10 tips för dig som vill starta en nätbutik

Har du funderat på att starta din egen nätbutik? Känns det svårt? Låt inte det stoppa dig! Här har vi samlat 10 tips för att hjälpa dig att komma igång:

1. Ha en tydlig och bra affärsidé

Kanske enklare sagt än gjort, men du måste ha en plan för vad du ska sälja, till vem du ska sälja det, men också hur du ska få kunderna att komma till just din hemsida. Google Trends och Google Keyword Planner är två bra gratis verktyg som kan hjälpa dig att kolla upp hur många som letar efter de produkter du tänkt att sälja och vad de söker på.

2. Skapa en genomtänkt affärsmodell, sedan en affärsplan

En av de första sakerna du måste göra är att skapa en affärsmodell. En affärsmodell beskriver hur verksamheten ska fungera och dess syfte är att tydliggöra vad som krävs för att ditt företag ska lyckas.

En affärsmodell ska innehålla en beskrivning av din tänkta kundkrets och vart kunderna finns, vilka produkterna är och hur de ska distribueras. Den ska även innehålla en analys av marknaden, hur företaget ska gå med vinst och vilka möjligheter som finns för att utveckla verksamheten.

När du vet att din affärsmodell fungerar kan du utveckla din affärsplan. Din affärsplan ska beskriva det arbete du måste göra, det vill säga en aktivitets- och tidsplan, för att uppnå de mål du beskrivit i affärsmodellen.

3. Etablera ditt företagsnamn och din webbadress

Börja med att lista alla ord som känns relevanta för ditt företag, dina kunder och det du ska sälja. Du ska helst välja samma företagsnamn som namnet på din nätbutik och detta namn bör vara kopplat till företagets verksamhet.

Kontrollera sedan att domänen är tillgänglig hos en domänleverantör och att företagsnamnet är tillgängligt hos Bolagsverket.

4. AB eller enskild firma?

Du kan driva din nätbutik antingen som ett aktiebolag (AB) eller en enskild firma. 

För ett aktiebolag har aktieägaren inte något personligt ansvar för företagets skulder och det är en bra företagsform om företaget har anställd personal. Det kostar dock lite mer att starta ett aktiebolag då det kräver en kapitalinsats. Ditt företag måste ha ett aktiekapital på minst 50 000 kronor, men detta kapital kan vara en tillgång hos företaget som motsvarar samma värde, exempelvis datorutrustning eller lager. 

För en enskild firma behövs inget formellt startkapital och det är du som ägare som är ansvarig för företagets skulder, vilket betyder att du personligen tar alla ekonomiska risker. Fördelarna är att detta är enklare att starta och inte kostar så mycket, men du bör endast välja denna företagsform om du inte har alltför stora planer för din nätbutik. Om din verksamhet skulle växa bör du ombilda företaget till ett aktiebolag, då det är mycket riskabelt att ha en enskild firma vid större affärer.

5. Sätt en realistisk budget

Det klassiska felet som många gör när det kommer till budgeten är att man underskattar kostnaden och överskattar intäkterna. Du bör därför först och främst ta reda på företagets bruttoresultat (“gross profit”) vilket representerar försäljningsintäkterna minus kostnader för sålda varor. Detta är det första resultatmåttet i resultaträkningen och används för att räkna ut hur effektivt ett företag är. Utifrån bruttoresultatet beräknar man sedan bruttomarginalen, vilket är ett nyckeltal som visar hur omfattande företagets direkta kostnader är i relation till försäljningen.

Glöm inte bort kostnaderna som tillkommer för marknadsföring också då de ofta är mycket högre än man tror.

6. Välj en standard nätbutikslösning

Välj en standardlösning för din nätbutik. På det viset kan du själv enkelt sätta upp din egen butik, sätta upp mål, ladda upp logotyp och bilder, och sen är du igång. Dessa lösningar kräver ingen IT-expert och behöver inte kosta mycket pengar per månad.

7. Använd ett bra språk och design för din nätbutik

Se till att alla formuleringar i hela nätbutiken är korrekta, både för SEO och för att kunden lätt ska kunna navigera i butiken. Att ha bra produktbilder är också viktigt. Se även till att titlarna på enskilda produkter är lämpliga för Google och skriv korta säljtexter för varje produkt. Se också till att det är enkelt för kunden att kontakta dig och att information om frakt, leverans, köp och retur är lättillgängligt. Det är ingen idé att ha en perfekt designad nätbutik om du inte har kunder, så se därför till att lägga kraft på att få in trafik till din webbplats.

8. Sätt ett bra fraktpris

Det finns flera sätt för att prissätta frakt. Du kan erbjuda gratis frakt för hela butiken och inkludera fraktkostnaderna i alla produktpriser. Nackdelen med detta är dock att priserna på dina produkter kan verka dyrare än de hos dina konkurrenter.

Du kan också välja att erbjuda gratis frakt om kunden handlar för över en viss summa. Detta ökar vanligtvis det genomsnittliga orderbeloppet. Om du vill använda denna metod måste du ha en kvalificerad redogörelse för vad som är ett naturligt medelvärde i din nätbutik och sedan sätta gränsen för fri frakt något högre än det.

9. Erbjud flera leveransalternativ

Leveransen är en viktig del av näthandelsupplevelsen. Genom att låta kunderna själva välja hur de vill få produkten levererad får du nöjdare kunder. Därför är det viktigt att erbjuda flera leveransalternativ, exempelvis hemleverans. Detta ökar försäljningen och konvertering.

Med Brings integrationslösningar i din nätbutik ger du dina kunder en överblick över priser och leveransalternativ baserat på vart de befinner sig. Läs mer om våra integrationslösningar här.

10. Gör din nätbutik synlig

Marknadsföring är en av de viktigaste faktorerna du behöver lägga tid på som nätbutikssäljare. Det finns ett antal olika tekniker för att bli synlig för dina kunder:

  • Bli synlig på Google: Ditt allra bästa verktyg är Google, som står för över 50% av all webbtrafik. Både betald annonsering med Google AdWords och en noggrann sökmotoroptimerad nätbutikslösning är avgörande.

  • Använd sociala medier: För att bli ännu mer synlig är reklam på Facebook och Instagram nästa steg, parallellt med en insamling av e-postadresser för att kunna skicka nyhetsbrev.

  • Glöm inte tidigare kunder: Remarketing, eller marknadsföring till dem som tidigare har besökt dig, är också ett effektivt sätt för att bli synlig.

  • Justera och testa löpande: Konfigurera e-handelsspårning i Google Analytics och installera spårningspixlar tvärs över kanaler för att lära känna dina kunder och göra justeringar därefter. Denna optimering måste göras löpande. Saker händer snabbt inom e-handeln.

  • Kom ihåg de nya GDPR-reglerna: Tänk på att allt ovan måste ske på ett sätt som inte bryter mot EU:s sekretesspolicy, GDPR. Den nya lagstiftningen kräver också en korrekt sekretesspolicy och bra säkerhetsrutiner för insamling av personuppgifter. Du måste också ha ett aktivt samtycke för att marknadsföra via e-post.

Lycka till!

Vill du hålla dig uppdaterad om trender för e-handel och de som handlar online? Genom att ladda ner Bring Research får du de senaste insikterna om skandinaviska e-handelskunder.


Share Article