13 tips för att öka konvertering i julhandeln

Gör julhandeln enkel för dina kunder. Många upplever att julen och julhandeln är stressig. Kan du göra deras julhandling smidig och snabb så vinner du mycket.

En undersökning från Bring Research visar att det är få svenskar som köper alla sina julklappar på nätet. Även fast drygt 50% köper julklappar på nätet så är det endast 3 av 10 svenskar som handlar mer än 75% av sina julklappar på nätet. Det finns därför stor potential för ökad julklappshandel på nätet. För att öka julklappsförsäljningen är det viktigt att nätbutikerna förstår kundernas behov. Framför allt behovet av trygghet. 

Kolla in våra tips för hur du kan öka din konvertering i julhandeln:

1. Trygga kunder genomför julklappsköp

Kunderna behöver få relevant information under hela köpprocessen för att känna sig trygga. Se till att informationen är lättillgänglig och enkel att förstå.

2. Var synlig

Både synlighet och tillit är viktigt för att få nya kunder i din nätbutik att handla. Ungefär 20% av köpen genomförs i en nätbutik som kunderna inte handlat i tidigare, men under julen så mer än fördubblas denna siffra. Undersökningar visar att de viktigaste källorna för att hitta nya nätbutiker är: Google, tips från vänner och bekanta, prisjämförelsesajter och sociala medier. Se därför till att göra din nätbutik så synlig som möjligt och tänk på att nya kunder som inte känner till din nätbutik behöver mer information än återkommande kunder.

3. Erbjud utökat returfrist och enkel retur

Kombinationen av utökat returfrist och enkel returmöjlighet är bra försäljningsargument för att kunderna ska köpa sina julklappar i just din nätbutik. Erbjud förlängd bytes- och returrätt och kommunicera ut detta tydligt på startsidan, och bifoga en returetikett i paketet.

4. Snabb leverans och hemleverans är mycket attraktivt

Många upplever tiden före jul som hektisk. Istället för en lugn och mysig tid sätter stressen in och kunderna har fler behov under julen. Leveransalternativ som snabb leverans och hemleverans är viktigare under julen än under resten av tiden på året. Se därför till att kommunicera värdet av dina leveransalternativ till dina kunder.

5. Erbjud möjlighet att byta varor

Det är få nätbutiker som erbjuder bytesmöjlighet, men detta är viktigt för kunderna. Det är få som vill ge bort en julklapp som kan innebära mycket extrajobb i efterhand om man behöver byta den. Om du erbjuder bytesmöjligheter för dina kunder, se till att kommunicera det tydligt. Det kommer utmärka dig bland andra butiker och ge dig konkurrensfördelar.

6. Stäng inte nätbutiken för tidigt

Stäng inte din nätbutik för julklappsköp innan du måste. Erbjuder du snabb leverans kan du utöka öppettiderna för köp av julklappar. Då når du även kunder som är sent ute. Se dock till att du klarar av att prioritera dessa paket vid plockning och packning, så du kan hålla vad du lovar.

7. Locka till fler köp

De flesta köp sker planerat, men långt ifrån alla. Trigga till ytterligare köp när kunden redan är i butiken, genom att visa på relevanta tillbehör eller kompletterande varor. Ge dina kunder anledning att återvända till just din butik för att handla mer.

8. Dubbelkolla att du mobilanpassat alla sidor

Tänk på att allt fler handlar från mobilen – optimera nätbutiken så att den fungerar lika bra oavsett skärmstorlek.

9. Erbjud presentinslagning

Även leverans direkt till den som ska få julklappen är smidigt om kunden t.ex. köper en stor vara.

Öka_konvertering_julhandeln_03

10. Arbeta med sökordsoptimering

Se till att kunderna hittar just din nätbutik.Ta reda på vad de söker på för att hitta till dig, och utgå ifrån det.

11. Visa kunders omdömen

Gör det enkelt för kunder att få möjlighet att kommentera och betygsätta. Du upplevs dessutom som trovärdig om du är transparent. 

12. Erbjud presentkort 

Det är ett enkelt sätt att minska risken att köpa fel julklapp.

13. Visa antal varor i lager

Med en cookiebaserad lagerstatus känner sig kunderna säkra på att varan finns för omedelbar leverans, men det kan också skapa en känsla av att de bör agera skyndsamt och köpa idag, snarare än att vänta till imorgon.

Så blir du en vinnare i julhandeln



Share Article