Pall till företag

När ditt företag behöver skicka standardpallar till andra företag i Sverige, inom Norden eller till andra länder i Europa.

  • Vi levererar i Sverige, inom Norden eller till resten av Europa
  • Pallar upp till 750 kg
  • Vi levererar inom 1-3 arbetsdagar i Sverige och Norden
  • Idag får 6 miljoner invånare i Sverige sina paket levererade med el, HVO eller biogas

När din försändelse är för stor för att skickas som paket, så kan du använda vår palltjänst. Tjänsten är ett bra komplement för dig som nyttjar Bring Parcels pakettjänster, och är främst avsedd för lägre kvantitet av enskilda standardpallar, dvs. EUR-pall.

Vi hämtar pallarna vid ytterdörr eller port, och levererar till dörr/port eller varumottagning/lastkaj hos din kund. Fördelarna med pallar är bland annat att varor som staplas och placeras på pallar är bättre skyddade mot skador än lösa förpackningar. Pallen får maximalt väga 750 kg och vi levererar den inom 1-3 arbetsdagar i Sverige och Norden. Din sändning är spårningsbar.

Som en riktlinje bör en sändning med tjänsten inte överstiga 3 pallar per sändningstillfälle, 750 kg per pall. För att skicka gods som är tyngre eller för stort för en EU-pall, besök vår gods-sida för fler tjänster.

Vill du kunna erbjuda dina kunder en mer exakt tidpunkt av förväntad leverans? Med Estimerad ankomsttid (ETA) får dina kunder mer exakt information om det förväntade leveranstillfället direkt då de lägger sin beställning. Läs mer om ETA här.

Vi erbjuder även en kostnadsfri tilläggstjänst som innebär att dina mottagare själva kan beställa att leveransen ska levereras utan signering. Läs mer om Mottagarstyrd Flex Delivery här.

Ett Bringbud drar en palldragare med paket till ett företag

Hur stort och tungt?

Vikt och mått.

Max vikt per pall: 750 kg

Sändningen bör inte överstiga mer än 3 pallar per sändning.

Max mått: längd 120 cm, bredd 80 cm, höjd 180 cm

Varorna måste vara inplastade och väl säkrade på en standardpall (mått, se ovan). Vi skickar dina pallar till mottagare i hela Sverige och Norden, och levererar till en ramp eller dörr.

Se våra villkor

    Så går du tillväga

  1. 1

    Packning och emballering

    Packa varorna på ett säkert sätt, med stötdämpande material och korrekt yttre emballage. Fler bra tips om hur man packar och märker finns här.

  2. 2

    Beställning och upphämtning

    Beställ leveransen direkt i Mybring, via API, EDI eller i ditt TA-system. Godset hämtar på ett bestämt ställe, t.ex. på en godsmottagning.

  3. 3

    Under transport

    Med vår spårningstjänst kan du följa din leverans längs vägen. Leveranstiden är 1 dag till stora delar av landet. Du hittar tidpunkten för din leverans i Mybring.

  4. 4

    Leverans och mottagning

    Mottagaren får leveransen till dörren under arbetstid, måndag till fredag.

  5. 5

    Eventuell retur

    Om dina företagskunder behöver göra en retur erbjuder vi tjänsten Retur av pall från företag.

Tilläggstjänster

  • Med dessa två tilläggstjänster kan du även skicka pallar med andra mått än de standardmått som gäller för Business Pallet. Du kan skicka dina halv- och kvartspallar till mottagare i Sverige, Danmark och Finland. Till Norge är det endast möjligt att skicka halvpallar.

    Mått och vikt per pall

    1/2 Pallet - Maxmått: Längd 80 cm, bredd 60 cm och höjd 150 cm (inklusive emballage och pallens höjd).
    Vikt max 400 kg per pall (inklusive emballage och pallens vikt)

    1/4 Pallet - Maxmått: Längd 60 cm, bredd 40 cm och höjd 120 cm (inklusive emballage och pallens höjd).
    Vikt max 200 kg per pall (inklusive emballage och pallens vikt).

  • Paket
    Chauffören bär in paketet till valfri anvisad plats inne hos din mottagare, exempelvis till ett förråd eller skrivbord.

