Tullregler

Allt du behöver veta om tullregler

Hos oss på Bring har vi professionella tullrådgivare som kan hjälpa dig med din tullhantering. Här kommer 10 tips till dig som vill lyckas med din gränsöverskridande handel.

1. Planera ditt varuflyt. Ta hjälp av personer med tullkompetens vid behov

Förtullning säkrar att varorna legalt kan skickas internationellt samtidigt som avgifterna hamnar där de ska, och att de stadigt strängare säkerhetskraven uppfylls. Utförs förarbetet, förtullning och efterarbetet smart måste inte den administrativa bördan bli stor. Utan planering, däremot...

Om du har några frågor kan du ta kontakt med våra kompetenta tullrådgivare. De hjälper dig gärna om du behöver tullrådgivning!

2. Se till att klassificera din vara korrekt

En korrekt förtullning börjar med en noggrann beskrivning av din vara. Regler för tullbehandling och avgiftssatser tar utgångspunkt i en så kallad tulltariffkod, så det lönar sig att ha detta på plats. En tulltariffkod är ett nummer med 8 eller 10 siffror (NO=8, EU=10) som i detalj beskriver varan enligt den internationella HS-kodordningen.

I tillägg till klassificering är varans ursprungsland viktig att ha på plats. Genom korrekt ursprungsland kan du slippa eller få reducerad tullavgift. Ibland kräver detta ett bindande klassificeringsbesked från tullmyndigheten.

Det är viktigt att du uppger korrekt information då fel information kan ge upphov till straffavgifter från berörda myndigheter.

3. Bestäm varornas tullvärde

Tullvärde är underlaget för avgiftsberäkningen. I utgångspunkten är tullvärde för en vara detsamma som att priset fastslås vid transaktionen av varan. Det kan ibland vara svårt att ange ett sådant värde, t.ex. om det inte handlar om ett köp mellan två oberoende parter. Då är det viktigt att känna till alternativa sätt att fastställa tullvärde på.

4. Ansök om tillstånd och andra förenklingar

En del länder och varor kräver extra tillstånd från myndigheterna vid export eller import. Ansökan om tillstånd och förenklingar kan gälla dig som handelsaktör eller dina varor.

I tillägg kan du ansöka om tullnedsättningar om du handlar med varor och länder som har frihandelsavtal. Undersök kraven och möjligheterna, för här kan det finnas pengar att spara.

EU och den norska tullmyndigheten har bra information om krav och möjligheter.

5. Ansök om tullkredit om du handlar med tullpliktiga varor

Med tullkredit kan den som förtullar för dig belasta din kredit hos myndigheten istället för att ditt ombud ska lägga ut för dina tullkostnader. Detta kommer att spara dig eventuell utläggsprovision.

Importmoms redovisar du själv till skattemyndigheten, så tullkrediten är inte relevant om du importerar varor som inte är tullpliktiga.

Olika länder har olika regler för beräkning, rapportering och betalning av importavgifter. Vi hjälper dig gärna att få rätt information för vad som gäller för just din sändning.

Läs mer om vår tullrådgivningstjänst här

6. Skapa en bra digital tullfaktura

Det är tullfakturan som beskriver det som ska förtullas. Tänk på att inkludera information om säljare, köpare, varorna samt leveransvillkor.

Vi rekommenderar att du överför informationen digitalt till din speditör. Det lönar sig att skicka oss tullfakturor i formatet EDI-, Excel-, genererade PDF-filer, eller liknande format. Då kan du få ett mer rimligt förtullningspris, snabbare behandling och kan vara säker på att din information skickas vidare i oförändrat format till myndigheternas system.

7. Skaffa dig ett digitalt arkiv för alla dina förtullningar

Stora högar med fakturor och förtullningsunderlag har man tidigare kunnat hitta på skrivborden hos tullansvariga hos exportörer/importörer. Numera är det fler som har upptäckt fördelen med att ha ett digitalt arkiv för tulldeklarationer och tillhörande underlag. Det finns många speditörer som erbjuder digitala arkiv för lagring av dokumenten.

Vår digitala tullarkivsläsning heter Bring E-doc och kan hjälpa dig med samla och ha en översikt över tulldokumenten från alla speditörer. Du kan enkelt analysera handeln med utlandet, rapportera korrekta avgifter samt kontrollera att allt är i sin ordning. Detta gör att du inte behöver oroa dig över en eventuell revision.

En digital tullarkivlösning är en ideell plattform för snabb och effektiv dokumenthantering. Oavsett om du befinner dig på kontoret i hem- eller utlandet, på hemmakontor eller på resande fot så har du omedelbar tillgång.

8. Säg till om något är fel - det gör inget om man måste räkna om

I en tullprocess kan det alltid uppstå fel. Det kan vara fel i dokumentationen, att några varor inte blev skickade som de skulle eller att det skett ett fel i deklarationen som är sänt elektroniskt till tullmyndigheten.

Vårt råd är att du gör något åt dessa fel så fort du upptäcker dem, så förtullningen blir korrekt. Att räkna om genomförda förtullningar är en förutsättning för att säkra korrekt rapportering och avgiftshantering av felförtullningar.

Ta kontakt med den som har utfört förtullningen, det brukar vara en enkel sak att rätta upp. Att inte säga till kan bli desto mer kostsamt.

9. Räkna ut importmoms, rapporter och betalningar

Varannan månad ska du betala importmoms för importerade varor. Redovisningen görs till Skatteverket. Vägen till korrekt rapportering och betald importmoms kan dock vara krånglig om ditt företag saknar en översikt och inte känner till metoden för att räkna ut importmomsen.

Bring E-doc stöttar dig i detta så du sparar tid och kan samtidigt känna dig trygg över att rapporteringen blir korrekt.

10. Kom ihåg att få tillbaka avgifterna för returnerade artiklar

När du returnerar varor till utlandet kan du i de flesta fall ofta ansöka om att få betalda avgifter tillbaka. Detta sker inte automatiskt, utan kräver omprövning av importförtullningen samt en exportförtullning med hänvisning till ursprunglig import. För att genomföra detta är din speditör beroende av att tulldokumentationen innehåller en tydlig koppling mellan ursprunglig import och återexport. Finns detta tillgängligt kan du ansöka om ersättning vilket innebär att du endast betalar avgifter för de varor som är permanent exporterade.

 

Vill du veta mer?

Vi på Bring hjälper dig gärna med alla regler och procedurer för ersättning och retur. Kontakta våra tullrådgivare idag!

Share Article