Hur returnerar jag

Hur returnerar jag ett paket?

Du vet när du har köpt något online och sen ångrar dig? No stress, no drama, vi guidar dig genom våra olika returalternativ!

Publicerad 2023-03-07 Senast uppdaterad 2024-02-21

I de bästa av världar vore det toppen med exakt noll returer i omlopp. Planeten skulle må bra och du skulle slippa allt onödigt meck. Men riktigt så ser verkligheten inte ut. Självklart tycker vi att onödiga returer ska undvikas, men det finns tillfällen då det blir fel ändå. Som till exempel de där skorna som var i rätt storlek, men som ändå inte kändes bra på. Eller hörlurarna, som trots topprecensioner inte uppfyllde dina krav på ljudkvalitet. Vad gör vi åt dem?

Vi returnerar sakerna till nätbutiken såklart. Svårare än så är det faktiskt inte. Även om det krävs en gnutta ansträngning av dig, som att klistra på en returlabel och ta dig till närmaste Bringombud. Eller ta en liten promenix till en av våra paketboxar och lämna paketet där. Eller kanske boka en retur hem till dig, om det rör sig om ett paket på över 20 kilo.

Läser du detta som företag?

Erbjuda våra returtjänster till dina kunder

Returer via ombud

Oftast när du köper något i en nätbutik medföljer en returlabel som du alltså fäster på paketet som ska returneras. Om det inte följt med en sådan label, behöver du kontakta nätbutiken du köpte varan ifrån, eller skriva ut en själv.

Använd gärna samma förpackning som varan levererades i. På så vis sparar du på miljön och garanterar att det du skickar tillbaka är väl skyddat. Sedan är det bara att knalla in på ett Bringombud och be om att få returnera paketet. Du kommer då få en kvittering i form av ett sms eller mail och vi kommer sedan och hämtar upp paketet på ombudet.

Retur_PMM_67372_Foto_Aksel_Jermstad.jpg
När du lämnar en retur på ett Bringombud får du ett sms eller mail som kvittering.

Retur i paketbox

Du kan boka en retur från en av alla våra Bring paketboxar. Det du behöver är en returlabel och Bring Paketbox-appen. Våra chaufförer tar ut returerna varje dag, innan de fyller på med nya paket.

hämta_och_lämna_i_paketbox.jpg
Returnera utan krångel från din närmsta paketbox.

Så här returnerar du via en paketbox:

  • Logga in på Bring Paketbox-appen
  • Tryck på länken "Lämna" och sedan på "Skicka returpaket"
  • Skanna din returetikett som du satt fast på ditt paket
  • Du får nu välja storlek på lucka, baserat på storlek på ditt paket
  • Välj sedan önskad paketbox från en lista
  • Du har sedan två timmar på dig att lämna in paketet i den valda paketboxen
  • När du står redo framför paketboxen trycker du på länken "Lämna av paket"
  • Appen tilldelar dig då en lucka, som öppnas automatiskt
  • Lägg i paketet och stäng igen luckan. Klart!

Retur från hemmet

Ska du returnera en stor grej? Något som är större än 150 cm i längd och väger mer än 20 kg? Det första du då behöver göra är att boka en retur. Det gör du via den nätbutik du köpte produkten från. Sedan kontaktar vi dig för att boka en lämplig tid, då vi ska hämta grejen.

Beroende på vilken tjänst du har bokat kan returen ske i ditt hem eller utomhus – vid trottoaren eller på den plats dit vår bil kan åka som längst. Om returen sker utomhus måste du själv bära ut varan.

Gäller det en utomhusretur, som är megatung – som en soffa eller kanske tvättmaskin? Något som är större än 300 cm och väger mer än 35 kg. Då kan vi lugna dig med att du inte måste bära ut returen själv – vi kommer med muskelkrafter och fixar biffen. Men det du behöver tänka på då är att produkten måste vara skyddad i förpackning, i samma skick som du fick den – och om det gäller en vitvara; avinstallerad, urkopplad, urplockad och/eller tömd.

I vissa fall, som alltid beror på vilken returtjänst nätbutiken använder, kan du först få paketet levererat hem, som du sedan vid en eventuell retur behöver lämna på ombud. Det kan också förekomma tillfällen då du hämtar ut ett paket på ditt ombud, som vid en retur hämtas av vår chaufför, vid din dörr.

Bringchaufför-håller-i-paket
Ibland kan ett paket som hämtats på ett ombud gå i retur genom att en av våra chaufförer hämtar upp vid din dörr.

Reklamationer

Om du efter leverans upptäcker en skada på din vara ska du inom två dagar kontakta nätbutiken du köpte din vara ifrån. Nätbutiken i sin tur reklamerar Bring.

Om vi upptäcker att din vara har fått sig en skada under leveransen noterar vår chaufför detta och meddelar Bring.

Alla skador i hemmet, oavsett när de upptäcks, behöver du anmäla till nätbutiken som i sin tur reklamerar till Bring.

Dela artikel