5 tips: Så förbereder du din webbutik inför julhandeln

5 tips: Så förbereder du din webbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet fortsätter att växa men för att få fler att handla julklappar måste du känna till vad som triggar kundernas köpbeteende. Hur förbereder du din webbutik bäst inför årets julhandel?

En barn sitter mellan en man och en kvinna på en soffa på julafton och öppnar en julklapp
Publicerad 2020-11-11 Senast uppdaterad 2023-09-19

Svenskarnas julshopping på nätet ökar kraftigt, men det finns stor potential för ökad julklappshandel. Den senaste undersökningen från Bring Research visar att 59% köpte julklappar på nätet under 2022. Men det är fortfarande många som väljer att handla sina julklappar i fysiska butiker. För att öka julklappsförsäljningen måste nätbutikerna förstå och se till kundernas behov, både hos de som redan handlar på nätet och de som bara handlar i fysiska butiker. 

De som väljer att handla i nätbutiker gör det för att spara tid och pengar, och slippa stress och köer/trängsel. 53% av kunderna genomförde sina köp i en webbutik de inte handlat i tidigare, vilket är mer än dubbelt så många som vid vanliga köp på nätet. Synlighet och tillit är viktigt för att få nya kunder att handla i din webbutik.

Två händer knyter ett band på en julklapp
Svenskarnas julshopping ökar kraftigt på nätet, men det finns stor potential för ökad julklappshandel.
 

Trygg och bekväm shopping avgör

För dessa nya kunder är det även viktigt att ge relevant information genom hela köpprocessen och därigenom skapa trygghet. Vid julhandeln är dessutom information om att paketet kommer fram i tid samt retur- och bytesmöjligheter viktigare än under resten av året.

Dessa 5 tips stärker din konkurrenskraft under julhandeln:

  1. Förläng julhandeln

    Var tydlig med vilka datum som gäller så tidigt som möjligt. Ett annat sätt att förlänga handeln veckorna innan julafton är att tillfälligt erbjuda snabba leveranssätt. Det största hindret för att handla på nätet inför jul är att man är orolig över att inte få sitt paket i tid.

  2. Låt kunden bestämma var, när och hur de ska få sin leverans

    När tiden är knapp i december kan bekväma och flexibla leveransalternativ vara avgörande. 63% av de svenska nätkunderna vill ha möjlighet att få sina julklappar levererade snabbt, och 43% vill gärna få erbjudande om hemleverans. Är kunden osäker på om paketet hinner fram i tid kan det leda till avbrutna köp, så var därför tydlig med alla leveranstider. 

  3. Konkurrera med bra retur- och bytesfrister

    Bra retur- och bytesmöjligheter är viktigt vid köp av julklappar. 69% tycker att möjligheten till att få byta är en viktig faktor vid köp. Många kunder anser att det är enklare att byta sin julklapp i en fysisk butik än i en webbutik. Ge dina kunder möjligheten att genomföra ett byte utan att behöva involvera den som köpte julklappen. Tydlig och synlig information tidigt och genom hela köpprocessen, en förifylld returetikett och emballage som fungerar att skicka tillbaka, har stor betydelse.

  4. Locka till fler köp

    De flesta köpen sker planerat, men långt ifrån alla. Trigga till ytterligare köp när kunden redan är i webbutiken genom att visa på relevanta tillbehör eller kompletterande varor. Ge dina kunder anledning att återvända till just din webbutik för att handla mer

  5. Passa på att bygga lojalitet

    Skapa lojalitet genom att ge en god upplevelse genom hela köpet. Det kan du dra nytta av under hela året! Bra erbjudanden, att det är enkelt samt snabba leveranser är de viktigaste faktorerna för återkommande kunder. 

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din webbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?

Dela artikel