Detta bör du veta om e-handelstrenderna under 2023

Oroliga tider gör att nätkundernas köpvanor förändras kraftigt. Vi har pratat med Nets, Tise, IKEA och Brings egen e-handelschef, om vad vi kan förvänta oss under det kommande året.

Efter flera år av stor tillväxt inom digital handel var 2022 året då allt förändrades igen. Krig i Europa, inflation och rekordhöga priser på bränsle, el, mat och räntor gör att konsumenterna nu har mindre att röra sig med – och har blivit mer försiktiga med sina utgifter. De höjda priserna gör också att verksamheterna blir betydligt dyrare för nätbutikerna.  

Det gör att detaljhandeln – både fysisk och digital – står inför utmanande tider. Samtidigt ger den tekniska utvecklingen fler möjligheter som nätbutiker kan dra nytta av. 

Vi har tittat på de tio största trenderna inom e-handeln och pratat med ledande profiler om vad vi kan förvänta oss av näthandelsmarknaden 2023.  

1. Mindre shopping – mer research 

En ny undersökning från Bring Research visar att majoriteten av de nordiska konsumenterna planerar att minska sina köp i framtiden, till följd av den ekonomiska oron. Det är särskilt i kategorin kläder och skor som många drar i handbromsen.  

Prisutvecklingen gör också att många kollar priser på flera ställen, både i fysiska butiker men även i nätbutiker, innan de köper något- och i större utsträckning köper de produkter som de har ett konkret behov av. Enligt Klarna undersöker och jämför 9 av 10 konsumenter priser innan de gör ett köp. 

Det innebär också färre spontanköp. Många är kritiska till de stora erbjudanden den här dagen - både för att de anser att det främjar onödig konsumtion, och för att de är skeptiska till frestande och falska erbjudanden.  
Att erbjuda kunderna varor som är relevanta för säsongen och att driva pågående kampanjer blir därmed viktigt för nätbutikerna under det kommande året. 

2. Mer personlig kundupplevelse 

 Forbes-skribenten och futuristen Bernard Marr lyfter fram upplevelsen som det viktigaste för kunden under 2023. 
Konsumenterna prioriterar allt mer att handla hos företag som erbjuder en personlig shoppingupplevelse – och en undersökning från Segment visar att nästan hälften av kunderna återkommer när de har haft en mer personlig shoppingsupplevelse.    

Att returnera varor är något som kunder helst vill undvika och de lägger därför gärna lite extra tid på att göra rätt val. Som nätbutik bör du därför göra det så enkelt som möjligt för dem att hitta rätt produkt. 

Ett sätt att göra det är genom virtuella provrum, som med hjälp av A.I låter kunden ”prova” produkterna. Detta är något som stora märken som Hugo Boss och Walmart har infört tidigare i år. IKEA låter dig placera möbler i ditt hem och på andra ställen kan du prova glasögon. 

Att ge konsumenten rekommendationer baserade på tidigare beteenden är en annan tydlig trend inom e-handeln. Chatbots är också här för att stanna och här kan tidigare inlagd information användas för att guida kunden på ett mer personligt sätt.  
Att samla in data om kunden på ett bra sätt – och använda denna data för att anpassa upplevelsen för kunden – är med andra ord alfa och omega för nätbutiker i framtiden. 

Flera av dessa tekniska lösningar kan vara dyra. Men som trendanalytikern Vikki Walle-Hansen påpekar handlar personaliseringen också om hur du presenterar dina varor. Här kan något så enkelt som olika modeller och bra, enkla och ärliga produktbeskrivningar göra det lättare för kunden att göra rätt val. Detta är något som, särskilt unga, kunder efterfrågar.  

3. Omni-kanal blir viktigare 

 Begreppet ”omnikanal” har pratats om i åratal, men det är först ganska nyligen som detta verkligen har implementerats i praktiken. 

Omnikanal handlar om att ge kunderna en sömlös och helhetsupplevelse, oavsett var och när de träffar dig – och är något som blir allt viktigare för konsumenterna, som har skyhöga krav på enkelheten. 

”Click & Collect” är ett bra exempel på en lyckad omnikanalfunktion som ger kunden flexibiliteten att hämta när de vill, samtidigt som de i lugn och ro kan beställa hem – något som verkligen fick vind i seglen under pandemin.  

Live shopping är en annan trend som fick fart under pandemin. Fenomenet har beskrivits som ”Generation Z:s moderna form av tv-butik”, och har under fler år varit en miljardindustri i Kina.  

Nu har fenomenet fått fäste på riktigt i Norden – och allt fler butiker erbjuder nu virtuella event där kunderna presenteras med varor som de kan lägga i sin varukorg på vägen. Dessutom har liveshopping i form av en-till-en shoppinghjälp via videochatt blivit allt vanligare. 

