Blomstrande samma-dag-leveranser

Blomstrande samma-dag-leveranser nytt framgångskoncept för Zetas Trädgård

När coronapandemin rullande in över landet våren 2020 ökade oron i lägret på handelsträdgården Zetas. Då föddes tanken om personliga blomsterkassar för hemleverans samma dag. En idé som utvecklades tillsammans med Bring och visade sig bli en kundsuccé.

Kassar med blommor från Zetas trädgård

Zetas prunkande trädgård har funnits i många år och blivit ett välbesökt mål för växt- och trädgårdsälskare. Sedan 20 år tillbaka drivs handelsträdgården av trädgårdsmästaren, författaren och tv-profilen Victoria Skoglund. Kundupplevelse är en av Zetas kännetecken, med fokus på kreativitet, personlighet och hållbarhet. Butiksupplevelsen är en viktig del i konceptet, men sedan ca 5 år tillbaka finns även delar av sortimentet att köpa i Zetas webshop.

Läs mer om våra budtjänster och boka bud

Corona skapade kreativ panik – hur kan kunderna få sina växter på nya sätt?

När restriktionerna i början av år 2020 stramas åt till följd av corona, är det mitt i den viktiga uppstartsäsongen på Zetas. Våren är en av de viktigaste perioderna för handelsträdgården. Då fylls butiken av människor som väntat på att få fräscha upp sina trädgårdar och balkonger med nya färger och grönska.

– När Folkhälsomyndigheten kom med rekommendationerna att alla skulle hålla sig hemma och helt undvika kontakt med andra, såg vi först en helt förlorad säsong framför oss. Vi hade strax dessförinnan öppnat upp, fyllt på i butiken och insåg snabbt att detta kunde få allvarliga konsekvenser för affärerna. Vi anpassade oss, flyttade kassorna och delar av verksamheten ut på gården, men frågade oss också hur vi kunde få hem varorna till våra kunder på andra sätt än vanligt? berättar Victoria Skoglund, VD och grundare av Zetas.

Papperskassar med pelargonplantor
Färdigkomponerade och säsongsanpassade kassar. Foto: Zetas trädgårdar

Det var ur denna kreativa panik, som Victoria kallar det, som idén föddes om att erbjuda färdigkomponerade och säsongsanpassade kassar för hemleverans. De första ”hemkassarna” fylldes med allt från blommor till tomater och matchade balkongkit. Det hela började som en test i mindre skala, där kunden beställde sin kasse på nätet och fick den hemkörd samma dag med taxi i Stockholmsområdet.

Stort intresse för snabba leveranser ökade kraven på Zetas leveranserbjudande 

Intresset för hemkassarna växte snabbt. En god draghjälp var den uppmärksamhet idén fick i sociala medier, där Victoria Skoglund är en känd trädgårdsprofil. Victoria insåg att det skulle bli svårt att skala i volym och lönsamhet om inte leveranserbjudandet utvecklades. Det var då hon fick kontakt med Brings bud- och expressverksamhet.

– Jag såg en möjlighet att kunna utveckla konceptet med kassarna. Våra växter, krukor och inredning ställer höga krav på leveranserna. De är ömtåliga, ofta svåra att paketera och lasta, och vi vill helst slippa stora pallar och emballage. Det flesta av våra kunder är vana vid att besöka butiken, det är en viktig del av köpupplevelsen. De är måna om att välja med omsorg, förväntar sig kvalitet och god service. För oss är det viktigt att kunna möta samma förväntningar när varorna levereras hem.

Brings budbil bakom träd

Diskussionerna med Bring baserades på kundernas önskemål och efterfrågan. När coronarestriktionerna återigen stramades åt under hösten bestämde sig Zetas snabbt för att göra om vårens hemleveranserbjudande i ny, mer skalbar tappning.

– Vi ville kunna leverera på andra tider, erbjuda säkra leveranser och säkerställa en hantering av ömtåliga växter som exempelvis inte tål kyla. För oss var det även viktigt att kunna erbjuda kunderna att handla direkt i webshopen och få leveransen samma kväll eller i helgen – när och på det sätt som passar dem. Jag upplever att kunderna också är villiga att betala för den extra servicen, säger Victoria.