    Pall
    Vid leverans av pall så splittas pallen upp och varje enskilt paket bärs in till den anvisade platsen. Om mottagaren önskar så kan chauffören ta med sig tompallen efter inbärningen.

  • Ibland är det skönt med extra trygghet om något skulle hända med paketet på väg till mottagaren. Med Brings tilläggsförsäkring Cargo Insurance får du möjlighet till full ersättning vid eventuell skada eller förlust. Läs mer om försäkringen här

  • Chauffören aviserar din mottagare via telefon 30 minuter innan förväntad leverans. Passar dig som har mottagare som inte alltid är på plats på kontoret eller arbetsplatsen.

  • Paketet levereras även om ingen är på plats på leveransadressen och kan kvittera. Paketet ställs utanför mottagarens dörr, eller på annan angiven plats i anslutning till leveransadressen. Chauffören tar ett foto av paketet vid leverans.

  • Denna tilläggstjänst ger dig möjlighet att via sms och/eller e-mail meddela dina mottagare att paket är på väg samt datum och plats för leverans. Meddelandet innebär att mottagaren snabbare får information om att paketet är levererat till servicekontoret och därmed kan mottagaren hämta sin försändelse utan fördröjning. I de fall då paketet levereras till mottagens dörr, anger meddelandet när leverans kommer att ske till mottagarens adress. Mottagarna kan därmed lättare planera sina aktiviteter i samband med leveransen.

    Du beställer tjänsten enkelt genom att välja tilläggstjänsten i Mybring eller annat EDI-stött TA-system. Genom att du anger mottagarens mobilnummer och/eller e-mail, skickar vi ett sms/e-mail istället för en traditionell brevavisering.

    För paket och pall till företag skickas meddelandet den dag då paketet har ankommit till terminalen och ska köras ut.

    eAdvising är en tilläggstjänst för våra lösningar:

    • Business Parcel, DK & NO
    • Business Parcel Bulk, DK & NO
    • Business Pallet, DK
    • Express Nordic 09:00 Bulk NO
    • PickUp Parcel, FI, DK, NO & SE
    • PickUp Parcel Bulk, DK, SE, NO & FI
    • Home Delivery Parcel SE, NO & FI
  • När du använder den här tjänsten så skickar du informationen i din handelsfaktura i en fil när försändelsen blir hämtad hos dig. EDI-filen skickas vidare till Norge så att varorna kan förtullas så fort de ankommer till Oslo. Därifrån skickas de sedan snabbt ut till dina mottagare, oavsett var de befinner sig i Norge.

    För att kunna använda tjänsten krävs att du skickar förtullningsinformationen via EDI. Du måste använda ett av de filformat för EDI-överföring som Bring Parcels erbjuder. Tjänsten är mest kostnadseffektiv för dig som skickar fler än 50 varugrupper per försändelse. Papperskopior av handelsfakturan eller annan nödvändig tulldokumentation måste alltid bifogas den fysiska försändelsen. Vid avvikelser från de riktlinjer som avtalats, tillkommer avvikelsekostnader enligt avtal. För ytterligare information om tjänsten Customs Clearance Information via EDI, kontakta din säljare.

  • Ad Hoc Pickup är en tilläggstjänst som kan användas av dina kunder utan ett avtal om fast upphämtning eller när de saknar en returetikett till sina returförsändelse.

    Din returförsändelse hämtas redan dagen efter beställning av upphämtning om beställningen läggs innan kl. 13.00. Ad Hoc Pickup är en tilläggstjänst som kan användas av dina norska, svenska, danska och finska kunder för retur inom Norden (exkl. Island).

    Tilläggstjänsten Ad Hoc Pickup har ett fast pris och kan kombineras med produkterna:

    • Business Parcel Return
    • Business Parcel Bulk Return
    • Business Pallet Return

    Tala med din säljkontakt, så får du Ad Hoc Pickup i ditt avtal och närmare instruktioner.

    Instruktioner om hur man snabbt och enkelt bokar en Ad Hoc Pickup kan bifogas dina försändelser eller skickas separat till dina mottagare.