Med jämna mellanrum skickas förfalskade e-postmeddelanden och sms där avsändaren utger sig för att vara från Bring. Ofta ser vi att dessa meddelanden ökar i antal kring högtider och semestrar.
Syftet är att lura människor till att ge ut personlig information eller göra betalningar. På så sätt kan du förlora tiotusentals kronor.
Tyvärr är det lite Bring kan göra när någon utger sig för att vara vi. Men några goda råd om hur du säkrar din information och hur du avslöjar att någon försöker lura dig, kan vara ovärderliga.
Mats Lillesund, chef för säkerhetskommunikation på avdelningen för informationssäkerhet på Posten Bring-koncernen, vet väl hur bedragarna fungerar. Här ger han dig sina bästa tips om hur du undviker bedrägerier på nätet:
Stopp. Tänk. Klicka.
Bedrägeri-meddelanden ser ofta väldigt trovärdiga ut. Därför är det viktigt att du alltid är på din vakt och vet vilka varningstecken du ska leta efter.
– Att stanna upp och tänka ett varv ytterligare, är ett av de viktigaste knepen för att undvika att bli lurad. Det är ofta enkelt att förfalska e-postadresser, länkar och telefonnummer, kopiera företagsloggor och liknande så att meddelandet ser äkta ut, säger Mats.
Detta är varningssignalerna
Om du får ett underligt mejl eller sms, finns det några saker som du bör tänka på innan du agerar:
- Vill avsändaren att du gör något?
- Frågar avsändaren om användarnamn, lösenord, kreditkortsuppgifter eller liknande?
- Är meddelandet av akut karaktär – kommer något dåligt hända om du inte gör något? Eller finns någon form av vinst eller fördel för dig?
- Väntar du på den här förfrågan, eller kommer den helt oväntat?
- Kontrollera avsändarens adress och länkar: Om de är okända eller ser konstiga ut finns skäl för misstänksamhet. Men var försiktig: Det är enkelt att förfalska avsändarens adress – så att den skulle se äkta ut är inte alltid ett tecken på att avsändaren är trovärdig.
– Brottslingarna är professionella bedragare, och experter på att lura folk. Blir man lurad ska man inte skämmas för det – men det gäller att ta itu med saken så snabbt som möjligt, säger Mats.
Missbruk av Brings namn och logga
Det finns inget facit på hur ett falskt mejl eller SMS ser ut. Förfrågningar som missbrukar Brings namn eller logo kan handla om spårning, att ett paket är klart att hämtas och att man måste betala en avgift för paketet.
Vi rekommenderar att du följer oss på Facebook där vi publicerar information om pågående bedrägerier.
Tycker du att det rör sig om en tvivelaktig förfrågan kan du bara radera mejlet. Om du har blivit lurad och drabbad har vi några goda råd till dig.