Så lyckas din webbutik på sociala medier

7 tips: Så lyckas din webbutik på sociala medier

Sociala medier kan vara nyckeln till din webbutiks framgång. Här får du SoMe-experten Ingvild Moens bästa tips på vad du bör göra – och undvika.

Ingvild Moen sitter med laptop i juryarbeidet.

Ingvild Moen driver byrån Resonate, där hon ger några av Norges största varumärken goda råd om digital kommunikation och sociala medier. Hon har tidigare utsetts till Årets sociala medier-personlighet på Social Media Days.

Hon vet med andra ord vad som fungerar på sociala medier och väl så viktigt – vad som inte fungerar.

– Det som är helt säkert är att det är avgörande för webbutiker att finnas på plats i sociala medier, säger hon. Jag anser att det är A och O. Om man gör rätt kan det lösa mycket av det en webbutik behöver, nämligen förtroende och ”social proof” eller ”sociala bevis” på svenska. Det handlar om att du får kunder att rekommendera dig till andra, vilket är värt otroligt mycket. Dessutom är sociala medier en bra kanal för att nå sin målgrupp genom både organiskt innehåll och annonsering.

Här är hennes bästa tips till webbutikerna:

1. Hitta rätt kanal – och odla den

– Det finns många sociala medieplattformar, men det är ingen bra idé att vara närvarande på alla, betonar Ingvild.

Ingvild Moen
Ingvild Moen anser att det är viktigt att webbutikerna utnyttjar de möjligheter som sociala medier ger.

– Det är viktigt att du inte gapar för stort och blir för ivrig. Gör hellre en eller två kanaler riktigt bra än sex kanaler hyfsade. De olika kanalerna kräver olika innehåll, det är inget ”kopiera och klistra in”, och därför bör du prioritera, säger hon.

Hur tar du reda på vilka kanaler som är rätt för dig?

– Jag börjar alltid med att kolla upp var målgruppen är. Det kan du ta reda på genom annonssystemet för de olika kanalerna. Där kan du ange dina målgruppers intressen, ålder och kön. Se hur många du hittar på exempelvis Facebook, Instagram och TikTok. Du bör ta utgångspunkt i de medier där du hittar flest.

2. Visa upp bra kundservice

En av de viktigaste möjligheterna som sociala medier erbjuder är att visa bra kundservice.

– Det är jätteviktigt att du ger bra svar på kundernas frågor och att du svarar på alla meddelanden du får. Då visar du offentligt att du har bra kundservice. Det är helt avgörande för att ett företag ska lyckas, poängterar Ingvild. Hon tillägger:

– Om du har dålig service eller en dålig produkt är det en lika stor risk. Kunderna pratar om dig, oavsett om du är närvarande eller inte.

Ingvild råder webbutiker att fundera över vilket språk de använder i kundkommunikationen och att lägga ifrån sig de stela artighetsfraserna.

– ”Tack för din förfrågan” behövs inte i sociala medier. Använd gärna ett muntligt språk när du svarar kunderna och var inte rädd för att ställa följdfrågor. Då kan du få mer insikt i vad målgruppen är intresserad av, tipsar hon. Recensioner, eller att du ser att andra har gillat ett varumärke, räknas också som mycket positivt.

– Man litar mycket på det andra säger är bra, även om man inte känner dem. Se bara hur Hotels.com använder recensioner. Följ med på Trustpilot, Google My Business och liknande och besvara förfrågningar även här. En dålig recension behöver inte vara negativ – du behöver bara svara ordentligt. Se alla kundärenden som en möjlighet att skapa en nöjd kund, säger Ingvild.

3. Fokusera på relationer – inte antalet följare

Många är väldigt upptagna av antalet följare. Det är dock ett fokus som hör till det förflutna, anser Ingvild. 

– Mitt råd för 2022 är: Fokusera på att bygga goda relationer till dina följare och de du når med annonsering, inte på att öka antalet följare. Då kommer du så småningom att få rätt följare och det tar längre tid än du tror, säger Ingvild. Hon lyfter fram Linda Johansens Facebook-grupp ”Skjønnhetsprat med Linda Johansen” som ett exempel på bra relationsbyggande:

– Här handlar det om att de som använder produkterna får dela och diskutera dem med varandra. Lindas team svarar också på frågor och ger råd. Det skapar en relation och lojalitet till varumärket.

4. Använd Instagrams och Facebooks shoppingfunktion

Sociala medier handlar inte bara om anseende och varumärkesbyggande, det är också en effektiv försäljningskanal.

– Här finns det många möjligheter. Instagrams och Facebooks shoppingfunktion, där du lägger upp en fil och taggar produkterna, är något du bör använda dig av. Live shopping är en spännande trend som du bör testa. Många använder Instagram för att utforska nya produkter och då är denna typ av funktioner viktig att utforska.

5. Kör betalda annonser

Ett annat sätt att öka försäljningen på via sociala medier är genom betald annonsering.

– Betald annonsering är jätteviktigt för att nå den önskade målgruppen. Här kan du göra det hur stort eller litet du vill. Är du en liten aktör är det viktigaste att testa, ha tålamod, utvärdera och anpassa. Det kan också vara bra att definiera målgruppen lite bredare, framför allt i början, tipsar Ingvild. Genom de betalda annonserna har du också möjlighet att se hur mycket du får tillbaka för varje spenderad krona så att du kan se om du tjänar in annonsinvesteringarna.

– Här vill jag samtidigt lyfta fram att Apples senaste uppdateringar gör att man kan undvika att bli spårad på webbsidor. Det gör det lite svårare för webbutiker att lita på siffrorna i annonssystemet. Därför är det viktigt att du har en bra struktur på mätning och analys och att du har flera statistikkällor, som Google Analytics, så att du kan dubbelkolla siffrorna. I vissa fall kan vi se tydliga resultat i försäljningen efter att ha kört en betald annons, medan annonssystemen visar att det inte går så bra – eller tvärtom, berättar hon.

Gör hellre en eller två kanaler riktigt bra än sex kanaler hyfsade.

Ingvild Moen, grundare av Resonate

6. Hitta din ton och stil

En genomgående stil och ton är också viktigt för att göra ditt varumärke tydligt och för att skapa en igenkänningseffekt hos kunderna, påpekar Ingvild. Då är det viktigt att använda distinkta varumärkeselement.

– Vilken stil som passar dig beror till stor del på dina produkter och vem du vill nå. För vissa fungerar det att vara ”edgy” och utmanande, andra lägger vikt vid försäljning och pris, andra på kvalitet. Här måste du ha en bra kommunikationsstrategi i grunden innan du börjar och utvärdera regelbundet. Du kan också använda SoMe för att testa hur olika budskap fungerar innan du bestämmer riktning, till exempel genom att sätta upp två annonser med olika bilder och text och se vilken som träffar bäst. Ett bra A/B-test ger många svar.

7. Ingå långa avtal med influencers 

Många webbutiker knyter till sig influencers för att stärka varumärket och få fler kunder. Det kan vara en bra idé, men för många webbutiker kan det vara smart att samarbetet är långvarigt, påpekar Ingvild.

– Väljer du att använda influencers kommer du i de allra flesta fall att tjäna på att ingå långa avtal. På så sätt undviker du att influencern pratar om dig en dag och en annan webbutik nästa dag. Det är bra för både dig och influencern. Jag tror att genuinitet kommer att betyda allt mer. Människor genomskådar i allt större utsträckning att saker har köpts och betalats.

Dela artikel