5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

Julhandeln på nätet fortsätter att växa men för att få fler att handla julklappar på nätet måste du känna till vad som triggar kundernas köpbeteende på nätet. De som förra året valde att köpa julklappar på nätet gjorde det för att spara tid, slippa köer och spara pengar. Hur förbereder du bäst din nätbutik inför årets julhandel?

Svenskarnas julshopping på nätet ökar kraftigt, men det finns stor potential för ökad julklappshandel på nätet. Vår senaste undersökning från Bring Research visar att drygt 50% köpte julklappar på nätet under 2018 men det är få som köper alla sina julklappar där. Många väljer att bara handla i fysiska butiker och endast 3 av 10 svenskar handlade mer än 75% av sina julklappar på nätet. För att öka julklappsförsäljningen måste nätbutikerna förstå kundernas behov, både hos de som redan handlar på nätet och de som bara handlar i fysiska butiker.

De som väljer nätbutiker gör det för att spara tid, slippa stress, köer och spara pengar. 43% av de svenska nätkunderna genomför sina köp i en nätbutik de inte handlat i tidigare, vilket är mer än dubbelt så många som vid vanliga nätköp. Synlighet och tillit är viktigt för att få nya kunder i din nätbutik att handla.

Trygg och bekväm shopping avgör

För dessa nya kunder är det även viktigt att ge relevant information genom hela köpprocessen och därigenom bygga trygghet. Vid julhandeln är dessutom information om att paketet kommer fram i tid samt retur- och bytesmöjligheter viktigare än under resten av året.

Undersökningen visar även att man väljer nätet för att det upplevs som bekvämt. Det är därmed en konkurrensfaktor mellan nätbutikerna i Sverige.

5 tips: Så förbereder du din nätbutik inför julhandeln

  • Förläng julhandeln

Var tydlig med vilka datum som gäller redan i november. Ett annat sätt att förlänga handeln veckorna innan julafton är att tillfälligt erbjuda snabba leveranssätt. Det största hindret för att näthandla till jul är att man är orolig för att inte få sitt paket i tid.

  • Låt kunden bestämma var och när de ska få sin leverans

När tiden är knapp i december, kan bekväma leveransalternativ vara avgörande. Över 65% av nätkunderna i Norden vill få julklapparna levererade snabbt. Är kunden osäker på om paketet hinner fram i tid kan det leda till avbrutna köp, så var därför tydlig med alla tidsfrister.

  • Konkurrera med returer

Tydlig och väl synlig information, färdig returetikett och emballage som fungerar att skicka tillbaka i har betydelse. Kostnader påverkar givetvis också.

  • Locka till fler köp

De flesta köp sker planerat, men långt ifrån alla. Trigga till ytterligare köp när kunden redan är i butiken, genom att visa på relevanta tillbehör eller kompletterande varor. Ge dina kunder anledning att återvända till just din butik för att handla mer.

  • Passa på att bygga lojalitet

Skapa lojalitet genom att ge en god upplevelse genom hela köpet. Det kan du dra nytta av under hela året! Bra erbjudanden, att det är enkelt samt snabba leveranser är de viktigaste faktorerna för att återkomma.


Share Article