Praktiska julklappar under granen i år

Ny undersökning visar: praktiska julklappar under granen i år

När svenskarna har mindre pengar att röra sig med är det praktiska julklappar som gäller. Det visar en ny undersökning som IPSOS har genomfört på uppdrag av Bring. Nästan hälften (44 %) kommer spendera lika mycket pengar på julklappar i år som förra året.

Äldre man sitter med familjen och öppnar sin julklapp.

Nästan varannan svensk håller sig till samma summa pengar att lägga på julklappar i år, och 37 procent av svenskarna kommer minska summan något. Enbart fem procent av svenskarna ska öka summan de köper julklappar för i år. Och det är dubbelt så många män (7 %) som kvinnor (3 %) som planerar att lägga mer pengar på årets julklappar.

Majoriteten (53 %) uppger att det framförallt är praktiska klappar som kommer ligga under granen i år. En av fem (21 %) satsar på upplevelser - och nästan lika många (18 %) ger helst bort pengar eller presentkort.

Hushållsekonomin

När ekonomin blir mer ansträngd blir vi tvungna att prioritera. Att köpa praktiska klappar som kommer till användning är ett smart förhållningssätt. Ett annat sätt att spara pengar är att handla när det är rabatt. Många kommer antagligen passa på att köpa sina julklappar redan under Black Week för att komma billigare undan. För nätbutikerna handlar det om att vara så relevant som möjligt och eventuellt erbjuda rabatter under till exempel Black Friday. Nätbutikerna kan också satsa på att lyfta fram de praktiska julklapparna även efter Black Week för att tillgodose kundernas behov ända fram till jul.

När du tänker på årets julshopping, kommer du att:

  • Spendera lika mycket pengar på julklappar i år som förra året: 44 %
  • Spendera lite mer pengar på julklappar i år jämfört med förra året: 5 %
  • Spendera lite mindre pengar på julklappar i år jämfört med förra året: 37 %
  • Jag kommer inte att köpa några julklappar i år: 7 %

Vilket påstående passar bäst för den typ av gåvor som du funderar på att ge bort i år?

  • Det blir mest praktiska saker som vi behöver ändå som kläder/skor/utrustning/inredning: 53 %
  • Upplevelser, konsert/teaterbiljetter, resor, restaurangbesök: 21 %
  • Ger helst bort pengar eller presentkort: 18 %
  • Lite dyrare presenter, exklusiva produkter som smycken och märkesprodukter: 6 %

Undersökningen genomfördes vecka 39/40 i samarbete med IPSOS. Minst 500 personer har svarat på respektive fråga.

Vill du läsa fler insikter om konsumenterna på nätet?

Bring Research presenterar artiklar och rapporter som hjälper dig att komma närmare dina kunder. Våra återkommande undersökningar ger både dig och oss en bättre förståelse för vad som är viktigt för dina kunder.

Dela artikel