Kunderna förväntar sig också att kunna köpa varor i sociala medier – och ju färre klick desto bättre. Plattformar som Instagram, Pinterest, Facebook och TikTok har alla möjligheter till onlineshopping, och det kan vara värt att testa några av dessa. Innan du gör det, bör du dock ha gjort en analys av var dina kunder faktiskt finns, så att du lägger dina resurser på rätt plats. 

Läs mer om hur din webbutik kan bli framgångsrik i sociala medier

4. Högre krav på kundservice 

 Att erbjuda bra kundservice har aldrig varit viktigare för nätbutiker. Enligt Zendesks trendrapport för 2022 uppger hela 70 procent av konsumenterna att detta avgör ifall de väljer att lägga sina pengar hos ett företag. 89 procent säger att de är mer benägna att spendera mer pengar hos företag som kan svara på deras frågor.  

Och om du ska vara tillgänglig för kunden räcker det inte med att ha öppet från kl 9 till kl 16 på vardagar. De flesta handlar online på kvällen eller under helgen, och räknar med att kunna få hjälp om de behöver det. 

 Kunderna förväntar sig också att kunna träffa företag i olika kanaler – inte bara på telefon. Det gäller särskilt bland unga, som föredrar skriftlig kontakt genom exempelv Facebook, chatbots, Trustpilot och Instagram. 

 Dåliga kundupplevelser kan innebära att du tappar både den missnöjda kunden – och även andra potentiella kunder, om upplevelsen resulterar i en dålig recension. Som den första punkten var inne på, gör de flesta konsumenter efterforskningar innan de handlar.  

5. Fler betalar med mobilen 

 Antalet konsumenter som föredrar att betala via appar i mobilen ökar kraftigt – och flera analyser visar att en stor del av betalningarna nu sker på detta sätt. 

Hos vissa företag är andelen ännu större – och för många konsumenter är detta så viktigt att de lämnar varukorgen om mobilbetalning inte är ett alternativ. För när kunder förväntar sig enkelhet blir sådana hinder en anledning att avbryta köpet. 
Siffror från Vipps visar att hela 32 % fler kunder genomför sitt köp när de betalar med Vipps i Vipps Checkout, än när de ska ange sina kortuppgifter. 

Att betalningssätt kan vara avgörande för om kunden genomför köpet är en tendens som även Nets bekräftar. De menar att den största utmaningen när det kommer till betalning i Norden är att många nätbutiker inte erbjuder de betalningsalternativ som konsumenterna faktiskt vill ha. 

Det är förståeligt, för under de senaste fem åren har konsumenternas preferenser förändrats mer än någonsin. Det är förstås de mobilbaserade lösningarna Vipps, Swish och Mobilepay som har förändrat betalningslandskapet på kort tid

Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets

 -Det enkla men ack så viktiga rådet som kan öka din lönsamhet är därför: Se till att du erbjuder alla betalningsalternativ som är viktiga för dina kunder. 

ehandel_trender

6. Snabb och säker leverans 

I takt med att fler och fler konsumenter handlar digitalt blir kraven och förväntningarna på leverans desto högre. 
Detta innebär att det inte längre är lämpligt att erbjuda ett leveransalternativ. Kunderna förväntar sig flexibilitet både när det kommer till hur och var varorna levereras – och korrekt information om leveranstiden. Leverans samma dag är det fortfarande hög efterfrågan på, och 19 procent har avbrutit ett köp för att leveransen tog för lång tid, enligt Digital Commerce 360. Deras undersökning visar också att fri frakt är den absolut viktigaste faktorn för näthandlare.. Deras undersökning visar också att fri frakt är den absolut viktigaste faktorn för näthandlare. 

 Dessutom vill allt fler kunder ha information om CO2-utsläpp kopplat till de olika leveransalternativen. Ny teknik gör att nätbutiker kan använda API:er som räknar ut vilken typ av leverans som är grönast. 

 Koncernchef för e-handel och logistik på Bring, Thomas Støkken, bekräftar att kunderna som handlar på nätet kräver mer än tidigare. 
- Vi har en stark uppfattning om att leveranserna ska kunna passa in i människors vardag. Därför erbjuder vi en rad olika leveransalternativ där du kan välja om du vill ha paketet till ett ombud, paketbox, få det hemkört eller till din postlåda. Vi levererar fossilfritt till 5,2 miljoner svenskar och vårt mål är att vara helt fossilfria till 2025, säger Støkken. 

7. Direct to Consumer 

 En av de starkaste e-handelstrenderna just nu är Direct to consumer (D2C) – det vill säga att producenter säljer direkt till konsumenten, istället för att gå via en distributör. 
Trenden gäller både små producenter och globala varumärken som Nike och det är en utveckling som förväntas fortsätta under åren som kommer. 

