Så lyckas du som nätbutiksentreprenör

Idén är viktig – men din uthållighet är det viktigaste. Detta är succéentreprenören Arnulf Refnes bästa tips till dig som vill starta nätbutik.

Många har en inre entreprenör som väntar på att få komma ut. Tanken på att utveckla en bra idé, vara sin egen chef, ha en spännande arbetsvardag – och förhoppningsvis få lön för mödan – verkar lockande för flera av oss. En som vet mycket om vad som krävs för att lyckas med drömmen är Arnulf Refsnes, som har grundat och lett flera företag.

Överdriven bild av entreprenörslivet

Han tror dock att många låter sig lockas av en något glorifierad bild av entreprenörsmiljön.

– Att vara en del av en cool miljö bör inte vara motivationen för att bli entreprenör. Själv har jag varit för upptagen med att driva företag för att vara en del av någon startup-miljö, men du kan säkert få några användbara kontakter genom det, säger han och ler.

Mannen som flera känner till som fotomodell, meteorolog och kitesurfare, har också en bakgrund som offshoreingenjör och finansanalytiker – och inte minst som grundare av flera företag. Under coronapandemin startade han tillsammans med sin fru, den profilerade tränaren Annema Refsnes, Norges största webbgym: Naardic. Han leder också Gasellföretaget Agilis, som levererar programvaruutveckling och webbtjänster.

6 tips för att lyckas med entreprenörssatsningen

Arnulf har följande råd att ge blivande och färska nätbutiksentreprenörer: 

1. Var beredd på svåra perioder – och håll ut

Att en entreprenörsdröm är beroende av en bra idé är något de flesta tar för givet. Arnulf menar dock att det räcker med en idé som är "tillräckligt bra". 

– Det finns en massa bra idéer där ute, och det är egentligen inte så svårt att komma på dem. Att man klarar av att hantera problem och har uthållighet är dock viktigare än att ha världens bästa idé. För det som är svårt är att våga börja och satsa över huvud taget, och att genomföra. Då måste man också ha både nödvändig kunskap och kontakter.

"Kom ihåg att det inte är ett sprinterlopp, utan ett maraton" är ett citat han gillar att lyfta fram.

En annan minnesregel han ofta påminner sina medentreprenörer om är att alla upplever svåra perioder då och då, men att alla inte håller ut. 

– Det kan vara problem som kräver väldigt mycket arbete att lösa och perioder då du inte vet om det kommer att gå bra. Då ska du tänka på att även konkurrenterna kommer att stöta på problem, men att det bara är ni som orkar kämpa vidare. Att lyckas få dig själv och andra att tro på det kan ge motivation.  

2. Räkna med att saker tar längre tid – och kostar mer

Om det finns en sak som Arnulf har lärt sig genom entreprenörskarriären så är det att saker väldigt ofta tar längre tid och kostar mer än man tror.

– Det sker så fort du ska involvera andra och samarbeta. Även erfarna entreprenörer, jag själv inkluderat, tar fel vad gäller tid och kostnader i projekt. Då gäller det att ha en bra plan för vad man ska göra om det händer. 

3. Var beredd på att jobba mycket

Balans mellan arbete och fritid är viktigt för de flesta av oss. Om du ska vara entreprenör får du dock räkna med att den balansen måste läggas åt sidan några gånger, poängterar Arnulf. 

– Både för att det är många uppgifter som ska göras och för att du har ett ansvar som tynger. Om du inte är villig att jobba väldigt mycket så är entreprenörslivet inget för dig. Då är det svårt att lyckas.

Porträttbild Arnulf Refnes
Ska du lyckas med din nätsatsning måste du kämpa och vara villig att jobba hårt, säger succéentreprenören.

4. Sätt ihop ett team med samma förväntningar

Att sätta ihop ett team av människor som tänker annorlunda än du är ett råd man ofta stöter på i entreprenörssammanhang. Det är dock en sanning med modifikation, menar Arnulf. 

– Det kan förstås vara en fördel att medarbetarna i arbetsgruppen har olika kompetenser. Jag tror dock inte att det är bra att ha för många olika personligheter tidigt i processen. Då blir det snabbt väldigt många diskussioner, säger han och tillägger:

– Min erfarenhet är att det i ett tidigt skede är viktigt att människor åtminstone har samma förväntningar, både på sig själva och på andra – i synnerhet när det gäller arbetsinsatser.

5. Ge teamet ekonomiska incitament

För att alla i teamet ska behålla motivationen, i synnerhet under perioder med mycket arbete, anser Arnulf att det är viktigt med ekonomiska incitament.

– I de företag jag har lett har de anställda alltid varit ägare, eller så har optionssystem funnits. Det tror jag är väldigt viktigt, för de flesta är intresserade av egen vinst. Jag brukar säga till de andra teammedlemmarna att de får räkna med att arbeta mer än åtta timmar om dagen, men då ska de motiveras av att de extra insatserna kan göra optionerna mer värda.

6. Lägg pengar på bra kundservice

Ett område som Arnulf erfar att många nätbutiker tar alltför lätt på är kundservice.

Lägg mer pengar på en bra kundupplevelse och kundservice än på betald marknadsföring.

Arnulf Refsnes

– Bra kundservice har varit ett framgångskriterium för mina företag och är något jag är väldigt mån om. Ska du få anhängare som hejar på dig och ditt företag kommer det ofta efter en upplevelse med kundservice som är bättre än förväntat. Det är ofta då man blir en "snackis". Då handlar det både om att responstiden är kort och om hur behjälpliga de är, påpekar han. 

Entreprenören anser att kundservice är så viktigt att det förtjänar en mycket större post i budgeten än vad de flesta sätter av.

– Jag tycker att man ska lägga mer pengar på att göra kundupplevelsen och kundservicen så bra som möjligt än på betald marknadsföring. Det är väldigt ofta värt den extra insatsen och kostnaden. 

Share Article