Til hovedinnhold

Offensiv satsning på e-handelsmarknaden i Norden

Vi etablerar ett eget nätverk för paketutlämning i Sverige. I slutet på mars kommer de svenska nätkunderna att kunna hämta sina paket hos 1700 ombud över hela landet. Det ger dig som kund hos Bring en full täckning för paketutlämning i hela Norden.

Satsningen på det svenska ombudsnätverket gör att du som kund hos Bring får tillgång till en bättre och mer solid logistikuppsättning med snabba ledtider från order till leverans, i hela Norden.

Vi vet att närhet och valfrihet är viktiga faktorer för våra kunders kunder och den här satsningen positionerar oss som en bättre leverantör för både konsumenter och nätbutiker.

Per Öhagen, koncerndirektör i Division E-handel och Logistik, Bring

Historisk satsning på den nordiska näthandeln

E-handelsmarknaden växer i dubbla tal över en överskådlig framtid i Norden så det finns stor potential för tillväxt i den nordiska e-handeln. Den här satsningen blir en av de viktigaste i Brings historia för att vi ska kunna erbjuda dig som kund en komplett tjänstebredd och leveranser när, var och som dina kunder vill ha det.

Etableringen av vårt nya svenska ombudsnätverk är redan påbörjad och under mars 2020 ska nätverket med 1700 ombud vara klart. Inom två år ska antalet ombud i Sverige växa till ca 3000 vilket kommer innebära 8000 utlämningsställen totalt i Norden.

− Vi har tittat dels på köpmönster, dels på var kunderna rör sig, och beroende på var de rör sig finns det också olika krav och förväntningar på närhet. Att gå på kilometeravstånd kommer inte alltid bli rätt. Du vill ofta hämta paket där du också kan göra annat och då är det kanske enklare att åka en lite längre sträcka dit man också har andra ärenden att utföra. Medan på andra ställen är just närheten viktigare. Vi har gjort en jättegedigen kartläggning, säger Mona Zuko, chef på Bring för B2B och e-handelstjänster i Sverige, Danmark och Finland.

I Norge satsas det i nuläget stort på utplacering av paketautomater på platser där folk bor och ofta rör sig och i Danmark har vi redan 1600 utlämningsställen. I Danmark testas dessutom just nu konceptet ”Paketgranne” som innebär att en person i närheten av där du bor fungerar som ett paketombud. I Finland har vi samarbetspartners för paketutlämning. I alla de nordiska länderna råder det dessutom en kraftig ökning av antalet hemleveranser.

Enkelt och valfritt

För att möta kundernas behov när de handlar på nätet satsar vi även på ett enkelt digitalt användargränssnitt. Genom digitala lösningar får dina kunder valfrihet och möjlighet att kunna hantera och spåra sina paket direkt från din nätbutik hela vägen fram till leveransen.

Vårt mål är att vara bäst på hemleveranser i Norden och leverera en första klassens mottagarupplevelse.

Per Öhagen

− Dagens nätkunder har stora förväntningar på sin leverans. De vill ha snabba, gröna leveranser till ett bra pris, och valmöjligheter för hur de kan motta sina paket. I tillägg vill de ha information längs hela vägen. Då blir vår innovationskraft och förmåga att utveckla tjänster som ligger i linje med kundernas önskemål helt avgörande, avslutar Per.

Har du frågor om vårt nya ombudsnätverk?


Hör av dig till din säljkontakt på Bring eller kontakta oss här.


Share Article