Gör din webbutik redo för Black Friday

Gör din webbutik redo för Black Friday

Det börjar bli dags att förbereda webbutiken för jul och Black Friday, startskottet på årets viktigaste handelsperiod. Detta har blivit en viktig dag, omsättningsmässigt för webbutikerna. Är du redo? Här ger vi dig några tips på hur du kan förbereda din webbutik inför denna intensiva period.

En kvinna står lutad över ett bord och ler och packar en tröja som en julklapp
Publicerad 2019-11-01 Senast uppdaterad 2023-09-19

Black Friday ​​har blivit ett stort och etablerat fenomen, och konkurrensen om nätkunderna är stor. Allt fler väljer att handla på nätet idag eftersom det upplevs som lättare, mer flexibelt och tryggare än att handla i fysiska butiker. Kunderna slipper köa, varorna är lättillgängliga, sortimentet är stort och det är ett smidigare sätt att handla på. Möjligheten att få ett bra erbjudande är också en viktig anledning för många.

För att hålla dig uppdaterad på vad som är viktigt för nätkunderna genomför vi regelbundna undersökningar bland de skandinaviska konsumenterna - Bring Research. En undersökning om Black Friday blev genomförd efter att julhandeln var över 2022. Då var det endast 13% som svarade att de bara hade handlat i fysiska butiker under denna period. Det betyder att webbutikerna har ett bra grepp om Black Friday. I en osäker tid för ekonomin kommer bra erbjudanden att bli ännu mer attraktiva för kunderna. Frågan är om denna trend kommer att fortsätta?

Stor potential för merförsäljning

Under 2022 sa drygt hälften av kunderna att de dragit nytta av erbjudanden under Black Friday. Det innebär att det fortfarande finns stor potential för att sälja ännu mer på nätet.

Det finns dock delade åsikter bland kunderna om Black Friday. Många tycker att det främjar överkonsumtion och att det inte är särskilt miljövänligt. Vissa upplever det också som stressigt och att det bidrar till mycket trängsel, och många säger att de inte litar på de erbjudanden som ges. Om webbutikerna vill sälja mer till flera kunder är det därför viktigt att känna till dessa motargument.

När kampen om kunderna och pengarna är extremt tuff under denna period, vad kan du då göra för att locka både nya och gamla kunder?

En man står vid en bänk med en sko i handen ovanför ett paket.
Black Friday står för en stor del av den totala omsättningen för många webbutiker.

Viktigt att skapa trygghet

De kunder som väljer att handla sina varor på nätet värdesätter andra saker än de som enbart handlar i fysiska butiker. Nätkunderna är ute efter att spara tid och pengar, och slippa stress och köer. De vill ha valmöjligheter och flexibilitet. 

Vår kundinsikt visar att det är ännu viktigare att webbutikerna tillgodoser kundernas behov under högsäsongen innan julen och att de skapar trygghet för dem. Det handlar bland annat om att ge relevant information till kunden genom hela köpprocessen. Visste du till exempel att snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunden under julen än under resten av året?

Kommunikation är A och O

  • Endast 6% handlade något på impuls när de besökte en webbutik eller en fysisk butik under Black Friday 2022.
  • Däremot svarade så många som 73% att majoriteten av det som de köpte var sådant de redan hade planerat att köpa och att de letade efter ett bra erbjudande.

Det är därför det är viktigt att kommunicera med kunderna i god tid före denna säljperiod. För att göra dem uppmärksamma på de erbjudanden som du kommer att ha. Eftersom många uppgav att de inte litade på erbjudandena under denna period är det smart att tydliggöra före- och efterpriser som kunderna kan lita på.

Även om Black Friday anses vara början på julhandeln så visar vår undersökning att kunderna mest handlar till sig själva. Det kan därför löna sig att differentiera på kommunikationen mellan de som handlar till sig själv och de som köper gåvor.

Se till att skapa en friktionsfri köpupplevelse! Det gör du genom att hålla dina kunder informerade hela vägen tills att varan har levererats.

Använd flera kanaler

Rapporten från Bring Research visar att kunderna använder många olika kanaler för att hitta det perfekta erbjudandet under Black Friday. De flesta hittade sina deals genom att gå direkt till webbutiken (36%), men även nyhetsbrev och medlemserbjudanden triggade till köp. Så många som 20% använde också Google eller en annan sökmotor för att hitta erbjudanden för Black Friday. Tänk därför på att kommunicera dina erbjudanden via olika kanaler innan den faktiska säljperioden.

En äldre man sitter på en soffa med sitt barnbarn bredvid och öppnar en julklapp
Hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julen.

Förläng returfristen och erbjud hemleverans

Vad är viktigt för kunderna när de handlar julklappar på nätet? Så många som 67% anser att utökad bytes- och returfrist är viktig. Det är inte så konstigt eftersom 49% börjar med julhandeln redan under Black Friday. Detta gäller oavsett ålder och kön. Utökad returperiod måste därför visas tidigt i inköpsprocessen. Detta ger dina kunder trygghet och ökar sannolikheten för att köpet kommer att slutföras.

Leveransalternativ som snabb leverans och hemleverans är mycket viktigare för kunderna under julperioden än under resten av året. Av de tillfrågade säger

  • 63% att det är viktigt att få varorna levererade snabbt (0-2 dagar)
  • 43% att de vill få varorna levererade hem

Detta betyder att om du inte har dessa leveransalternativ i din webbutik kan det vara smart att erbjuda det under denna period.

Genom att erbjuda tjänster och alternativ som sparar tid och förenklar vardagen skapar du högre kundvärde!

Sammanfattningsvis - Så förbereder du dig för Black Friday, 8 snabba tips:

  1. Fokusera på smart och trygg julhandel istället för personlig konsumtion. Att uppmuntra till överkonsumtion kan många kunder ta illa upp av.
  2. Kommunicera i god tid för att göra kunderna uppmärksamma på webbutikens erbjudanden under Black Friday.
  3. Använd flera olika kanaler för att få ut dina Black Friday-budskap. Det kan ge dig försäljningen framför dina konkurrenter.
  4. Skapa tillit genom att vara transparent med före- och efterpriser.
  5. Kör olika budskap till de som handlar till sig själv och till de som ska köpa gåvor.
  6. Håll dina kunder informerade under hela vägen, tills varan har levererats.
  7. Erbjud smidiga bytes- och returfrister.
  8. Se till att du har rätt leveransalternativ på plats, som till exempel express- och hemleverans.

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din webbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?

Dela artikel