Tips på bra kundservice under Black Friday och jul

Bra kundservice - de största utmaningarna för webbutiker under Black Friday & jul

Black Friday och jul närmar sig med stormsteg. För nästan alla webbutiker är detta årets mest hektiska period som ofta kallas för högsäsongen – tiden på året då alla, även paketleverantörer och transportföretag, måste leva upp till de höga kraven från kunder och konsumenter.

En medarbetare på Bring kundservice står framför en dator med ett headset på huvudet

Så, hur gör du för att säkerställa en effektiv och sömlös leveransupplevelse i din webbutik? Här ger vi dig värdefulla tips på hur du kan hantera hektiska perioder med högt tryck genom att jobba proaktivt, ha rätt rutiner på plats och fokusera på kundservice.

Vi har här tagit hjälp av våra mest erfarna medarbetare för att samla information om hur du smartare kan hantera Black Friday och julen.

1. Tydlig kommunikation – en nyckel till framgång

Konsumenternas första kontakt med din webbutik spelar en viktig roll när det gäller att hantera deras förväntningar. Se därför till att dina kunder har en tydlig uppfattning om hur lång tid det tar att få ett paket levererat och förklara leveransprocessen på ett enkelt och transparent sätt. Detta minskar inte bara oron för att paketet inte ska komma fram i tid, utan bygger också förtroende och professionalitet.

2. Säkerställ bra paketering

För att undvika problem i leveransprocessen är det viktigt att packa varor och produkter väl innan du skickar paketen. Se till att dina förpackningar uppfyller de standarder som krävs för att förhindra skador under transporten. Detta kommer i slutändan att resultera i en mer sömlös leveransupplevelse för dina kunder.

3. Nyttja våra självbetjäningslösningar

Vi erbjuder smidiga självbetjäningslösningar, inklusive en spårningsapp och en chattbot som ger snabb och effektiv hjälp. Vi rekommenderar därför dig att påminna dina kunder om att använda dessa verktyg och att hålla sig informerade om var deras paket befinner sig – ett proaktivt tillvägagångssätt för att minska antalet kundförfrågningar under högsäsong.

4. Håll koll på avvikelser

Du, och dina kunder, bör kontrollera spårningslänkar och vår webbplats gällande eventuella avbrott i tjänster eller uppdateringar. Genom att ha beredskapsplaner på plats och vara medveten om potentiella störningar kan du kommunicera förseningar till dina kunder.

Vanliga utmaningar under Black Friday och jul

Korrekta adresser

Se till att kundens adress är korrekt angiven för att undvika felaktiga leveranser. Ett enkelt misstag i adressen kan orsaka stora förseningar och frustration för kunden.

Tydlig kommunikation

Kommunicera tydligt med dina kunder om när de kan förvänta sig att deras paket kommer fram. En väldefinierad leveranstid kan minska antalet kundförfrågningar och klagomål.

Spårning

Uppmuntra dina kunder att använda våra spårningstjänster för realtidsuppdateringar om sina paket. Spårningsinformation ger dina kunder mer kontroll och minskar oro och frustration kring leveranser.

Kontinuerlig kommunikation

Uppdatera kontinuerligt dina kunder om det sker förändringar i leveransstatusen. Transparens kring vald leveransmetod är avgörande för att skapa och leva upp till förväntningarna.

Ökat tålamod

Under högsäsong kan det ofta uppstå förseningar. Det kan därför vara bra att be dina kunder om att ha mer tålamod och förståelse än vanligt. Under hektiska tider behöver leveransföretag (som till exempel Bring) ofta anställa extra personal för att hantera den ökade arbetsbelastningen.

Dokumentation

I händelse av skada eller förlust, instruera dina kunder att ta bilder och dokumentera allt. Dokumentation, även kvitton, är nödvändig för att kunna reklamera och förhandla vid en incident. Att vara transparent med detta ökar både förtroende och kundnöjdhet.

Kundservice FAQs

"Var är mitt paket?"

Detta är den vanligaste frågan. Uppmuntra därför kunderna att använda spårningsverktyget, men försäkra dem också om att du finns där för att hjälpa till om det uppstår problem.

"När lämnades paketet in?"

Om paketets spårningsinformation inte finns tillgänglig uppstår ofta denna fråga. Se till att kunderna har tillgång till all nödvändig information, spårningslänk och att kundtjänsten kan hjälpa dem direkt vid behov.

“Har paketet lämnats någon annanstans?"

Om kunderna misstänker att deras paket kan ha levererats till fel plats eller adress bör du försäkra dem om att du undersöker saken och ger dem uppdateringar så snart som möjligt.

"Har paketet fastnat i tullen?"

I vissa fall kan internationella försändelser och paket bli försenade på grund av tullen. Informera kunderna om möjligheten till tullklarering och försäkra dem om att du kommer att övervaka situationen och återkomma om det uppstår några problem.

"2 dagar efter förfallodagen måste paketet efterfrågas"

Förklara för kunderna att om deras paket inte har kommit fram två dagar efter förfallodagen ska de kontakta din kundtjänst för att initiera en förfrågan eller begäran. Ge tydliga instruktioner om hur de ska gå tillväga.

"Du måste be dina kunder att ha tålamod när de är i kassan"

Förtydliga för dina kunder att kassan under högsäsong kan vara långsammare än vanligt. Informera dessutom kunderna om eventuella förseningar och att ha mer tålamod under hektiska perioder som Black Friday och jul. Transparens är viktigt för kunders förväntningar.

"Kommer paketet att komma fram i tid?"

Försäkra kunderna om att ditt team arbetar hårt för att se till att alla paket levereras i tid. Det är däremot viktigt att påminn dem om att oväntade förseningar kan uppstå och att det är viktigt att vara ute i god tid för att öka sannolikheten för leverans i tid.

Viktiga saker att komma ihåg

Att strukturera upp sin webbutik inför högsäsong, såsom Black Friday och jul, kan vara en stor och överväldigande uppgift, men med rätt strategier och proaktiv kundservice kan du ge dina kunder en sömlös och problemfri leveransupplevelse. 

Genom att följa råden i den här artikeln och samarbeta med en professionell partner, såsom Bring, kan du se till att din webbutik presterar bättre än dina konkurrenter. Det här leder i slutändan till både nöjdare kunder och ökad varumärkeskännedom.

Vill du få fler hjälpsamma tips och råd?

Läs mer om hur du förbereder dig inför Black Friday och jul.

Dela artikel