobbar med nätbutiker. Ta kontakt med oss så hjälper vi dig gärna.

Jag vill prata om leverans

6. Förenkla returen

Medan allt fler nätbutiker erbjuder kunderna bra och flexibla leveransalternativ är fortfarande många efter när det kommer till returer. Bra och enkla returlösningar är dock mycket viktiga, både för att kunden ska känna sig trygg nog för att handla hos dig, och för att de ska komma tillbaka till din nätbutik.

Att göra returprocessen enklare behöver inte vara så komplicerat! Du kommer långt med att skriva proceduren på ett lättförståeligt och välkomnande språk, och genom att göra villkoren lätta att hitta. Tänk också på att många inte har en skrivare hemma. Att få en färdigt ifylld returetikett i paketet är alltså något som många kunder både uppskattar och förväntar sig.

Här kan du läsa mer om hur du vinner kunderna med bra returer.

7. Ha bra beskrivningar och bilder

Att du har bra beskrivningar av produkterna som du säljer är viktigt både för att göra kunden trygg nog till att köpa dem och för att undvika att kunden får en överraskning när paketet öppnas. Var ärlig och inkludera bra storleksguider. Att reducera antal returer är i tillägg ett bra tilltag för miljön.

En kamera sedd ovanifrån
Bra bilder är A och O i nätbutiken.

Bra bilder är också viktigt för att få rätt intryck av produkten, och det ger dig en unik möjlighet att sticka ut. Tar du egna bilder, i olika miljöer och med olika modeller, visar du också på mångfald – något som särskilt unga konsumenter uppskattar.

Läs mer här om hur du får de unga att handla i din nätbutik.

8. Gör din nätbutik synlig hos sökmotorerna

Oavsett hur bra dina produkter är så hjälper det inte mycket om ingen hittar in till din butik. Ofta kommer 50 procent av trafiken från Google och då är det avgörande att du hamnar högt upp i Google-sökningen. För att uppnå det måste du känna till principerna för sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization).

Kort sagt så belönar Google innehåll som är bra och relevant, baserat på olika principer. Tycker du det verkar komplicerat? Som tur är finns det ett antal gratis onlineverktyg som du kan komma långt med, och som kan ge dig detaljerade SEO-rapporter med tips på vad du bör förbättra.

9. Bygg upp ditt varumärke på sociala medier

Att vara tillgänglig på sociala medier är en annan nyckel till succé för nätbutiker. Om det görs på rätt sätt kan det ge dig det förtroende som är avgörande för att kunderna ska välja just dig. Bygg ditt varumärke genom att skapa din egen ton och stil – och visa upp din fantastiska kundservice! Koncentrera dig på den kanal där du hittar flest inom din målgrupp.

Facebook och Instagrams shopping-funktion gör också sociala medier till effektiva säljkanaler.

Ett annat sätt att öka försäljningen på, via sociala medier, är genom att använda betald annonsering. Testa, evaluera och justera olika annonser, för att hitta de varianterna där du får tillbaka mest för dina annonspengar.

Här kan du läsa fler bra tips på hur du kan lyckas på sociala medier.

10. Visa ditt gröna engagemang

Hållbarhet blir som tur är viktigare för allt fler av oss, vilket är något som också påverkar våra köpvanor. Utan en tydlig hållbarhetsprofil kan du riskera att bli bortvald. Var därför tydlig och konkret om vad du gör för att hjälpa världen i en mer hållbar riktning – och hjälp din kund att ta hållbara val. Använd även gärna återvunnet eller återanvändbart emballage, så ger du ett grönt sista intryck.

Kom också ihåg att erbjuda hållbara leveransalternativ! Välj en logistikpartner som erbjuder gröna leveranser och som jobbar med att utveckla mer hållbara leveranslösningar.

Skärmbild av ett leveransalternativ i checkouten i nätbutiken.
Det finns många sätt att visa nätbutikens miljöfokus på – att erbjuda grönare leveransalternativ kan vara ett av dem.

Läs mer om hur du kan göra hållbarhet till en konkurrensfördel här.

Håll dig uppdaterad på vad som är viktigt för nätkunderna

Bring Research ger dig färsk insikt om vad som är viktigt för de skandinaviska nätkunderna. Vi genomför regelbundet konsumentundersökningar i samarbete med analysföretaget Ipsos.

Share Article