Massage för stela muskler - med leverans från Shelfless
Funderar du på att outsourca lager och logistik i din e-butik? Här ger Lucas Wasniewski, vd på Flowlife, sina bästa tips inför steget. Hans bolag levererar hela sitt utbud av rehabprodukter med hjälp av Shelfless från Bring.
Det var 2016 som Lucas Wasniewski köpte en massagematta åt sin mamma. Presenten blev uppskattad, men framför allt ledde den till en insikt som så småningom blev en väldigt lyckad affärsidé.
- Tillsammans med några vänner insåg jag att det fanns ett stort glapp mellan proffs och vanliga människor vad det gäller produkter för fysisk återhämtning och massage, säger Lucas Wasniewski.
Snart bildade de bolaget Flowlife, och visionen var tydlig. Alla som har ont eller svårt att komma ner i varv ska kunna hitta kvalitativa massagepistoler, massagekuddar och liknande hjälpmedel.
Idén har visat sig fungera bra. Lucas Wasniewski är idag VD för ett bolag som omsätter drygt 70 miljoner kronor och har vunnit Gasellpriset två år i rad.
Som i de flesta fall föregicks dock framgångarna av en ganska trevande start. Inte minst vad det gäller logistik.
- När vi hanterade våra första beställningar hade vi ingen aning om vad vi höll på med. Vi var tvungna att lossa och packa om containern utomhus så det var tur att det inte regnade just den dagen.
Efter ett tag kunde företaget i alla fall flytta in i ett kontor med packrum. Och som det packades. Ordrarna ökade stadigt och alla som hade en hand över fick rycka in och se till så att försändelserna kom i väg. Till slut gick det inte längre.
Vi packade hela dagarna, vilket så klart gjorde det svårare för oss att vara kreativa och driva bolaget framåt. Det var tydligt att logistiken behövde lämnas över till någon annan.
Lucas Wasniewski, VD på Flowlife
Nu har det gått drygt tre år sedan företaget tog in en extern aktör som sköter varumottagning, lager, plock, pack, leverans och returer. Lösningen heter Shelfless från Bring.
- Det var lätt att komma i gång och ansluta med vårt system. Vi har även bytt system en gång sedan dess och det har också gått smidigt, säger Lucas Wasniewski.
Han tycker att en av de bästa sakerna med Shelfless är transparensen. Det uppstår inga överraskningar och det är enkelt att se precis vad man betalar för genom hela kedjan, menar han.
- Visst kan det kännas lite nervöst att lämna över en så stor och central del av kundupplevelsen men samtidigt underlättar det enormt.
En robot-truck på Shelfless-lagret
Lucas Wasniewski har hunnit skaffa sig en hel del erfarenhet kring att jobba med en logistikpartner. Här följer några av hans bästa råd.
För det första är det viktigt att ställa tydliga krav och förklara logistikbehoven för partnern. Att förlita sig på gissningar är sällan särskilt lyckat.
För det andra behövs en kontinuerlig dialog. Besök gärna partnerns plocklager eller liknande för att få en god uppfattning av förutsättningar och möjligheter.
För det tredje är det bra att ha tillförlitliga prognoser. Samarbetet kommer att förenklas avsevärt om logistikpartnern kan planera och vara redo.
Ytterligare ett råd är att hitta lust i att driva nätbutik – snarare än att packa ordrar. För Lucas Wasniewskis finns den stora glädjen i att hjälpa folk att må bättre. Oavsett om det handlar om en rehabprodukt till elitidrottare eller en massagekudde till mamma.
Detta är Shelfless
En fulfilmentlösning för nätbutiker där Bring plockar, packar och levererar produkter.
Ger tillgång till automatiserade lager och returhubbar i hela Norden.
Flexibla, snabba och gröna leveranser med korta ledtider.
Samma dag-leveranser.
Ger spårning i realtid, distributionstjänster, kundportal, direktintegration med nätbutiksplattform och mycket mer.