Ny digital innovation ger ökad precision och transparens i logistiken

En logistiklösning som ger både avsändare och mottagare full överblick och möjliggör ändringar i realtid, medan föraren kör den mest optimala vägen. Det är ingen utopi, utan ett digitalt gränssnitt som redan används när Bring kör ut transporter för sina kunder.

Bringbud går med paket i stadsmiljö
Publicerad 2021-02-04

Under hösten 2019 rullades plattformen, som går under namnet GLOW, ut till Brings norska företagskunder. Den var då redan fullt implementerad i Finland, och sedan 2020 även i Sverige och Danmark.

Motek var en av de första kunderna i Norge som testade den nya plattformen. Distributionschef Geir-Ove Briksdal såg tidigt stor potential i vad en sådan lösning kunde betyda för Motek, som levererar kvalitetsverktyg till byggbranschen.

Läs mer om våra budtjänster och boka bud

Bättre leveransprecision

– Ja, detta kommer att lösa flera av våra största utmaningar. Att leverera varor på en stor byggarbetsplats som kan vara svår att få grepp om är krävande och kan leda till att leveransen antingen hamnar på fel plats eller hos fel person. Med ett digitalt gränssnitt som ger alla inblandade korrekt information kan vi vara helt säkra på att allt går som det ska, säger Briksdal.

Motek
Distributionschef Geir-Ove Briksdal i Motek, en av kunderna som testar det digitala gränssnittet "Glow" från Bring. Foto: Motek

Precision är nyckelordet för det digitala gränssnittet. Full översikt och aviserad leveranstid innebär att du sparar tid och pengar genom att inte behöva vänta under en längre tid på grund av ett osäkert leveransfönster. Föraren får en optimal rutt planerad innan start. Sedan kan både avsändare och mottagare följa föraren på kartan hela vägen.

Mindre miljöpåverkan

– En sådan ruttoptimering innebär också en mindre miljöpåverkan, säger Jerker Dammbro, chef för digital utveckling och IT på Bring.

Han har varit med sedan projektets start, med huvudfokus på att skapa en heltäckande digital lösning för framtidens logistik.

– Alla kan erbjuda transporter, men detta tillför något alldeles extra till värdeerbjudandet. Digitalisering handlar inte om att bygga helt nya lösningar, utan om att skapa digitala lösningar som blir en del av kärnverksamhetens värdeerbjudande. Precis som med Glow, säger Dammbro.

Kartvyn i det det digitala gränssnittet GLOW
Det digitala gränssnittet ger en fullständig överblick för alla involverade parter, från början till slut.

Gränssnittet ger inte bara ökad transparens och kontroll över leveransen.

– Den nya plattformen ger oss också möjligheter att lägga till funktioner snabbare utifrån kundernas och mottagarnas nya och förändrade behov, påpekar Dammbro.

Färre kundtjänstförfrågningar 

– Dessutom ger denna lösning en mycket bra översikt, rapportering och kontroll. Det minskar i sin tur till exempel behovet av en omfattande kundtjänst hos avsändaren för att svara på frågor om spårning från mottagaren.

På norska Motek är utgångsläget att ungefär hälften av alla förfrågningar till kundtjänst handlar om spårning. Detta antal kan minskas avsevärt så snart lösningen är fullständigt implementerad i alla steg.

– Vi har många förfrågningar under en dag, så det är helt klart mycket värdefullt för oss att kunna ge våra mottagare en fullständig överblick som inkluderar var deras paket befinner sig, säger Geir-Ove Briksdal i Motek.

Full kontroll och bättre mottagarupplevelse

Fördelar för avsändaren:

  • Full transparens och kontroll över leveransen – från början till slut
  • Möjlighet att spåra leveransen i realtid
  • Optimerade körvägar ger minskad miljöpåverkan
  • Du kan erbjuda mottagarna bättre service och översikt
  • Den digitala leveransbekräftelsen ger bättre uppföljning

Fördelar för kunder:

  • Mer korrekt beräknad leveranstid och möjlighet att följa leveransen i realtid
  • Kan låta föraren leverera försändelsen på en angiven plats om kunden inte är närvarande
  • Möjlighet att ge föraren ytterligare information, till exempel åtkomstkoder eller ändrad information om mottagning av leveransen
  • Möjlighet att uppgradera leveransen med ytterligare tjänster

Vill du veta mer om hur Bring skulle kunna hjälpa ditt företag att stärka ert kunderbjudande med snabbare, mer precisa och hållbara leveranser? Hör av dig till oss så berättar vi mer!

Få inspiration och kunskap om hur du kan stärka ditt företags leveranserbjudande med fokus på snabbhet, precision och hållbarhet. Vår e-bok innehåller konkreta tips på vad du bör tänka på, och vilka frågor du bör ställa till din logistikpartner.

Dela artikel