API – för smidigare integrationer

API står för Application Programming Interface och är ett mjukvarugränssnitt som gör att två olika applikationer kan kommunicera med varandra.

Illustration som visar två bärbara datorer som pratar med varandra.

 

API-lösningar möjliggör smarta och automatiserade sätt att tillåta olika applikationer och affärssystem att kommunicera med varandra. API:er är designade för att vara mer flexibla och lättare att integrera än äldre kommunikationsstandarder som EDI. API säkerställer att både ditt företag och dina kunder får ett mer integrerat och sömlöst flöde av information.

API:er gör din webbutik bättre

För att ge dina kunder en bättre köpupplevelse i webbutiken är olika API:er vägen att gå. Det ger dig möjligheten att integrera med otaliga tredjepartstjänster som kan förbättra användarupplevelsen och öka försäljningen.

Några av de områden där du kan länka webbutiken till tredjepartstjänster är:

  • olika betalningslösningar och finanstjänster
  • val av leveransalternativ och leverantörer
  • länkar till sociala medieplattformar
  • realtidsinformation om lagerstatus

Vill du ha våra API:er i din webbutik?

Flera webbutikslösningar levererar standardmoduler med våra API:er

Se en översikt här

5 goda skäl för att använda API:

  1. Du bestämmer själv när du vill hämta informationen, som alltid är aktuell.
  2. Det skapar en bättre kundupplevelse, speciellt för dig som driver en webbutik.
  3. Du får full överblick över dina beställningar och kostnader, rakt in i ditt system. Du behöver inte logga in i något av våra system.
  4. Det är gratis att använda våra API:er.
  5. Vägen från order till leveransstatus är mycket snabbare.

Du bestämmer själv hur du vill använda systemet, men det är bra att komma ihåg att API även kan användas tillsammans med EDI. Systemen utesluter inte varandra, utan kommer snarare att stärka ditt företag på tvärs av dina tjänster. En typ av tjänst som du bör kombinera med boknings-EDI är Pickup Point API. Dina kunder kommer då att få flera utlämningsställen att välja mellan genom din lösning. När de väljer sitt utlämningsställe skickar du denna information till din boknings-EDI som kommer till oss.

Här är några av de olika API-lösningar som vi erbjuder:

Shipping Guide API

  • Kunderna väljer själva hur de vill ta emot paketen.

Med Shipping Guide API kan dina kunder enkelt se tillgängliga leveransalternativ och välja det som passar dem bäst baserat på leveranstid, leveransadress och pris.

Om din kund redan håller på att lägga en beställning i din webbutik kommer vår Shipping Guide att skapa en bättre kundresa när din kund möts av flera leveransalternativ. Det ökar också chansen för ett genomfört köp.

Pickup Point API

  • Kunderna väljer själva var de ska hämta paketen.

Med Pickup Point API kan dina kunder välja vilket utlämningsställe som passar dem bäst för att hämta ut sina paket. När dina kunder är mitt uppe i ett köp rekommenderar vi att du möter dem under kundresan genom att erbjuda en lista med utlämningsställen att välja mellan, baserat på kundens adress.

Detta är praktiskt för dina kunder och skapar försäljning för dig.

Booking

  • Enklare beställning och enklare hantering av etiketter.

Med vårt Shipment API eller Booking API kan du beställa frakt direkt från ditt beställningssystem. Du kan skriva ut fraktetiketter som PDF, om du är registrerad i Mybring. Det innebär att så fort din kund beställer i din webbutik så registreras detta direkt hos oss.

Vägen från beställningsögonblicket till försändelsens status sker på ett smidigare och mer effektivt sätt än om du hade gjort det manuellt i Mybring. Du sparar tid, som du kan lägga på annat.

För utvecklare

Har du en egen utvecklare, eller anlitar du andra för den kompetensen? Du hittar all information som behövs för att integrera med våra system på vår webbplats för utvecklare.

Teknisk information