5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet fortsätter att växa men för att få fler att handla julklappar på nätet måste du känna till vad som triggar kundernas köpbeteende på nätet. De som förra året valde att köpa julklappar på nätet gjorde det för att spara tid och, och slippa köer. Hur förbereder du bäst din nätbutik inför årets julhandel?

Svenskarnas julshopping på nätet ökar kraftigt, men det finns stor potential för ökad julklappshandel på nätet. Vår senaste e-handelsrapport, Bring Research, visar att drygt 60% köpte julklappar på nätet under 2019. Men det är fortfarande många som väljer att handla sina julklappar i fysiska butiker. För att öka julklappsförsäljningen måste nätbutikerna förstå och se till kundernas behov, både hos de som redan handlar på nätet och de som bara handlar i fysiska butiker. 

De som väljer att handla i nätbutiker gör det för att spara tid och pengar, och slippa stress och köer/trängsel, vilket är ännu mer aktuellt idag med den pågående coronapandemin. 45% av de svenska nätkunderna genomförde sina köp i en nätbutik de inte handlat i tidigare, vilket är mer än dubbelt så många som vid vanliga nätköp. Synlighet och tillit är viktigt för att få nya kunder i din nätbutik att handla. 

Julklapp
Trygghet under julhandeln är viktigt för kunderna

Trygg och bekväm shopping avgör

För dessa nya kunder är det även viktigt att ge relevant information genom hela köpprocessen och därigenom bygga trygghet. Vid julhandeln är dessutom information om att paketet kommer fram i tid samt retur- och bytesmöjligheter viktigare än under resten av året.

Dessa 5 tips stärker din konkurrenskraft under julhandeln:

  1. Förläng julhandeln

    Var tydlig med vilka datum som gäller så tidigt som möjligt. Ett annat sätt att förlänga handeln veckorna innan julafton är att tillfälligt erbjuda snabba leveranssätt. Det största hindret för att näthandla till jul är att man är orolig över att inte få sitt paket i tid. 

  2. Låt kunden bestämma var, när och hur de ska få sin leverans

    När tiden är knapp i december kan bekväma och flexibla leveransalternativ vara avgörande. 7 av 10 svenska nätkunder vill ha möjlighet att få sina julklappar levererade snabbt. Är kunden osäker på om paketet hinner fram i tid kan det leda till avbrutna köp, så var därför tydlig med alla tidsfrister. 

  3. Konkurrera med retur- och bytesfrister

    Utökade tidsfrister för byten och returer är viktigt. Så många som 72% av kunderna menar att detta är viktigt när de väljer nätbutik. Tydlig och väl synlig information tidigt och genom hela köpsprocessen, en förifylld returetikett och emballage som fungerar att skicka tillbaka i har betydelse.  

  4. Locka till fler köp

    De flesta köpen sker planerat, men långt ifrån alla. Trigga till ytterligare köp när kunden redan är i butiken genom att visa på relevanta tillbehör eller kompletterande varor. Ge dina kunder anledning att återvända till just din butik för att handla mer. 

  5. Passa på att bygga lojalitet

    Skapa lojalitet genom att ge en god upplevelse genom hela köpet. Det kan du dra nytta av under hela året! Bra erbjudanden, att det är enkelt samt snabba leveranser är de viktigaste faktorerna för återkommande kunder. 

Vill du få fler råd om hur du kan förbereda dig för årets julhandel?

Vi hoppas att vår senaste e-handelsrapport "Så vinner du julhandeln på nätet" från Bring Research kan inspirera dig till att vinna de digitala kunderna i julrushen.

Share Article