Därför bör din webbutik satsa på hållbarhet

Så kan en tydlig hållbarhetsprofil ge din webbutik ökad konkurrenskraft

Visste du att allt fler kunder väljer bort webbutiker som saknar en tydlig hållbarhetsprofil? Med dessa råd kan du enkelt erbjuda kunden ett köp som är bättre för miljön.

En man iklädd skjorta och glasögon sitter framför en bärbar dator
Publicerad 2021-12-20

Klimatförändringarna är vår tids utmaning och allt fler vill ändra sitt beteende för att hjälpa planeten i rätt riktning. Det påverkar även våra inköpsvanor. 

– Vi ser att marknaden förändras. Konsumenterna handlar mer begagnat och köper fler produkter av hög kvalitet som håller längre. Allt fler föredrar lokalproducerade produkter och kort transportavstånd, och cirkulär ekonomi blir allt viktigare. För webbutikerna innebär allt detta hårdare konkurrens om kunderna, fastslår Kjersti Pedersen, ansvarig för Bring Research. 

Framför allt unga har ändrat sina köpvanor 

Bring Research samlar in information om vad som är viktigt för skandinaviska nätkunder genom regelbundna undersökningar i samarbete med IPSOS. Tidigare i år genomförde Bring Research testshopping i 90 olika skandinaviska webbutiker samt en webbundersökning bland nätkunder.

Kort om Bring Researchs Testshopping-undersökning

  • Två undersökningar – en kvalitativ och en kvantitativ – genomfördes i samarbete med IPSOS. 
  • Testköp gjordes i 90 skandinaviska webbutiker, 30 per land. 
  • Webbutikerna fanns i olika branscher och hade olika omsättning. 
  • Köparna gick igenom 56 kontrollpunkter, från startsidan och tills varan hade returnerats och pengarna betalats tillbaka. 
  • Alla testpunkter genomfördes på mobiltelefon. 
  • Webbintervjuer genomfördes med ett representativt urval av skandinaviska nätkunder.  
  • Båda undersökningarna lade fokus på leverans, retur och hållbarhet/miljö genom hela köpresan. 

Undersökningen visar att 6 av 10 nätkunder tycker det är viktigt att webbutiken har en tydlig hållbarhetsprofil. 2 av 10 har medvetet valt att handla i en butik eller webbutik för att den hade en tydlig hållbarhetsprofil, och lika många säger att de har ändrat köpvanor det senaste halvåret på grund av ny kunskap om miljö och hållbarhet. Bland dem under 30 år har dubbelt så många, 4 av 10, ändrat sina köpvanor i en mer hållbar riktning. 

– Vi ser en tillväxt här och när hållbarhetstänket nu ökar i hela samhället väntar vi oss att köpvanorna kommer att förändras ännu mer framöver, säger Kjersti. 

Hjälp kunderna att göra hållbara val 

Testshoppingen visar dock att webbutikerna inte är i takt med konsumenternas hållbarhetsengagemang: 

I endast 15 procent av butikerna kunde kunderna välja produkter som beskrevs som hållbara. I 28 procent av webbutikerna hittade testköparna information om vad dessa butiker gjorde för miljö och hållbarhet, men i 20 procent av dessa fall upplevdes inte informationen som relevant för att göra hållbara val. 

Kjersti poängterar att konsumenterna vill ha hjälp med att göra mer hållbara val och då räcker det inte med att servera vaga bilder. 

– Det är komplicerat att vara konsument och ha koll på hur man kan göra hållbara val. Därför är det viktigt att webbutikerna hjälper kunderna med detta. Många lägger stor vikt på vilka planer de har, men dagens konsumenter är mer angelägna om vad de faktiskt bidrar med om de handlar hos dig.  Vad gör du för att hjälpa kunderna att göra mer hållbara val när de handlar i din webbutik?

De butiker som är medvetna om detta kommer att vinna kampen om den ständigt växande marknaden av kunder som vill handla mer hållbart.

Kjersti har följande tips för webbutikerna som vill ge kunderna en mer hållbar handel: 

1. Vidta konkreta åtgärder  

Att ta tillvara på det du har, köpa mindre och köpa secondhand är som bekant något av det bästa du kan göra för miljön. Detta är också något som allt fler företag nu börjar inkludera i sin verksamhet, bland annat IKEA, Zalando och Jernia. Zalando har börjat sälja secondhand-kläder i vissa länder och har uttalat att de ska satsa på mer hållbara lösningar. IKEA har öppnat en butik där de köper och säljer begagnade IKEA-möbler, och delar gärna med sig av tips på hur du kan renovera möbler du redan har. Hos Jernia kan du få rabatt om du lämnar trasiga dricksglas, eldfasta formar och stekpannor till återvinning. 

– Sådana åtgärder är konkreta och tydliga för mig som konsument – de visar att du faktiskt gör något. Klimatkompensation kan till exempel upplevas som alltför diffus, säger Kjersti.  

Hon tror att många nätbutiker är rädda för att anklagas för green washing och säger därför inte så mycket om hållbarhet. Det finns det dock ingen anledning till, menar hon. 

– Kunderna uppskattar att du är öppen och transparent om de små steg du gör och att du delar med dig av dina erfarenheter. Det bidrar också till att inspirera andra webbutiker. 

2. Erbjud leveransalternativ med mindre klimatpåverkan

Produkttransporter är ett område som enkelt kan göra handeln mer hållbar. Det är också något som kunderna vill ha: Undersökningen visar att 7 av 10 skulle välja ett leveransalternativ med mindre miljöpåverkan om det kostade lika mycket. Bara 12 procent av webbutikerna gav dock möjlighet till detta, det vill säga genom att ha med beskrivningar som ”fossilfri”, ”klimatkompenserad” eller annan information om transportörens fordon eller hållbarhetsarbete. 

– Detta är information som logistikaktörerna lägger in, men det är webbutikens IT-system som måste se till att informationen visas i leveransalternativen.

Svartvit bild av Kjersti Pedersen
Kjersti Pedersen menar att webbutikerna måste bli bättre på att visa grönare leveransalternativ i kassan.

Bring har flera gånger utsetts till den mest hållbara aktören i logistikbranschen och erbjuder allt fler fossilfria leveranser i Norden. Kjersti poängterar att många tror att leveransalternativen med mindre miljöpåverkan är dyrare, vilket inte är fallet.

– Vi vet att kunderna är priskänsliga. På Bring tar vi varken mer eller mindre betalt för en leverans med mindre påverkan på miljön; det är en omställning som sker inom alla våra befintliga tjänster. Genom att välja Bring gör kunden ett aktivt val om lösningar som är bättre för miljön, säger Kjersti.

3. Ge ett bra sista intryck med hållbara förpackningar 

Förutom att transportera varan mer klimatvänligt kan du även packa in den på ett mer hållbart sätt. I testshoppingen fick 25 procent varan i en förpackning som var återvunnen eller på annat sätt mer hållbar. 

– Detta ger nätbutikerna möjlighet att ge ett bra sista intryck och särskilja sig från konkurrenterna. 

Få goda råd om hur du kan förpacka dina produkter mer hållbart här.

4. Minska returer med bra beskrivningar 

Ett annat enkelt sätt att minska utsläppen på är att minska antalet returer. Detta är ofta transporter som hade kunnat undvikas om kunden hade fått bättre information innan köpet. 

– Det viktigaste du kan göra för att få färre returer är att ge bra produktbeskrivningar och storleksguider, tipsar Kjersti.  

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din webbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?

Dela artikel