Snabba, precisa budleveranser med personlig touch lagom till julhandeln

Med insikten om att Zetas populära julmarknader, som normalt sätt bär intäkterna i december, inte skulle kunna genomföras fick planerna styras om. Lagom till julhandeln sjösattes samarbetet med Bring: samma-dag-leveranser i Stockholmsområdet för en del av sortimentet. De olika julkassarna, personligt komponerade av Victoria med amaryllis, hyacinter, julrosor och ljuslyktor, blev snabbt en vältajmad och stor succé.

Enkel beställning på nätet, attraktiva leveransalternativ samt möjligheten att kunna följa sin beställning, få leveransbesked via sms och även digital signering är några centrala delar i Zetas och Brings gemensamma leveranslösning. Kort med personliga hälsningar från Zetas och tydlig leveransanvisning gör också att kunden känner sig unik samtidigt som det underlättar för chauffören att veta vart leveransen ska.

Svartvit bild på grundaren av Zetas, Victoria Skoglund
Victoria Skoglund, grundare och VD för Zetas trädgård. Foto: Zetas trädgårdar

Det personliga och kvaliteten är viktigt för oss. Hittills har vi fått väldigt positiv respons. Kunderna uppskattar att varorna levereras i ett så fint skick och att det går så snabbt!

Victoria Skoglund

Uppmärksamheten i sociala medier bidrog extra till marknadsföringen av julkassarna. Flera av Zetas kunder delade egna filmer, bilder och positiva upplevelser, från leverans till utslagen blomma. Victoria berättar att även bilder på leveransorder har delats av kunder som särskilt uppskattat snabbheten, kvaliteten och att de kunnat följa leveransen hela vägen.

Nästa steg – fler varor att välja på för beställning och leverans samma dag

– Det har verkligen varit roligt att få en så direkt och positiv feedback. Julkampanjen har stärkt vårt värdeerbjudande! Det är ett gemensamt arbete och en jättefin start på samarbetet med Bring. Julkassarna har bidragit till att vi har ökat försäljningen trots corona.

Julkassarna, ibland med tilläggsorder som kunderna själva valt till, levererades ut samma dag som beställning inom Stockholmsområdet. Även företagskunder tog möjligheten att skicka presenter.

Litet träd planterat i korg
Ömtåliga varor. Foto: Zetas trädgårdar

– På sikt vill vi utöka så att kunden kan välja fler varor för leverans samma dag, t.ex. vinbärsbuskar, mindre träd. Kanske även krukor och keramik, som vi inte har levererat tidigare eftersom det är svårare att lasta och hantera. Här ser vi möjlighet att utveckla samarbetet med Bring. Vårt sortiment varierar dessutom efter säsong och efterfrågan, vilket också ställer krav på ett flexibelt logistiksamarbete med förståelse för våra behov.

För Victoria är leveranssäkerheten viktig, liksom att det är lättpackat för Zetas och att de kan lita på att Bring tar hand om varorna på rätt sätt.

– Kommunikationen med Bring fungerar mycket bra. Servicen mot kund och precisionen är hög. Vi levererade cirka 300-350 kassar under den hektiska julperioden – många fler leveranser än jag hade förväntat mig – och inga av dessa gick sönder eller behandlades dåligt av Bring. Nu håller vi på att titta på hur vi kan utveckla samarbetet framöver och jag ser goda möjligheter att skala upp med fler snabba, precisa hemleveranser.

Kortfakta om Zetas och Victoria Skoglund

Zetas Trädgård med anor från 1920-talet ligger i Segeltorp, söder om Stockholm nära Kungens Kurva. Trädgårdsbutiken är en känd besökspunkt och rymmer förutom försäljning av växter, plantor och inredning en trädgård, ett café, en designavdelning. I Zetas populära webbshop finns ett urval av butikssortimentet att beställa. Victoria Skoglund, grundare och VD, är en av Sveriges största och mest kända trädgårdsprofiler som ofta medverkar i TV, tidningar, som bloggare och på sociala medier med 197 000 följare på Instagram.

Stärk ditt leveranserbjudande

Vill du veta mer om hur Bring skulle kunna hjälpa ditt företag att stärka ert kunderbjudande med snabbare, mer precisa och hållbara leveranser? Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Få inspiration och kunskap om hur du kan stärka ditt företags leveranserbjudande med fokus på snabbhet, precision och hållbarhet. Vår e-bok innehåller konkreta tips på vad du bör tänka på, och vilka frågor du bör ställa till din logistikpartner.

Dela artikel