Så arbetar de kriminella på nätet

Kriminella på nätet är ute efter olika typer av information, ofta användarnamn och lösenord, bank- och kreditkortsuppgifter. De är experter på manipulation och arbetar för att vinna sina offers förtroende. De ändrar sina metoder snabbt och därför är många sådana förfrågningar svåra att upptäcka.

För att vara väl förberedd är det viktigt att förstå de metoder och verktyg som de kriminella använder:

  • De använder e-post, SMS, telefon eller andra kanaler.
  • Det är enkelt att förfalska en e-postadress eller ett telefonnummer.
  • Det är enkelt att förfalska webbplatser.
  • De spelar på känslor: brådska, rädsla, vinst eller fördel.
  • De sätter in kommunikationen i ett sammanhang som kan vara känt, t.ex. information om ett paket

De vill vinna ditt förtroende

Kriminella försöker skapa förfrågningar som verkar övertygande och äkta. Hur lyckas de med det?

De utgår ofta från en situation där det är naturligt att man får en förfrågan. Det kan t.ex. röra sig om försändelser, som paket.

Väldigt många tar emot paket hemma, och som stor aktör på den här marknaden missbrukas Brings varumärke emellanåt. I och med att fler beställer på nätet är det fler och fler som befinner sig i en situation där de väntar på ett paket  – och risken ökar därmed att de kriminella lyckas.

De använder dina digitala spår

När vi använder internet lämnar vi efter oss en rad "digitala spår" som vi inte tänker på. Dessa kan de kriminella få tag på och använda i sina förfrågningar för att skapa förtroende, som till exempel:

  • Din e-postadress och ditt namn.
  • Var du arbetar.
  • Vilka IT-lösningar du använder.
  • Vem din internetleverantör är och vilka tjänster du prenumererar på.
  • Vad du har sökt efter på nätet.

Det finns också exempel där mottagarens lösenord har använts. Att kriminella har fått tag på det är ofta ett resultat av dataangrepp mot legitima webbplatser där de har stulit användarnamn och lösenord.

Dela artikel