Det finns stor potential för svenska nätbutiker i Norden. Inte bara på grund av den fysiska närheten, utan också på grund av språkliga och kulturella likheter. Men även om mycket är lika, finns det några saker du måste tänka på.
En av de viktigaste sakerna du behöver ha på plats när du ska försöka etablera dig i ett nytt land är kunskap och en plan för hur du ska lyckas. Det finns också en rad andra punkter som är bra att tänka på innan du tar klivet ut ur Sverige.
Nedan har vi samlat tre goda råd för dig som vill lyckas med en nordisk satsning:
1. Ha koll på tullreglerna
– Utmaningen för många nätbutiker är att de saknar kunskap om hur de ska etablera sig på en ny marknad. Hur ska man organisera sig? säger Lars Thomas Sønningdal, affärsutvecklare för tulltjänster på Bring, och tillägger:
– Många gör processen svårare för sig själva och det kan innebära större kostnader än nödvändigt. Att välja ett logistikföretag med lokal närvaro och god kännedom är första steget när du som nätbutik ska etablera dig i ett nytt land.
För att få en överblick över vilka regler som gäller i olika länder och samtidigt få goda tips och råd på hur du mest effektivt och ekonomiskt får fotfäste på en ny marknad kan det vara en bra idé att be om hjälp. Bring har till exempel ett eget tullrådgivningsteam som har full koll på reglerna och kan vägleda dig genom uppstartsprocessen.
Digitalisering av tullarkivet
Korrekt ifyllda digitala tulldokument är grunden för en effektiv förtullning. Ett digitalt tullarkiv ger dig därför enkelt en bättre överblick och större kontroll över dina försändelser. Här samlas alla dina tulldata digitalt – bland annat analyser, ansökningar, rapporter och efterlysningar – och du kan enkelt dela allt med dina kollegor, oavsett var i världen de befinner sig.
– Ett digitalt tullarkiv och analysverktyg gör att du slipper ha dokument utspridda överallt. Enkla sökningar kan ge dig den information du behöver nästan omedelbart, förklarar Lars Thomas.
Retur och tullåterbetalning
Uträkning och återbetalning av tullavgifter från staten kan vara en huvudvärk. Detta kan du få hjälp med så att du garanteras en korrekt återbetalning av tull och avgifter vid returförsändelser. Här finns mycket pengar att hämta.
Du kan nämligen få tillbaka avgifterna för alla varor som går i retur. Du måste dokumentera att returen har skett och då är ett digitalt tullarkiv till god hjälp.
– Det är viktigt att komma ihåg att det finns hjälp att få i det som kan framstå som besvärliga processer. Välj en samarbetspartner som har lång erfarenhet av just detta, råder Lars Thomas.
2. Tänk igenom hur du löser logistiken
Att växa kan kräva mycket tid och stora investeringar. Kanske behöver du bygga ut ditt lager för att kunna hantera ökad efterfrågan? Och är det egentligen möjligt att konkurrera på samma sätt som lokala aktörer när du skickar varorna från ditt eget lager?
– Med en fulfilmentlösning kommer du närmare dina kunder, får lokal närvaro, snabbare leveranstid och säkerställer en mer hållbar handel tvärs över landsgränserna eftersom varorna fysiskt befinner sig på marknaden nära mottagaren. Du slipper med andra ord använda egna interna resurser för att hantera dina beställningar, förklarar Rickard Slettmyr, etableringsansvarig för tjänsten Shelfless hos Bring.
Ett fulfilmentlager ger dig en hög grad av flexibilitet eftersom du kan skala ditt varulager beroende på efterfrågan, säkra effektiv hantering av dina varor och uppnå stordriftsfördelar.
3. Nätverk
Att samarbeta med ett känt och erfaret logistikföretag är definitivt en bra idé för dig som ska satsa på en ny marknad. Det anser Hanne Bakken, Key Account Manager på Brings avdelning för e-handel i Norge. Hon pekar särskilt på fördelarna med att välja en aktör som finns i alla de nordiska länderna.
– Ett logistikföretag som täcker flera nordiska länder ger ett bra samarbete tvärs över gränserna. Du kommer också enkelt att kunna expandera till flera länder, utan att behöva samarbeta med flera olika logistikföretag. Dessutom garanteras en så pass snabb leveranstid att slutanvändaren ofta inte märker att försändelsen kommer från ett lager i ett annat land, förklarar hon.
En logistikpartner gör också att värdekedjan blir mer transparent. Du har bättre kontroll när fel uppstår och kommer dessutom att kunna behålla överblicken över viktiga aspekter, som att säkerställa förarnas arbetsvillkor och löner.
– Välj ett företag som är känt bland folk och har lång och god erfarenhet. Be dessutom om en genomgång av hela din värdekedja så att du får en logistiklösning som är precis rätt för dig och din verksamhet, tipsar Hanne.