På fossilfritt drivmedel till 6 miljoner svenskar

På fossilfritt drivmedel till 6 miljoner svenskar

Bränslepriserna skenar men vår omställning till fossilfritt fortsätter. Att vi nu levererar med HVO till 6 miljoner svenskar är en stark prestation, anser hållbarhetschef Catherine Löfquist.

HVO-tanking av Bring-bil
Publicerad 2023-02-22 Senast uppdaterad 2024-03-15
Written by Nina Danielson-Kienast/Viktor Ginner

Priserna på drivmedel har stuckit iväg ordentligt och inte minst på HVO. Bring Sverige har dock stått fast vid sin strategi. Resultatet är att vi numera kan leverera med fossilfri HVO till 6 miljoner svenskar.

Detta innebär ett relativt stort steg. Så sent som för ett halvår sedan låg siffran på 5,2 miljoner invånare men allt fler orter har nu ställt om samtidigt som exempelvis Jönköping och Örebro ökat andelen HVO.

En bra prestation

Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring, tycker att utökningen är en bra prestation.

– Vår plan var att det här skulle gå ännu snabbare men med tanke på den kraftigt ökade prisskillnaden mellan diesel och HVO har vi gjort framsteg, säger Catherine Löfquist.

Hon berättar att HVO var ungefär 50 öre dyrare än diesel när Bring påbörjade omställningen. Just nu skiljer det nästan fyra kronor.

Bringbud-fyller-på-HVO
Vi jobbar kontinuerligt med att minska belastningen på miljön. Sedan 2012 har Posten Norge-koncernen, som Bring tillhör, lyckats minska sina koldioxidutsläpp med 62 procent.

Våra miljömål

Bring har som ambition att bli elektriska på paketleveranser med lätt lastbil i hela Sverige under 2027. Vi har en tydlig plan för att nå detta:

  • 50% av paketleveranserna med lätt lastbil ska vara eldrivna i Stockholm, Göteborg och Malmö år 2024.
  • 100% av paketleveranserna med lätt lastbil ska vara eldrivna Göteborg och Malmö år 2025.
  • 100% av paketleveranserna med lätt lastbil ska vara eldrivna i hela Sverige år 2027 (alla orter, inte bara egna).

Dessutom behåller vi samma andel HVO som idag på last mile, samtidigt som vi ökar fokus på fossilfria korridorer med HVO i linjetrafiken.

Dela artikel