5 tips för en lyckad integration

5 tips för en lyckad integration

Integration och vad som krävs för detta kan för många kännas svårt och otydligt. För vår fulfilmentlösning Shelfless har vi gjort hundratals olika integrationer. Därför har vi bett våra integrationsexperter dela med sig av sina fem bästa tips för en lyckad integration.

1. Kartlägg behoven

Börja med att göra en tydlig kartläggning av vilka behov, krav och önskemål som finns internt för att din nätbutiks alla avdelningar ska fungera och ta därefter fram vilken funktionalitet du är ute efter.

2. Se över tidsplanen

Det är bra att redan från början se till att det ska finns tid till att se över hela funktionaliteten, och få med alla behov, krav och önskemål. Om det är så att tid inte finns är alternativet att avvakta eller tvingas sätta upp en prioriteringslista med must-haves och good-to-haves.

3. Sträva efter att affärssystemet är spindeln i nätet

För en lyckad integration är det alltid en fördel om vi kan koppla ihop vårt WMS (Warehouse Management System) direkt med ditt affärssystem (ERP). Om vi håller ditt affärssystem som spindeln i nätet kan du därifrån integrera in din nätbutik eller andra system som behöver kommunicera med affärssystemet. Detta är alltid bättre än att vi gör flera integrationer med flera olika system. Det bidrar också till en smidigare och snabbare lösning som flyter på enklare och skapar mindre problem.

4. Är du osäker på din arkitektur, fråga oss

Med en egen IT-avdelning arbetar vi dagligen med utveckling av vårt egenutvecklade WMS, kundportal och våra integrationer. Vi har stor erfarenhet och kunskap inom att hitta lösningar för dig, så är du osäker på hur det ser ut för just dig och din nätbutik hjälper vi gärna till. Du behöver inte uppfinna hjulet själv innan du har varit i kontakt med oss.

5. Förarbete med tester innan vi går live

Innan allt är klart vill vi säkerställa att allt går så bra som det var tänkt. Detta gör vi genom en mängd tester. I tidsplanen finns utrymme till att upptäcka och lösa eventuella problem. Det är i alla lägen bättre att göra detta innan vi går live för att användarupplevelsen ska bli så bra som möjligt, både för dig och för dina kunder.


Läs mer om integrationer, vårt WMS och kundportal här.

Har du några frågor eller funderingar?

Kontakta oss gärna så kan vi svara på alla frågor och/eller funderingar som du har.

Share Article