 Enligt eMarketer kommer D2C att nå en omsättning på nästan 175 miljarder dollar år 2023, vilket motsvarar 14,7 procent av den totala e-handelskonsumtionen. För att möta denna utveckling ser vi samtidigt att butikskedjorna bland annat satsar mer på sina egna varumärken. 
Direkt till konsument-strategin ger producenterna full kontroll över både produkt, strategi och marknadsföring, och fler möjligheter att nå en bred publik. 
Det gör det också lättare att snabbt anpassa sig till trender och att utveckla och sälja produkter som marknaden efterfrågar. 

Lägre kostnader och "brand autenticitet" är något som särskilt tilltalar yngre konsumenter som föredrar en direkt väg till produkten. I flera fall kan D2C-modellen även ge konsumenterna mer detaljerad information om produkterna, vilket gör det lättare att göra medvetna val. 

 Även om fördelarna är många är det också krävande att förändra verksamheten till en ny modell med nya kontaktytor. Och i takt med att antalet D2C-spelare ökar blir det också mer och mer konkurrens om kunderna. 

8. Hållbarhet är det nya normala 

 Hållbarhet har varit på agendan i ett antal år för många. Majoriteten ser hur avgörande det är att man tar ansvar för vår gemensamma framtid.  
Det förväntas att e-handlare är öppna med sin egen miljöpåverkan, att de tar ett tydligt ansvar, med konkreta mål och åtgärder för att minska sin klimatpåverkan. Samtidigt ser man också att fler företag vill göra skillnad, och aktivt tar de svåra besluten, genom att titta på hållbarhet i företagets alla led. 

Enligt en studie av Opinion har 9 av 10 konsumenter ambitioner om en mer hållbar livsstil, och över hälften skulle vilja bli mer hållbara när det kommer till sin konsumtion. 
 
En amerikansk studie visar att två tredjedelar av konsumenterna är villiga att betala mer för ett mer hållbart alternativ. 
 
Ett av de stora nordiska företagen som arbetar aktivt med hållbarhet är IKEA.  

De har satt upp ambitiösa och ansvarsfulla mål mot 2030 som är bindande. Användning av förnybara och återvunna material i både produktion och förpackning, elektrifiering och förnybar energiförbrukning i IKEAs byggnader och detaljhandel. Därtill kommer deras logistik, som också spelar en viktig roll i den gröna omställningen. 

Hållbarhet är en del av IKEA:s DNA – ända sedan vi introducerade plattförpackade produkter för mer än 50 år sedan. Vi jobbar varje dag för att minska vårt fotavtryck på vägen mot vårt mål – att bli klimatpositiva till 2030

Teodor Bäckström, IKEA.

9. Explosiv tillväxt i cirkulära handelsplattformar 

I sämre tider blir man mer prismedveten. Plattformar för att köpa och sälja begagnade varor växer redan kraftigt – och 2023 blir sannolikt året då den cirkulära ekonomin verkligen får ett lyft. 
Bland de återvinningsplattformar som har vuxit kraftigt de senaste åren finns Tise som idag har 2,5 miljoner registrerade användare. 

Jag tror att det stora intresset för mer cirkulära shoppingvanor delvis kan förklaras av ökad klimatmedvetenhet hos konsumenterna, och kunskap om hur ohållbart fast fashion är. Dessutom är andrahandsmarknaden ett utmärkt ställe att hitta unika föremål som ingen annan har, ofta till ett ganska lågt pri

Eirik Rime, vd för Tise.

erik-reime
Erik Reime, VD för Tise

Fler och fler traditionella nätbutiker engagerar sig också i återförsäljning, där kunderna kan sälja produkter de inte längre använder. Vi ser också en ökning av reparationstjänster och uthyrningsföretag som låter dig hyra allt från verktyg till kläder. Prenumerationstjänster för olika produktkategorier ökar också. 

10. Lokala leveranskedjor 

Dagens världsläge gör att de globala leveranskedjorna är under press – vilket bland annat har lett till långa och osäkra leveranstider och högre transportkostnader. Detta skapar stora utmaningar för företag som har produktion i länder långt från sin hemmamarknad.  

Dessutom gör inflationen att priserna på råvaror har ökat och blivit oförutsägbara, vilket inte ser ut att förbättras under det kommande året. Att ha en medveten relation med hela sin värdekedja, och veta om möjliga risker relaterade till både utbud och inflation, är därför ett måste för alla företag 2023. 

Många företag går nu över till regionala och lokala lösningar för att bli mer robusta. En studie från Gartner visar att 33 procent av världens företag redan flyttar sina leveranskedjor mer lokalt och att fler kommer att följa efter i framtiden. Samtidigt vill många sprida sin produktion på flera nav, snarare än en central plats. 

Dela artikel